Datorn hänger sig, kan bara klicka på highlightade fönstret

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig, kan bara klicka på highlightade fönstret

Hej sweclockers! Har probleeem med datorn. Blir så att den hänger sig ibland. När den hänger sig kan jag bara klicka på/inom det highlightade fönstret jag har uppe. Kan inte klicka någonstans annars (typ som webbläsarfönstret på skärm nr 2 när jag sitter skriver i skype-fönstret på skärm nr 1. Kan dock föra musen över båda skärmarna. Kan heller inte klicka nere i verktygsfältet). Måste dra en ctrl-alt-del för att få det att lossna. Detta händer kanske varannan minut och det börjar tilta mig lite.

Har formaterat om datorn (hade dock kvar det mesta som fanns kvar på HDDn, även fast det stod att det skulle försvinna? :S). Ska man testa en gång till och verkligen ta bort ALLT, eller har det med hårdvaran att göra?

Halp

Permalänk
Medlem

Läste någonstans nu att om problemet fortsatte i safe mode (det gjorde det) så kan det vara hårdvarufel. Hur hittar man om det är hårdvarufel? Inte så att jag kan öppna datorn o ba "här e det defekt". Finns det program?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

öppna burken o glo så fläktar snurrar till o börja med.
Kolla temps med realtemp,hwinfo,aida64.
har du mer än 1 minnesmodul? testa ta bort den ena o kör 1 och 1.
låser den sej väldigt snabbt, annars kontrollera systemfilerna med CMD prompt admin - sfc /scannow
kladda gärna ner lite specs på burken så är det lättare att hitta lösningar.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

öppna burken o glo så fläktar snurrar till o börja med.
Kolla temps med realtemp,hwinfo,aida64.
har du mer än 1 minnesmodul? testa ta bort den ena o kör 1 och 1.
låser den sej väldigt snabbt, annars kontrollera systemfilerna med CMD prompt admin - sfc /scannow
kladda gärna ner lite specs på burken så är det lättare att hitta lösningar.

Var iväg o tog lite tryckluft i datorn. Nu tillbaka.

Alla fläktar går.
Minnesmodul?

Vet inte hur jag ska förklara att den låser sig. Det låser sig liksom inte, utan det blir bara att jag inte kan klicka på annat än det fönstret jag har uppe. Skärmen fryser inte, utan bara muspekaren som inte kan klicka på andra fönster/verktygsfältet.

CPU: Intel core i5-2500K 3.3GHZ
Graffe : Nvidia GTX560 Ti
Moderkort: Nåt MSI, vet inte vad det heter exakt
Nåt random RAM-minne

Blixten slog ner för några dagar sen och datorn dog, därför jag kan tro det handlar om hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Var iväg o tog lite tryckluft i datorn. Nu tillbaka.

Alla fläktar går.
Minnesmodul?

Vet inte hur jag ska förklara att den låser sig. Det låser sig liksom inte, utan det blir bara att jag inte kan klicka på annat än det fönstret jag har uppe. Skärmen fryser inte, utan bara muspekaren som inte kan klicka på andra fönster/verktygsfältet.

CPU: Intel core i5-2500K 3.3GHZ
Graffe : Nvidia GTX560 Ti
Moderkort: Nåt MSI, vet inte vad det heter exakt
Nåt random RAM-minne

Blixten slog ner för några dagar sen och datorn dog, därför jag kan tro det handlar om hårdvaran?

jo, asså minnesmodul/sticka

typ om du har mer än 1 modul kan du ju testa att köra med 1st i endast för att kolla om nåt av modulerna kanske muppar å orsakar ditt fel.
är felen kvar med 1moduls-körning så är väl felorsaken annan.
går ju att köra memtest osv. är endå bäst att även där göra det styckvis för att utesluta rätt modul.
har blixten vart ifarten kan ju moderkort vara ½mupp, men brukar väl oftast mest vara lanporten som får stryk alt. nätdel.
Testa ev. kolla disk-hälsan med cmd prompt admin: CHKDSK C: /F /R
Hard Disk Sentinel

EDIT: Jo kanske kan vara musens USB-port som har fått blixt/åska-ESD testa sätt mus i annan port så kanske det funkar?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Aight! Testar det första du skrev snart. SItter nu o kollar igenom hårddisken med det där testet du beskrev. Gick via My Comp dock och inte cmd.

Kikade memtest men fattar inte hur jag ska få över programmet på disk o få den köra när jag startar om som det stod i guiden.

Ska testa med musen också, hoppas det kan va så lätt

Tack för stt du lägger ner tid ochhjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Aight! Testar det första du skrev snart. SItter nu o kollar igenom hårddisken med det där testet du beskrev. Gick via My Comp dock och inte cmd.

Kikade memtest men fattar inte hur jag ska få över programmet på disk o få den köra när jag startar om som det stod i guiden.

Ska testa med musen också, hoppas det kan va så lätt

Tack för stt du lägger ner tid ochhjälper

ang. memtest så har du tomma cdr så äre bara ladda ner .iso och sedan bränna på cdn och boota från dvd.
har du usb-pinne så får du göra pinnen bootbar men görs nog genom usb-downloadversionen.
Inga problem kul om man kan hjälpa till, men är lömskt om det är hårvaru-halvfel

EDIT: oj hittade en annan fil som verkade enklare i syfte att göra usbn färdig, Download - Auto-installer for USB Key (Win 9x/2k/xp/7) *NEW!* http://www.memtest.org/#downiso

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Tack!:) kör den där HDD-grejen, verkar ta lite tid.

Permalänk
Medlem

Formaterat om allt nu och installerad om OS på nytt. Problem fortfarande kvar. Bytte USB-port med musen och det var fortfarande knas. Tänkte sätta mig med en annan mus nu och se om det helt enkelt kan vara musen det är fel på.

EDIT: Problemet kvarstår med min QPad 5K, bytte usb-port, still there. Kopplat ur den nu och tog en gammal mus, suttit 30 min o inte hänt någonting än. SÅ tror jag kan vara hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Namehere:

Formaterat om allt nu och installerad om OS på nytt. Problem fortfarande kvar. Bytte USB-port med musen och det var fortfarande knas. Tänkte sätta mig med en annan mus nu och se om det helt enkelt kan vara musen det är fel på.

EDIT: Problemet kvarstår med min QPad 5K, bytte usb-port, still there. Kopplat ur den nu och tog en gammal mus, suttit 30 min o inte hänt någonting än. SÅ tror jag kan vara hemma

Gött, då kom du lindrigt undan ifall åskan kan ha orsakat det hela :), synd du formatera och allt men kan vara skönt endå ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Haha ja! Blev en himla omväg och pyssel när felet var så litet men liks bra det, datorn behövdes städas. Tack för all hjälp i tråden!