Köpte grafikkort från sweclockers medlem men inte fått varan. Blåst???

Permalänk

Jag råkade ut för en bedragare som erbjöd mig ett 290x för 2500kr. Han uppgav personkonto på nordea, vilket är hans riktiga personnummer. Lite för snabb i vändningarna kollade jag inte upp personen innan och varken mina pengar jag skickat eller grafikkort har dykt upp efter en vecka.
Men ringde bara polisen och de polisanmälde händelsen. De har nu hans personnummer, telefonnummer, namn, gatuadress mm

Kul för en 18 åring att få en prick hos polisen. Lär ju inte hjälpa vid bostadsköp eller lån direkt.
Kanske naivt av mig att tro att jag skulle få grejer, men när killen lämnar ut personnummer så börjar man ju undra.
Andreas här på Swec kommer även lämna ut IP nummer till polisen om de behöver detta, känns bra att man faktiskt får hjälp att få tillbaka pengarna.

Så polisanmäl så fort du börjar ana onåd, om personen i fråga inte vill lämna ut namn etc. (Fick själv googla lite, plus ringa hans föräldrar för att kunna komplettera personnumret). Är det en svensk bank så kan banken göra en återdragning av summan som skickats, men för det behövs polisanmälan.

***bort/moderator***

Tagit bort personuppgifter
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Inte så jättesmart att hota med polisanmälan för då kan man väcka åtal för hot.
Rekommenderar inte att hota med polisanmälan pga. Det är ett hot.

Nej, du har fel.

"Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

får banken verkligen ge ut personuppgifter bara sådär? då måste väl polisen fråga dom inte du.(i förbindelse med annmälan)
bara för du har namn och alla hans person uppgifter betyder inte det är det är personen i fråga.
det enda som kan spåras är hans konto nr. villket inte du borde kunna göra.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Skrivet av HampZZ:

får banken verkligen ge ut personuppgifter bara sådär? då måste väl polisen fråga dom inte du.(i förbindelse med annmälan)
bara för du har namn och alla hans person uppgifter betyder inte det är det är personen i fråga.
det enda som kan spåras är hans konto nr. villket inte du borde kunna göra.

Gör du en polisanmälan (som är väldigt enkelt) kommer banken att ge ut alla uppgifter till Polisen. Men har idioten (i mitt fall) lämnat ut hans personkonto, dvs riktiga personnummer kommer det bli tidernas enklaste bedrägerifall. En person kan inte skapa ett personkonto på någon svensk bank om det inte faktiskt "är" den personen, och är det kapat kommer pengarna ändå dras tillbaka.

Men enklast är att göra en polisanmälan, kan varmt rekommendera detta till alla som misstänker något för är mycket enkelt. Ge polisen alla uppgifter du har, loggar, samtal, mail etc samt kvitton på annons, vad som sålts/köpts och kvitto på överföring från bank.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Det är inte ett olaga hot.

Nej det är det inte. Hoppas det löser sig nu för dig.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet kan jag påstå att polisen oftast bara lägger ner sådana här fall fast man tillhandahåller all information de behöver för att lösa det. De har varken lust eller personal att göra det, verkar det som.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Nu har jag fått svar från säljaren.

Hej du.
Usäkta sent svar. Kom hem inatt och mobilen är paj.

Jag har precis vart och kollat varför ditt paket inte kommit. Tur i oturen så hade de bara inte kommit iväg från posten. De är nu fixat och posten står för den nya frakt som kom till. De nya kollit är XXxxxxxxxxxxx
Jag fick beskedet att du skall ha paketet på tisdag.
Jag ber om ursäkt för den obekväma sits då du skulle haft grafik kortet senast torsdag.

Känns som de löser sig:)

Jag tycker nog du kan vänta till på tisdag innan du funderar alltför mycket på en ev. polisanmälan eftersom du iaf fått tag på säljaren till slut och han menade att paketet bör vara framme då. Om du inte fått dina grejer på tisdag så tycker jag däremot att du verkligen ska dra öronen åt dig.

Förhoppningsvis får du grejerna och då är ju det hela utagerat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Juggernawt:

Av egen erfarenhet kan jag påstå att polisen oftast bara lägger ner sådana här fall fast man tillhandahåller all information de behöver för att lösa det. De har varken lust eller personal att göra det, verkar det som.

Håller med.
Allt under större belopp (några tusen är inga några större summor i detta fall räknat) läggs med 99% säkerhet ned helt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Helling:

Inte så jättesmart att hota med polisanmälan för då kan man väcka åtal för hot.
Rekommenderar inte att hota med polisanmälan pga. Det är ett hot.

Hahaha ärligt talat jag kan inte sluta skratta!!

Permalänk
Medlem

Efter att säljaren sagt att han skickat paketet på nytt dök de upp två dagar efter. Allt var i bra skick med kartong och allt.. Så denna sagan slutade Lyckligt tillsist:)

Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helling:

Inte så jättesmart att hota med polisanmälan för då kan man väcka åtal för hot.
Rekommenderar inte att hota med polisanmälan pga. Det är ett hot.

Det är skillnad på hot och olaga hot.
Klart man kan hota med repressalier om någon försöker blåsa en på pengar, så länge det är lagliga hot, det vill säga polisen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av groomer:

Efter att säljaren sagt att han skickat paketet på nytt dök de upp två dagar efter. Allt var i bra skick med kartong och allt.. Så denna sagan slutade Lyckligt tillsist:)

Perfekt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard