Fick repad surfplatta, Dustin hänvisar mig till tillverkaren

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Fick repad surfplatta, Dustin hänvisar mig till tillverkaren

Hej!

Köpte en Microsoft Surpace Pro men märkte när jag packade upp den att den var repad i ena hörnet. Kontaktade Dustin men får bara som svar att jag ska kontakta Microsoft. Känner att jag varken har tid eller ork att hålla på och bråka om detta. Kan jag bara ångra köpet? Vilka rättigheter har jag?

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2010

Du har inte köpt en platta av Microsoft. DU har köpt en platta av Dustin. Ifall det är en repa på den skall den bytas ut direkt av dom. Ring dom igen. Du har INGENTING med Microsoft att göra. DOM skall hjälpa DIG.

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Masterstudent - Fotonik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Har inte Dustin en egen forumdel här?

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Var förpackningen plomberad som den skulle?

Orkar du ta en bild på repan?

Det är väl klart att den inte ska vara skadad när man köper den. Men jag hade nog inte orkat bry mig om skadan är väldigt liten. Den kommer ändå bli lite repad när man förhoppningsvis använder den.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Igelkott:

Var förpackningen plomberad som den skulle?

Orkar du ta en bild på repan?

Det är väl klart att den inte ska vara skadad när man köper den. Men jag hade nog inte orkat bry mig om skadan är väldigt liten. Den kommer ändå bli lite repad när man förhoppningsvis använder den.

Den är liten, men tillräckligt djup och synlig för att jag ska störa mig på den och på att den finns på en ny produkt. Förpackningen var korrekt plomberad. Är försiktig med mina grejer och om det ska bli repor så vill jag göra dom själv

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Som folk redan har sagt, det är bara Dustin som ska hjälpa dig eftersom det är där plattan är köpt. Sen så är det upp till Dustin själva att bråka med Microsoft men det ska inte påverka dig.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Synd att det blev så.

Du har 14 dagars ångerrätt på alla köp som du gjort över telefon, postorder eller via internet så länge köpet är gjort av en privatperson. För företag gäller andra regler.

Så vill du är det bara till att ringa och säga att du vill ångra ett köp.

Angående att kontakta Microsoft. Vissa tillverkar begär att få hantera garanti ärenden själva. T.ex EVGA är sådana som oftast ger bättre service och garanti om man kontaktar dem direkt. Kan vara därför Dustin hänvisa dig till Microsoft.
dessutom finns det ingen lag som säger att butiker etc måste ge garanti. Man måste separera ångerrätt och bytesrätt ifrån garanti, garanti är något som tillverkaren ger inte butiken. Så om en butik nekar garanti så kan man alltid ta kontakt med tillverkaren utifrån det att produkten har en garantibilaga.

Det är felaktigt att tro att det är butiken som ger garanti, det är tillverkaren som ger garantin om att deras produkt fungerar osv. Många verkar tro att det ligger i butikens ansvar att hantera garanti ärenden, så är inte fallet. De flesta seriösa butiker gör dock det iallafall i form av goodwill. I ett försäljningsavtal kan det står att butiken inte får lov att ta emot garanti ärenden utan att kunder ska hänvisas till tillverkaren, sådana regler måste också följas, vilket innebär att om Dustin skulle haft ett sådant avtal med Microsoft så hade Dustin begått ett lagbrott och brytigt emot försäljningsavtalet de haft med Microsoft.

Nu kan jag inte med säkerhet säga att Dustin och Microsoft har ett försäljningsavtal som ser ut på det sättet och oavsett hur deras försäljningsavtal ser ut så har du som konsument 14 dagar ångerrätt på alla distansköp oavsett. Så ring dem och säg att du vill ångra ditt köp.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Jaxione:

Den är liten, men tillräckligt djup och synlig för att jag ska störa mig på den och på att den finns på en ny produkt. Förpackningen var korrekt plomberad. Är försiktig med mina grejer och om det ska bli repor så vill jag göra dom själv

Mvh J

Skrivet av Arazand:

Synd att det blev så.

