Permalänk
Medlem

Ny CPU ger högljudd kylning

Har lite funderingar angående cpu temperatur, ursäkta för wall of text men tänkte jag förklara så tydligt som möjligt. Vet att det inte är några farliga temperaturer nu men tänkte överklocka lite så småningom.

Har nyss installerat en ny processor (C2D E7500) och var då tvungen att uppdatera bios till en betaversion, fanns ingen annan som stödjer cpu:n (moderkort: P5B-E Plus).

Nu har min cpu-kylare börjat låta betydligt mer än med förra processorn, även på silent mode. Med den gamla låg fläkten på 12-1500 rpm oavsett belastning (ohörbart), med den nya ligger fläkten som lägst på 1700 (runt 2000 vid normal användning, lite jobbigt ljud) och drar iväg till 2600 vid belastning. Så stor skillnad i värme jämfört med en E6600 bör det väl inte vara?

Har kollat temperaturer med speedfan, realtemp och coretemp.
Realtemp och coretemp säger att båda kärnor ligger på 37c i idle och runt 40c med prime95 igång.

Speedfan däremot har 2 temperaturer för CPU och 2 för core, CPU ligger på ca 38-39c i idle men hoppar upp till 55-57c under belastning, ska sägas att den droppar till 38-39c igen bara nån sekund efter man stängt av prime95. Den andra CPU ligger konstant på 45-46 grader. Core säger däremot som de andra två programmen, 37 idle och 40 under belastning. Har känt på kylaren och det känns som det kan vara runt 37 grader.

Kollar man tempen i bios så ligger den runt 41-43 grader (och 2200rpm), går ju inte att kolla vad den säger med prime95 igång men tror den är högre då. Det jävliga är ju att pwm-styrningen verkar gå efter bios alt CPU därmed blåser på upp till 2600rpm vilket ger ett riktigt jobbigt ljud!

Styra fläktar kan man ju göra, men hur ska man då ställa in den, är CPU-värdet eller core-värdet felaktigt så går det ju inte ställa varvtal efter dom?

Kylaren har jag testat montera om, men det ger samma resultat.

Permalänk
Medlem

ändra i moderkortets inställningar så temperaturen får gå högre på cpun då, den tar knappast skada av 75C

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Modernortet har olika profiler silent, standar, performace.
Ställ ner det ett snäpp så lär det bli tystare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den står på silent redan, men låter mycket ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Den står på silent redan, men låter mycket ändå.

Är troligen så att den Beta BIOSen inte är optimerad, utan de har satt värme gränsen lågt, eftersom de inte testat något annat.
Enda alternativen är att själv försöka modifiera kylningen med tex effektmotstånd på 10-20 Ohm, eller byta kylare.

Dock så är E7xxxx serien inget att ha sist jag kollade, då en begagnad E8xxx är betydligt bättre, och borde stödas av din gamla BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är troligen så att den Beta BIOSen inte är optimerad, utan de har satt värme gränsen lågt, eftersom de inte testat något annat.
Enda alternativen är att själv försöka modifiera kylningen med tex effektmotstånd på 10-20 Ohm, eller byta kylare.

Dock så är E7xxxx serien inget att ha sist jag kollade, då en begagnad E8xxx är betydligt bättre, och borde stödas av din gamla BIOS.

Så kan det nog vara, jädra segt. Fick cpun och har inte jättelust att köpa nån ny! Får bli en ny dator så småningom kanske, den här börjar ju bli rätt gammal, men tänkte man kunde köra lite överklockning och så för att lära sig lite om det på denna.
Då får jag styra kylaren med nåt program istället, frågan är bara vilket program man kan lita på när det gäller tempen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Så kan det nog vara, jädra segt. Fick cpun och har inte jättelust att köpa nån ny! Får bli en ny dator så småningom kanske, den här börjar ju bli rätt gammal, men tänkte man kunde köra lite överklockning och så för att lära sig lite om det på denna.
Då får jag styra kylaren med nåt program istället, frågan är bara vilket program man kan lita på när det gäller tempen?

CoreTemp brukar jag använda till min C2D, inte 100%, men det är pga de inte ger helt rätt. Dock stämmer det när tempen är runt 60-70, men då mindre exakt när den är 30-40 tex. Är ju de övre tempen man vill veta säkert.
Speedfan kan ofta styra fläktar manuellt, eller så kan du rigga så att den styr baserat på temp.

