Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SÖKER: Kompaktkamera max 2000 kr (vyer, stjärnhimmel, landskap)

Permalänk
Medlem

SÖKER: Kompaktkamera max 2000 kr (vyer, stjärnhimmel, landskap)

SWEFOTOCLOCKERS!

Letar efter en redig och kvalité mässig bra kompaktkamera som jag ska ta med mig till ett natur-berikt resmål.
Vill fota vida vyer samt lite mörkare miljöer utan att behöva blixtra så mycket även stjärnbilder vore toppen.

Krav:

  • Max 2000 kr

  • Mål att fota stjärnhimmlar, landskap och vyer

  • Inget Wi-Fi tjafs, böjbara skärmar och sånt trams gadgets

  • Behöver inte vara särskild hög zoom

Har tittat på Olympus Stylus SH-60 som jag gillade starkt med greppet och kändes som en kamera, finns det någon liknande fast lite billigare?

Tack för alla tips!

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://hellletloose.se/
Sveriges största Palworld Community - https://palworld.se

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kolla på Olympus XZ-2 eller möjligen Canon S110. Ett par hundralappar över 2000kr, men bra kameror. Större sensor och ljusstarkare optik, vilket är bra för "mörkare miljöer". Du måste ju dock ha realistiska förväntningar. Det är inte någon Nikon D4s med objektiv med bländare f/1.4

Just XZ-2 verkar det vara många som inte har i lager just nu dock, om man kollar prisjakt, men har du inte jättebråttom så...

Permalänk
Medlem

Köpte en ny Panasonic DMC-LX7 från ebay häromveckan och fick den levererad på 3 arbetsdagar (expedited shipping). Kostade strax över 2000 kr inklusive frakt. Billigaste nypris i Sverige var 3390 kr. Rent alltmänt kan man hitta kameror billigare via ebay.

http://www.ebay.com/itm/SALE-BRAND-NEW-PANASONIC-LUMIX-DMC-LX...

Tycker den kameran uppfyller dina krav då den har ljusstark optik. Som bonus är den också bra att filma med. Hade även Sony RX100 som alternativ men den hade inte lika mycket vidvinkel men annars är den ganska likvärdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Köpte en ny Panasonic DMC-LX7 från ebay häromveckan och fick den levererad på 3 arbetsdagar (expedited shipping). Kostade strax över 2000 kr inklusive frakt. Billigaste nypris i Sverige var 3390 kr. Rent alltmänt kan man hitta kameror billigare via ebay.

http://www.ebay.com/itm/SALE-BRAND-NEW-PANASONIC-LUMIX-DMC-LX...

Tycker den kameran uppfyller dina krav då den har ljusstark optik. Som bonus är den också bra att filma med. Hade även Sony RX100 som alternativ men den hade inte lika mycket vidvinkel men annars är den ganska likvärdig.

Därtill tillkommer moms+tull på varor över 500:- såvida man köper utanför EU

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Därtill tillkommer moms+tull på varor över 500:- såvida man köper utanför EU

Såvitt jag kunde se på tullverket var det ingen tull för digitalkameror men moms borde ha tillkommit (jag har inte fått någon räkning på detta så jag har ännu inte behövt betala något utöver angett pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Därtill tillkommer moms+tull på varor över 500:- såvida man köper utanför EU

Skrivet av ronnylov:

Såvitt jag kunde se på tullverket var det ingen tull för digitalkameror men moms borde ha tillkommit (jag har inte fått någon räkning på detta så jag har ännu inte behövt betala något utöver angett pris).

Ibland kan man få det billigt även från länder utanför EU. Ta tex mobiltelefoner som också är tullfria att ta in till Sverige. Jag fick min skickad från Singapore via Tyskland och räkningen kom därför från Tyskland med tysk moms vilket var mycket lägre. Blev typ 500 kr totalt på en ny smartphone som kostade 6000 kr i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Såvitt jag kunde se på tullverket var det ingen tull för digitalkameror men moms borde ha tillkommit (jag har inte fått någon räkning på detta så jag har ännu inte behövt betala något utöver angett pris).

Om man avser göra allt korrekt och riktigt ska man själv kontakta tullverket för att betala in moms osv om paketet inte fastnar i deras stickkontroller, för det har man skydlighet att göra. Så det handlar inte om att "inte ha behövt betala", det behöver man nämligen alltid.
Sen får ju naturligtvis var och en välja om man vill följa lagen eller inte.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen Einstein på tullverkets regelsystem men moms torskar man på vid kontroll om varan är inköpt utanför EU.

De paket jag fått från Kina har varit märkta med ett varuvärde - vilket kan vara intressant för tullen om beloppet överstiger 500:-

Provade köpa USB-minne (~$30) från am. Amazon med fri frakt. När jag skulle betala varukorgen så tillkom 100+ SEK för frakt och 100+ för importavgift - varför skall icke-amerikanska kunder betala importavgiften till Amazon?

Om varan är transportförsäkrad och försvinner på vägen ersätts säljaren med det värde som deklarerats på försändelsen, det är då viktigt att beloppet täcker varans pris. Detta belopp kan vara intressant för tullen om det är tillräckligt högt.

Sen kan tullen inte öppna alla paket - man gör stickprov - vilket innebär att somliga har tur andra otur.

Permalänk
Medlem

OK det tillkommer åtminstone momsen om man gör det rätt. Men ändå i mitt fall så blir det ungefär 500 kr extra och man hamnar runt 2600 -2700 kr. Ändå viss skillnad mot svenska butikspriset på 3400 kr. Men hur som helst över budget för trådskaparen.

Men den där Canon EOS-M på cdon som berggren länkade till är väl ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men den där Canon EOS-M på cdon som berggren länkade till är väl ett bra köp?

Det är mycket kamera för pengen, helt klart, med blixt och allt. Den är ju dock inte särskilt kompakt om man tänkt ha ett objektiv monterat (särskilt inte 18-55:an), så om den är rätt för TS, som ju efterfrågar en kompaktkamera, är ju frågan.

Det finns ju även några kameror i m4/3-systemet för strax under 2000kr. Vet inte hur dessa kameror är om man jämför specar mot EOS M, men systemet är ju lite mer moget och större. Om man nu skulle äverväga systemkamera då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men den där Canon EOS-M på cdon som berggren länkade till är väl ett bra köp?

Mycket bra köp - man får passa på medans de fortfarande finns kvar, det verkar endast finnas röda och vita kvar för det priset.

(elgiganten och electroworld hade svarta för 1990:-, men de verkar vara slut)

Inte den bästa kameran på marknaden, men för 1990:- är den ett kap

Permalänk

Absolut!
Glöm inte att uppdatera FWn bara, då blir den kanon!