Du har 14 dagars ångerrätt på alla köp som du gjort över telefon, postorder eller via internet så länge köpet är gjort av en privatperson. För företag gäller andra regler.

Så vill du är det bara till att ringa och säga att du vill ångra ett köp.

Angående att kontakta Microsoft. Vissa tillverkar begär att få hantera garanti ärenden själva. T.ex EVGA är sådana som oftast ger bättre service och garanti om man kontaktar dem direkt. Kan vara därför Dustin hänvisa dig till Microsoft.
dessutom finns det ingen lag som säger att butiker etc måste ge garanti. Man måste separera ångerrätt och bytesrätt ifrån garanti, garanti är något som tillverkaren ger inte butiken. Så om en butik nekar garanti så kan man alltid ta kontakt med tillverkaren utifrån det att produkten har en garantibilaga.

Det är felaktigt att tro att det är butiken som ger garanti, det är tillverkaren som ger garantin om att deras produkt fungerar osv. Många verkar tro att det ligger i butikens ansvar att hantera garanti ärenden, så är inte fallet. De flesta seriösa butiker gör dock det iallafall i form av goodwill. I ett försäljningsavtal kan det står att butiken inte får lov att ta emot garanti ärenden utan att kunder ska hänvisas till tillverkaren, sådana regler måste också följas, vilket innebär att om Dustin skulle haft ett sådant avtal med Microsoft så hade Dustin begått ett lagbrott och brytigt emot försäljningsavtalet de haft med Microsoft.

Nu kan jag inte med säkerhet säga att Dustin och Microsoft har ett försäljningsavtal som ser ut på det sättet och oavsett hur deras försäljningsavtal ser ut så har du som konsument 14 dagar ångerrätt på alla distansköp oavsett. Så ring dem och säg att du vill ångra ditt köp.

Nu är ju den lilla detaljen att detta är en reklamation man skall begära och inte ett garantiärende. En reklamation sker endast mot återförsäljaren.

TS: Stå på dig, det är bara att fortsätta kräva reklamation, det är Dustins ansvar att både ta hand om ärendet samt bevisa att det var du som ansvarade för skadan på plattan. Kan de inte lägga fram bevis så är det ett solklart fall av ersättning.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Arazand:

Synd att det blev så.

Du har 14 dagars ångerrätt på alla köp som du gjort över telefon, postorder eller via internet så länge köpet är gjort av en privatperson. För företag gäller andra regler.

Så vill du är det bara till att ringa och säga att du vill ångra ett köp.

Angående att kontakta Microsoft. Vissa tillverkar begär att få hantera garanti ärenden själva. T.ex EVGA är sådana som oftast ger bättre service och garanti om man kontaktar dem direkt. Kan vara därför Dustin hänvisa dig till Microsoft.
dessutom finns det ingen lag som säger att butiker etc måste ge garanti. Man måste separera ångerrätt och bytesrätt ifrån garanti, garanti är något som tillverkaren ger inte butiken. Så om en butik nekar garanti så kan man alltid ta kontakt med tillverkaren utifrån det att produkten har en garantibilaga.

Det är felaktigt att tro att det är butiken som ger garanti, det är tillverkaren som ger garantin om att deras produkt fungerar osv. Många verkar tro att det ligger i butikens ansvar att hantera garanti ärenden, så är inte fallet. De flesta seriösa butiker gör dock det iallafall i form av goodwill. I ett försäljningsavtal kan det står att butiken inte får lov att ta emot garanti ärenden utan att kunder ska hänvisas till tillverkaren, sådana regler måste också följas, vilket innebär att om Dustin skulle haft ett sådant avtal med Microsoft så hade Dustin begått ett lagbrott och brytigt emot försäljningsavtalet de haft med Microsoft.