Överklockning hade du gjort bättre med nyare moderkort och E6600 dock.
Chipsetet du har är för gammalt för att kunna köra vidare mycket överklock tror jag, men du kan ju försöka.

http://www.tradera.com/item/301821/213808965/core-2-duo-e8500...
http://www.tradera.com/item/301821/214184191/intel-core-quad-...

Annars kolla efter något som de processorerna, de brukar vara de mest vanliga och prisvärda på ebay/tradera.
Enligt moderkort sidan ska Q6600 stödas sedan bios 0611, notera dock att den är varmare än en dual core.
E8500 ska stödas från 0636 iaf. Båda har äldre revisioner som ska stödas av ännu tidigare BIOS, men det kan vara svårt att veta tills du fått dem.

Finns guider till hur du överklockar på de gamla Core 2 Duo/Quad, bara att följa en.
Dock tror jag du har bättre chans att överklocka en äldre som E6600 till högre busshastighet, än en E8500/Q6600, eftersom chipset du har är så gammalt, att det redan överklockas för att köra tex E8500 stock. 1066 är vad det normalt ska max köra i, när E8500 tex måste ha 1333. Men de flesta 1066 buss C2D kan pressas till 1333, är mer fråga om kylning och moderkort ska klara det. Om du tex lyckas pressa den E7500 till 1333 så får du en 3,67 Ghz CPU. Dock vet jag inte om E7xxx går att klocka vidare. Kör dock en E8500 i 3,8Ghz hemma på en relativt enkel 3:e part lyftkylare, så det bör gå.

Oavsett så är vilken hyfsad I3/vettig AMD FX/A6xxx+ snabbare än du lär få den datorn någonsin kan bli, så en ny investering kan vara bästa lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

CoreTemp brukar jag använda till min C2D, inte 100%, men det är pga de inte ger helt rätt. Dock stämmer det när tempen är runt 60-70, men då mindre exakt när den är 30-40 tex. Är ju de övre tempen man vill veta säkert.
Speedfan kan ofta styra fläktar manuellt, eller så kan du rigga så att den styr baserat på temp.

Överklockning hade du gjort bättre med nyare moderkort och E6600 dock.
Chipsetet du har är för gammalt för att kunna köra vidare mycket överklock tror jag, men du kan ju försöka.

http://www.tradera.com/item/301821/213808965/core-2-duo-e8500...
http://www.tradera.com/item/301821/214184191/intel-core-quad-...

Annars kolla efter något som de processorerna, de brukar vara de mest vanliga och prisvärda på ebay/tradera.
Enligt moderkort sidan ska Q6600 stödas sedan bios 0611, notera dock att den är varmare än en dual core.
E8500 ska stödas från 0636 iaf. Båda har äldre revisioner som ska stödas av ännu tidigare BIOS, men det kan vara svårt att veta tills du fått dem.

Finns guider till hur du överklockar på de gamla Core 2 Duo/Quad, bara att följa en.
Dock tror jag du har bättre chans att överklocka en äldre som E6600 till högre busshastighet, än en E8500/Q6600, eftersom chipset du har är så gammalt, att det redan överklockas för att köra tex E8500 stock. 1066 är vad det normalt ska max köra i, när E8500 tex måste ha 1333. Men de flesta 1066 buss C2D kan pressas till 1333, är mer fråga om kylning och moderkort ska klara det. Om du tex lyckas pressa den E7500 till 1333 så får du en 3,67 Ghz CPU. Dock vet jag inte om E7xxx går att klocka vidare. Kör dock en E8500 i 3,8Ghz hemma på en relativt enkel 3:e part lyftkylare, så det bör gå.

Oavsett så är vilken hyfsad I3/vettig AMD FX/A6xxx+ snabbare än du lär få den datorn någonsin kan bli, så en ny investering kan vara bästa lösningen.

Jo alla programmen visar ju samma temp på core iaf och den kommer ju direkt från processorn. Det jag undrar lite över är det som heter CPU i speedfan är det nån sensor som sitter i sockeln eller nåt och varför blir den så mycket varmare än kärnorna? Eller är det nåt chip som sitter nånstans som blir varmt när man belastar datorn, fast den kyls ju lite när cpu-kylaren drar igång på fullt?

