Permalänk
Medlem

Grabbar, ni får ha i åtanke att denna tråd med HÖG sannolikhet är skapad i syfte för att "trolla". Det är ju liksom perfekt upplagt för det. Vill ni hjälpa snubben rekommenderar jag att ni skickar privata meddelanden istället så det inte spårar ur.

Urgammalt trick att starta "krig" mellan AMD/Intel.

Tack för mig.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar amd men skulle med säga att lägga för mycket pengar på dom är ganska menligslöst men 970/990 moderkort samt 8320/8350 kan vara en helt ok deal aldrahelst när man kan har ganska bra oc potensial på dom och kan räkna med omkring 4300-4400mhz på en 212 kylare och för att nå 9590 prestanda så är det i dom flesta fallen bara en fråga om kylning på både 8320 och 8350 som är samma cpu som 9590 men ska man upp i värsta modellerna som ROG bräda + 9590 och ett h100 som orkar kyla den så är det i7 pengar och är inte värt det men största orsaken att köra amd är prestanda för liten peng som 8320 + 970 moderkort tex så kan man nå kanske 4600mhz eller så med skaplig kylning då presterar dom ganska bra singel trådat och riktigt bra multi men har lite tråkig tdp men är ett prisvärt alternativ

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cooljeppe3:

Okej tack! Fast nu är det ju så också att AMD gör dom mest prisvärda processorerna på marknaden.

Faktum är att enligt Anandtech så ger Intel överlag högre prestanda/krona med sina 1150 CPU:er.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Faktum är att enligt Anandtech så ger Intel överlag högre prestanda/krona med sina 1150 CPU:er.

Man kan inte bara jämföra prestanda per krona rakt av eftersom prestanda inte skalar linjärt med prisklass. Man måste jämföra vid en given prisklass också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Man kan inte bara jämföra prestanda per krona rakt av eftersom prestanda inte skalar linjärt med prisklass. Man måste jämföra vid en given prisklass också.

Skulle ändå vidhålla att Intel ger mer prestanda för pengarna. Att det inte kommer behöva bytas ut lika snabbt är också viktigt att tänka på.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Man kan inte bara jämföra prestanda per krona rakt av eftersom prestanda inte skalar linjärt med prisklass. Man måste jämföra vid en given prisklass också.

Nej, för det är bättre att göra forum jämförelser gjord av forumexperter för de vet bäst i allt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Skulle ändå vidhålla att Intel ger mer prestanda för pengarna. Att det inte kommer behöva bytas ut lika snabbt är också viktigt att tänka på.

Varför skulle en AMD med prestandan X behöva bli utbytt tidigare än en Intel med prestandan X? Om en AMD ger mer prestanda vid en given prisklass så borde den hålla längre innan den behöver bytas också eller hur?
Utan specialkampanjer, utförsäljning eller någon annan rabatt så får du en upplåst sexkärnig processor och crossfire-kapabelt (2*16x) moderkort för 1590:- på Inet. Överklockat presterar det riktigt bra, vid samma prisklass får du en i3 eller Pentium och ingen CF direkt.
Perfekt för min polare som har krass ekonomi och ville uppgradera sin Athlon X2 med 4850 CF tidigare i somras.

Skrivet av Rajat:

Nej, för det är bättre att göra forum jämförelser gjord av forumexperter för de vet bäst i allt

Smart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Varför skulle en AMD med prestandan X behöva bli utbytt tidigare än en Intel med prestandan X? Om en AMD ger mer prestanda vid en given prisklass så borde den hålla längre innan den behöver bytas också eller hur?
Utan specialkampanjer, utförsäljning eller någon annan rabatt så får du en upplåst sexkärnig processor och crossfire-kapabelt (2*16x) moderkort för 1590:- på Inet. Överklockat presterar det riktigt bra, vid samma prisklass får du en i3 eller Pentium och ingen CF direkt.
Perfekt för min polare som har krass ekonomi och ville uppgradera sin Athlon X2 med 4850 CF tidigare i somras.