Nu kan jag inte med säkerhet säga att Dustin och Microsoft har ett försäljningsavtal som ser ut på det sättet och oavsett hur deras försäljningsavtal ser ut så har du som konsument 14 dagar ångerrätt på alla distansköp oavsett. Så ring dem och säg att du vill ångra ditt köp.

Att de ska hantera dem själva kan de begära men de kan inte begära att butiken inte ställer upp som mellanhand. För reklamation eller garanti är butiken skyldig att ta emot varan och antingen ta hand om den själva eller skicka vidare till lämplig plats för att undersöka eller reparera den. Oavsett om denna lämpliga plats är tillverkaren eller någon annan. Garanti kan aldrig vara sämre än reklamationsrätt och där sägs det att du ska gå till försäljaren, du ska inte behöva leta reda på information och sköta ärendet åt dem.

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av gaminggirl:

Att de ska hantera dem själva kan de begära men de kan inte begära att butiken inte ställer upp som mellanhand. För reklamation eller garanti är butiken skyldig att ta emot varan och antingen ta hand om den själva eller skicka vidare till lämplig plats för att undersöka eller reparera den. Oavsett om denna lämpliga plats är tillverkaren eller någon annan. Garanti kan aldrig vara sämre än reklamationsrätt och där sägs det att du ska gå till försäljaren, du ska inte behöva leta reda på information och sköta ärendet åt dem.

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Läs där så vet du. Garanti finns det inga lagar eller regler kring hur det ska skötas, finns bara riktlinjer, men det är inte juridisktbindande.
Reklamera kan man göra upp till 3 år, men det är inte det samma som garanti och ska inte associeras med garanti över huvudtaget.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Arazand:

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Läs där så vet du. Garanti finns det inga lagar eller regler kring hur det ska skötas, finns bara riktlinjer, men det är inte juridisktbindande.
Reklamera kan man göra upp till 3 år, men det är inte det samma som garanti och ska inte associeras med garanti över huvudtaget.

Jodå, det finns lagar:

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

På ren svenska: Utlovad garanti måste efterlevas. KKL är inte dispositiv så säljaransvaret kvarstår. Detta är dock off-topic då det handlar om en reklamation/"DOA".

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jodå, det finns lagar:

21 § Har säljaren eller någon annan för hans räkning genom en garanti eller liknande utfästelse åtagit sig att under en viss tid svara för varan eller en del därav eller för en egenskap hos varan, skall fel anses föreligga, om varan under den angivna tiden försämras i det avseende som utfästelsen omfattar.

På ren svenska: Utlovad garanti måste efterlevas. KKL är inte dispositiv så säljaransvaret kvarstår. Detta är dock off-topic då det handlar om en reklamation/"DOA".

Nja, jag har inte läst juridik men om jag läser lagen rätt så står det på ren svenska "Om säljaren utlovat garanti måste den efterlevas" står ju ganska klart och tydligt "har säljaren ... genom en garanti ... åtagit sig" vilket jag bara kan tolka som man tolkar avtal. Är det ett skrivet åtagande ska det upprätthållas.

Men som sagt jag har inte läst juridik. Men det bör ju gänget på konsumentverket ha gjort... tycker man.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Det här har Dustin försökt med förut, hamnade till och med i Plus på TV och naturligtvis har Dustin fel.

Källa: https://ecommerce.org/news-and-articles/dustin-home-far-kriti...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Tråkigt att dustin som är så så stora inte tar sitt ansvar det där ska dom lösa och inte microsoft fan va dåligt...

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Dakkie:

Du har inte köpt en platta av Microsoft. DU har köpt en platta av Dustin. Ifall det är en repa på den skall den bytas ut direkt av dom. Ring dom igen. Du har INGENTING med Microsoft att göra. DOM skall hjälpa DIG.

