Hur full får NASen bli?

Permalänk
Medlem

Hur full får NASen bli?

Vår NAS är 90% full, med 1.6tb ledigt av 16TB (RAID 5). Hur illa är det?
Hört att bl a prestandan försämras mycket de sista 10 procentenheterna, stämmer det och gäller det även när 10 procent är 1.6TB?

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa själv om prestandan räcker om du fyller upp utrymmet? Har själv kört med 99% full ZFS-raid vilket ska vara förkastligt men då jag nästan enbart lagrar stora videofiler så verkar det ändå inte bli särskilt fragmenterat (åtminstone inte så att prestandan blev märkbart sämre).

Sedan har vi väl det där allmänna att nästan fulla hårddiskar presterar sämre på grund av att ny data hamnar nära skivans centrum eftersom de fylls på utifrån och in. Men om arrayens läs/skrivhastighet ändå överstiger nätverkets hastighet (vilket fet gör för mig med gigabitnätverk) så kanske det heller inte spelar så stor roll.

Nu har jag det bara i hemnätverket så det är inget kritiskt för min del.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Du kanske kan testa själv om prestandan räcker om du fyller upp utrymmet? Har själv kört med 99% full ZFS-raid vilket ska vara förkastligt men då jag nästan enbart lagrar stora videofiler så verkar det ändå inte bli särskilt fragmenterat (åtminstone inte så att prestandan blev märkbart sämre).

Sedan har vi väl det där allmänna att nästan fulla hårddiskar presterar sämre på grund av att ny data hamnar nära skivans centrum eftersom de fylls på utifrån och in. Men om arrayens läs/skrivhastighet ändå överstiger nätverkets hastighet (vilket fet gör för mig med gigabitnätverk) så kanske det heller inte spelar så stor roll.

Nu har jag det bara i hemnätverket så det är inget kritiskt för min del.

Sant, gigabit flaskar ju i och för sig.

Skrivet av jookeer:

Beror på filsystem, NTFS kan få det jobbigt över 80% särskilt om det är fragmenterat.

Det är NTFS det är frågan om, Har detta några nackdelar mer än prestanda förlust?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Sant, gigabit flaskar ju i och för sig.

Det är NTFS det är frågan om, Har detta några nackdelar mer än prestanda förlust?

Ju mer en disk är fylld desto mer fragmentering = stressar/sliter på diskarna