Jo det är nog sant det finns ju nyare moderkort för s775 jämfört med mitt, men testar överklocka lite med e7500an bara för skojs skull, har ju en e6600 i backup ifall jag kör sönder den nya. Har inte riktigt lust att överklocka e6600an, den har vart min gamla trotjänare sen jag köpte datorn och vill inte köra sönder den.
Som du säger så är ju detta moderkort bara gjort för att klara 1066 fsb och då behöver jag överklocka för att ens kunna rulla en E8500 normalt. Q6600 skulle väl kanske kunna gå att överklocka, den är ju nästan lika gammal som e6600 plus 1066 fsb får se om jag köper nån sån på tradera.

Ny dator kommer det bli så småningom, men eftersom jag pluggar så är inte en ny dator prio just nu, man är fattig som det är ändå! En liten tanke jag hade med det här var att köpa nytt mATX chassi (vill ha nytt mindre chassi med dammfilter) och en ssd. För att sedan hitta nåt matx moderkort s775 och klocka upp en processor lite för att få en lite rappare dator än den man har nu. Den gamla j*vla hårddisken jag har nu är segar ner hela systemet så att t.o.m firefox hackar. Sen kan man använda ssd och chassit till ett nybygge så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Jo alla programmen visar ju samma temp på core iaf och den kommer ju direkt från processorn. Det jag undrar lite över är det som heter CPU i speedfan är det nån sensor som sitter i sockeln eller nåt och varför blir den så mycket varmare än kärnorna? Eller är det nåt chip som sitter nånstans som blir varmt när man belastar datorn, fast den kyls ju lite när cpu-kylaren drar igång på fullt?

Jo det är nog sant det finns ju nyare moderkort för s775 jämfört med mitt, men testar överklocka lite med e7500an bara för skojs skull, har ju en e6600 i backup ifall jag kör sönder den nya. Har inte riktigt lust att överklocka e6600an, den har vart min gamla trotjänare sen jag köpte datorn och vill inte köra sönder den.
Som du säger så är ju detta moderkort bara gjort för att klara 1066 fsb och då behöver jag överklocka för att ens kunna rulla en E8500 normalt. Q6600 skulle väl kanske kunna gå att överklocka, den är ju nästan lika gammal som e6600 plus 1066 fsb får se om jag köper nån sån på tradera.

Ny dator kommer det bli så småningom, men eftersom jag pluggar så är inte en ny dator prio just nu, man är fattig som det är ändå! En liten tanke jag hade med det här var att köpa nytt mATX chassi (vill ha nytt mindre chassi med dammfilter) och en ssd. För att sedan hitta nåt matx moderkort s775 och klocka upp en processor lite för att få en lite rappare dator än den man har nu. Den gamla j*vla hårddisken jag har nu är segar ner hela systemet så att t.o.m firefox hackar. Sen kan man använda ssd och chassit till ett nybygge så småningom.

Core0/1/2/3 osv på CPUer är den inbyggda sensorn i kislet. De är de viktiga, då det är där skadan kan ske.
De andra är antingen moderkortets sensorer, eller om CPUn har en extra sensor under interna värmeledarna.

Själv har jag haft en Q9550 OC i snart 2 år, med kylaren satt snett (märkte det när jag lossade den), förklarar varför den varit så svårklockad och varm
kort sagt, 70 grader i värsta fall har ännu inte dödat den CPUn, så du lär inte göra det heller. C2D tål mer värme än C2Q dessutom.
Det enda sättet jag tror du kan döda en sådan CPU snabbt (<1 år), är rejält hög spänning och värme (80+ grader). De flesta C2D klockar väldigt enkelt, så ofta behöver man knappt ens öka spänningen. Så länge du har en vettig kylare så är det lugnt. Jag köpte en budget vätskekylare för min Q, men det finns prisvärda kylare.

Såg följande fans till kanon pris:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462112
335kr, gratis frakt, prisvärd vätskekylning du kan använda på allt från 775 till 1150/1155 osv.
Visst finns det det bättre kylare, men inte till det priset, och att kyla en C2D kan denna göra enkelt.