Dustin försöker alltid skjuta över problemet på tillverkaren genom att säga att de inte har någon egen support. Men ja, de bör definitivt ta RMA-ärendet, men när jag köpte en i5:a av dem som gick sönder så fick jag kontakta Intel för att få den utbytt, men om man skäller lite på Dustin så brukar de göra vad de borde gjort från början, dvs ta in/tillbaka produkten.

Edit:
Från länken ovan
"Enligt Plus är det ett vanligt förekommande problem att nätbutiker hänvisar kunden till tillverkaren om ärendet går under tillverkarens garanti. Men enligt konsumentköplagen har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, i detta fall Dustin Home."

CPU: i7-4790k // MB: Gigabyte Z97X-Gaming 3 // MEM: 16GB Corsair Vengeance (2x8GB 1600MHz) // GPU: EVGA GTX 980 Ti 6GB // SSD: 1x250GB Samsung EVO, 1x240GB Seagate SSD, 1x120GB Kingston HyperX // HDD: 3x1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

Man handlar inte av Dustin, fel fel o mer fel.
Tack vet jag Inet.

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Arazand:

I ett försäljningsavtal kan det står att butiken inte får lov att ta emot garanti ärenden utan att kunder ska hänvisas till tillverkaren, sådana regler måste också följas, vilket innebär att om Dustin skulle haft ett sådant avtal med Microsoft så hade Dustin begått ett lagbrott och brytigt emot försäljningsavtalet de haft med Microsoft.

Ett avtalsbrott är inte ett lagbrott (och kan följaktligen "bara" leda till civilrättsliga, ej straffrättsliga, påföljder).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Chattade med Microsoft nyss bara för att överbevisa Dustin och mycket riktigt så är det dom som ska stå för kalaset precis som ni säger. Bifogade chatten till Dustin också så ska bli kul att se vad dom svarar.

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Då har jag fått svar av Dustin. Dom kommer hjälpa mig men varnar mig samtidigt för att Microsoft kan se det som yttre åverkan Den var ju repad när jag öppnade den! Jag har ju inte ens startat plattan! Tänk om dom bedömer det så och kräver en massa i frakt och undersökningsavgift. Blir så trött, ska man behöva acceptera att en produkt är skadad vid leverans??

Mvh J

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Jaxione:

Då har jag fått svar av Dustin. Dom kommer hjälpa mig men varnar mig samtidigt för att Microsoft kan se det som yttre åverkan Den var ju repad när jag öppnade den! Jag har ju inte ens startat plattan! Tänk om dom bedömer det så och kräver en massa i frakt och undersökningsavgift. Blir så trött, ska man behöva acceptera att en produkt är skadad vid leverans??

Mvh J

Absolut inte. Du har köpt en NY produkt. Det är bara att ligga på dom. Går det så långt så finns alltid allmänna reklamationsnämnden annars

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Jaxione:

Då har jag fått svar av Dustin. Dom kommer hjälpa mig men varnar mig samtidigt för att Microsoft kan se det som yttre åverkan Den var ju repad när jag öppnade den! Jag har ju inte ens startat plattan! Tänk om dom bedömer det så och kräver en massa i frakt och undersökningsavgift. Blir så trött, ska man behöva acceptera att en produkt är skadad vid leverans??

Mvh J

Naturligtvis inte. Är den skadad vi leverans ska den bli utbytt omgående. Jag brukar ha för vana att filma mina grejer när jag packar upp dem. Då har man bevis för att något är sönder om det skulle vara så att produkten är sönder vid leverans.

OS: Manjaro i3 / Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 8192 MB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av N0iZE:

Naturligtvis inte. Är den skadad vi leverans ska den bli utbytt omgående. Jag brukar ha för vana att filma mina grejer när jag packar upp dem. Då har man bevis för att något är sönder om det skulle vara så att produkten är sönder vid leverans.

