Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Värmeproblem, Samsung NP305V5a

Tjenna!

Har en inte alltför gammal laptop (~2 år) som under senare tid överhettat när man spelar spel. Löste problemet till en början genom att minska processorns maxhastighet till 95%, men det blev bara en temporär lösning visade det sig. Har just nu satt gränsen på 73%, och då ligger CPUn och GPUn på ~80C* när man spelar mindre krävande spel (CS:GO, Dota 2) och ~87C* vid mer krävande (Civ 5).

Testade rätt snabbt att bryta upp åbäket för att rensa diverse damm och skrot, men det var inte så mycket att rensa (satt lite damm i fläkten), så det gjorde ingen större skillnad. Har även testat att byta kylpasta, men det verkar snarare ha gett motsatt effekt (kan bero på att jag applicerat den fel/dåligt, tänker eventuellt göra om det). Men kommer kylpasta verkligen hjälpa så pass mycket? Om nej, vad gör jag då?

Har även prövat att låna en kylplatta av en polare, men det gjorde ingen markant skillnad. Testade även att söka runt på Google, men hittar inga lösningar specifikt för min datormodell. Datorn vilar även på två små böcker så att luften cirkulerar bättre osv.

Är tacksam för alla möjliga tips!

//Spion

*enl. Speedfan