Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Några frågor innan inköp. Val klart (?). 5k Mamma-dator.

Permalänk
Medlem

Några frågor innan inköp. Val klart (?). 5k Mamma-dator.

Har på beställning av mamma fått i uppgift som många andra att hitta en dator åt henne för under 5k.

Kommer användas som surf/dokument/media dator. Dvs inga spel eller andra speciellt tunga program. Ska dock vara hyffsat framtidsäker då hon inte gillar att köpa nytt inom teknik speciellt ofta. Andra kraven jag fick var minst 15,6", windowsmiljö och "inte nått skit som jag köpte förra gången, ramlade ju isär!". Hon hade inga invändningar mot blankspegel när hon testade en bekants. Har inte kunnat hitta någon vettig lösning som hade 1080skärm.

Kollat igenom tidigare trådar en hel del och kommit fram till denna http://www.netonnet.se/art/dator/lenovo-ideapadg510/198939.10...

Bra val?
Hur funkar det med garanti osv om man köper till en ssd och byter ut den slöa 5400 som sitter i? Simpelt att installera ssdn? Simpelt att fixa in OS installen på ssdn? Tips på billig/prisvärd ssd (model/tillverkare)? Behöver inte vara speciellt stor då hon inte lagrar mycket data i övrig. Kan fixa en extern om så skulle bli fallet.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Hade inte betalt så mycket om jag va er, Hade scoutat ut en för typ 3,5k..
Sitter på en laptop jag nyss köpte på elgiganten för 2200kr..
Den har Intel Celeron upp till 2,41ghz, 15.6 HD LED skärm, 8gb ddr3 Ram, 1TB HDD, Intel HD Graphics. Lägg till en tusing så får du något som är rätt okej

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnmk:

Tjena!
Hade inte betalt så mycket om jag va er, Hade scoutat ut en för typ 3,5k..
Sitter på en laptop jag nyss köpte på elgiganten för 2200kr..
Den har Intel Celeron upp till 2,41ghz, 15.6 HD LED skärm, 8gb ddr3 Ram, 1TB HDD, Intel HD Graphics. Lägg till en tusing så får du något som är rätt okej

Fast en celeron är inte lika framtidssäker. En I5 är rätt mycket bättre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Vill du lägga 5K för att få en i7 processor så är detta den bästa du kan få.

Men jag håller med ovanstående talare att för 3.5-4K så kommer du få en dator som klarar hennes behov mer än väl.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Avstängd

Kan även nämna den här som ligger på 4K hos siba. En i5 men med 8GB ram istället för 6GB som den med i7 jag länkade innan samt är den ju en tusenlapp billigare!

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Celeron kändes vara osäkert kort att köra på. En i5 (kanske i3) kändes som ett bra läge när jag kollade runt. En i7 skulle vara overkill för henne, just därför jag fastnade för den jag länkade i första posten.

Det jag är mest osäker på är just de frågorna jag ställde i slutet av posten, garanti ssd med mera.

Permalänk
Medlem

hehe ja overkill typ:P menade bara min laptop som exempel förresten.
den SUGER så köp inte nått sånt

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Avstängd

Garantin gäller för ASUS datorer ifall du byter HDD mot en SDD vet jag åtminstone. Det är olika från olika tillverkare tror jag. Själv var jag i valet och kvalet att byta men det kändes halvt bökigt. Jag hade nog lyckats rent fysiskt men sen ska man få över allt på den andra disken etc och det kändes omständligt och jag valde att inte göra det på en helt ny dator för 10K. Vill ha övat på gamla först etc Att köra en helt ny installation av win 8 kan ju vara en idé men det tar några timmar minst innan alla drivrutiner är på plats och datorn kör som den ska eller bättre. Jag personligen hade inte orkat allt det - och då har jag lekt och gjort det tusen gånger på stationära men inte på bärbara.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Precis samma anledning till att jag är osäker på att göra det själv. Jag kan ju låta henne testa hur den är out of the box och se hur det funkar och använda den lite själv och sen bestämma mig för ssd eller inte. Installation av OS borde ju inte ta så lång tid om det är liknande som för en stationär. Får kolla upp hur garantin funkar för lenovon.

Permalänk
Avstängd

Ska man göra en ren installation är det ju inga problem men sen ska du hitta alla drivrutiner och det känns enklare på en stationär än en bärbar just för att du hämtar exakt vad du ska ha där. På en bärbar finns det ju ofta ett paket från tillverkaren etc. Man "måste" ju liksom komma ut på nätet med den först och främst så de drivrutinerna måste ju funka från start

Jobbet är väl att läsa på och se hur man överför det som finns på HDD nu till SSD utan att röra det - funkar väl även senare på samma sätt förvisso. Följer man stegen och läser på mycket så är det väl lika enkelt som när man skulle montera en dator första gången. Det går men inget man bara slänger ihop på en kvart.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)