Det er litt vel ekstremt at en vil snart trenge å dokumentere gjennom hele prosessen under det en åpner forpakningen/emballasje til produktet for å kunne få rett, dersom det ville være feil og mangler ved varen fra start av...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Arazand:

"Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garanti."
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Läs där så vet du. Garanti finns det inga lagar eller regler kring hur det ska skötas, finns bara riktlinjer, men det är inte juridisktbindande.
Reklamera kan man göra upp till 3 år, men det är inte det samma som garanti och ska inte associeras med garanti över huvudtaget.

Ja men då kan man ju fråga sig varför du över huvud taget tar upp garanti? Den enda som håller på och gaggar om garanti här är du, och ingen annan.

Det är ett reklamationsfall, punkt.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Jonny Myran:

Ja men då kan man ju fråga sig varför du över huvud taget tar upp garanti? Den enda som håller på och gaggar om garanti här är du, och ingen annan.

Det är ett reklamationsfall, punkt.

Tack för ditt utfall. Jag bara informera om det för jag ansåg det relevant. Ber om ursäkt att din synvinkel inte stämde överens med min.

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av Mogwaii:

Man handlar inte av Dustin, fel fel o mer fel.
Tack vet jag Inet.

Jag har haft mer trivsamma köp och hantering av ärende med Dustin än med Inet...LÅNGT bättre med Dustin. Förstår inte varför Inet glorifieras så mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Microsoft har mycket bättre support än Dustin. Förklara ditt problem för dem så har du en ny platta i handen om max tre dagar. De ger dig en helt ny och hämtar den gamla.

Så att du inte skulle orka hålla på och maila ser jag absolut inte som en anledning, in på microsoft chattsupport så är det klart på 10 min.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Gigantrix:

Det er litt vel ekstremt at en vil snart trenge å dokumentere gjennom hele prosessen under det en åpner forpakningen/emballasje til produktet for å kunne få rett, dersom det ville være feil og mangler ved varen fra start av...

Jo kanske, men är man nojig så är man:P Sen är inte denna procedur något vidare tidskrävande:p

OS: Manjaro i3 / Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 8192 MB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Killbom:

Microsoft har mycket bättre support än Dustin. Förklara ditt problem för dem så har du en ny platta i handen om max tre dagar. De ger dig en helt ny och hämtar den gamla.

Så att du inte skulle orka hålla på och maila ser jag absolut inte som en anledning, in på microsoft chattsupport så är det klart på 10 min.

En fördel med att trots allt vända sig till säljaren och låta dem lösa problemet är att det är de som har laglig skyldighet att hantera detta och om de själva skött det första ärendet så finns det ingen möjlighet för dem att skylla på någon annan vid ett eventuellt senare problem.

Om man istället gått direkt till tillverkaren, som ju inte alls har samma skyldigheter (möjligen en utfästelse i form av en garanti som kan ha lite vilka villkor som helst), så finns faktiskt möjligheten att det sedan kan bli struligare att vända sig till säljaren.
Bara en sån enkel sak som att man senare försöker reklamera en annan enhet än den som säljaren skickat kan vara ett problem.

Nej, jag ser det som en principsak som man bör hålla fast vid att säljaren får lösa det. Det är trots allt deras problem att lösa, oavsett om någon annan är villig att göra det åt dem.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Segas:

Jag har haft mer trivsamma köp och hantering av ärende med Dustin än med Inet...LÅNGT bättre med Dustin. Förstår inte varför Inet glorifieras så mycket.

Det är det nog ingen som förstår förrens dom stöter på garanti och reklamationsproblem hos Inet, då får man upp ögonen vad för företag Inet egentligen är, skiter totalt i kunden om det blir problem säg 2 år efteråt.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av Segas:

Jag har haft mer trivsamma köp och hantering av ärende med Dustin än med Inet...LÅNGT bättre med Dustin. Förstår inte varför Inet glorifieras så mycket.

Här kan jag bara hålla med dig. Haft stora problem med Inet också. Aldrig handlat på Dustin så där kan jag inte uttala mig