Poängen är att AMD har bra prestanda när alla kärnorna kan utnyttjas till max. Tyvärr gäller det i väldigt få spel. Det finns inte någon sexkärnig AMD med i testet jag refererar nedan, så jag jämför med FX-8350 som bör vara bättre än FX-6350.

I BF4 som är ett av de absolut bästa spelen på att utnyttja många kärnor så är FX-8350 något bättre än en i3-4330 när processorn flaskar (nedre grafen).
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

I spel som inte är bra på att utnyttja flera kärnor så får FX-8350 stryk av en Pentium G3258. Återigen nedre grafen där processorn flaskar.
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

Kollar vi på graferna ovanför så är det ingen skillnad på olika CPU'er för att det är grafikkortet som flaskar. Kollar du på dem så skulle du klara dig med en Pentium G3220 och få samma prestanda som FX-8350. FX-8350 kostar tre gånger så mycket som Pentium CPU'erna, FX-6350 kostar dubbelt så mycket, men de ger väldigt lite extra för pengarna. Några fps mer i två-tre titlar på marknaden. Det blir värre om man tittar på hela spelutbudet på marknaden, för i spel som trådar dåligt så är Pentium G3220 och G3258 bättre än FX-6350/8350. Hur kan man kalla det för prisvärt?

När det gäller CF så stödjer ju alla moderkort som har två fysiska PCIe x16 platser det. Billigaste 1150 moderkort med CF-stöd på Inet kostar 675kr. Billigaste AM3+ kostar 649kr.

AMD är prisvärt om man ska köra beräkningsintensiva grejer, vill sätta upp en billig VM miljö och liknande. För spel är de bara dyra.

Jag kan avsluta med att säga att jag kört AMD sedan de lanserade AMD K-6 för 15-20 år sedan. Dels för att jag tyckt att de gör prisvärda CPU'er och dels för att jag velat ha konkurrens på marknaden. Min nuvarande dator har en Phenom II x4. Sedan AMD släppte FX-serien så har jag dock mer och mer börjat snegla på Intel. Spel är en stor grej för mig och det känns kass att uppgradera och i princip inte få någonting för pengarna. Därför håller jag som bäst på att köpa delar till en Intel rigg istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Jag gillar amd men skulle med säga att lägga för mycket pengar på dom är ganska menligslöst men 970/990 moderkort samt 8320/8350 kan vara en helt ok deal aldrahelst när man kan har ganska bra oc potensial på dom och kan räkna med omkring 4300-4400mhz på en 212 kylare och för att nå 9590 prestanda så är det i dom flesta fallen bara en fråga om kylning på både 8320 och 8350 som är samma cpu som 9590 men ska man upp i värsta modellerna som ROG bräda + 9590 och ett h100 som orkar kyla den så är det i7 pengar och är inte värt det men största orsaken att köra amd är prestanda för liten peng som 8320 + 970 moderkort tex så kan man nå kanske 4600mhz eller så med skaplig kylning då presterar dom ganska bra singel trådat och riktigt bra multi men har lite tråkig tdp men är ett prisvärt alternativ

Skulle aldrig överklocka en 8320/8350 på en 970 bräda....alldeles för klen strömförsörjning.
Överklockning av 8320 eller 8350 kräver minst 990 bräda.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooljeppe3:

Som titeln säger så är jag ute efter den "bästa" amd cpun på marknaden. Menar inte någon nasa processor för 42000 men låt oss säga under 3000kr.

Är det 9590 eller är det någon annan?

Tack för svar.

Dom nya FX på 95w om du ska ha amd. Funderar sj på att
Byta till en sj för överklockning.

Putte

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Dom nya FX på 95w om du ska ha amd. Funderar sj på att
Byta till en sj för överklockning.

Putte

Varför då?

Du lär inte få den mkt högre än 5ghz (som din nuvarande) för att den är på 95w.
Skulle inte förvåna mig om det är 125w som går att överklocka högre;)
http://www.vortez.net/articles_pages/amd_fx_8370e_review,1.ht...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Amd's prestanda proppar är bara prisvärda om elen är gratis.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Poängen är att AMD har bra prestanda när alla kärnorna kan utnyttjas till max. Tyvärr gäller det i väldigt få spel. Det finns inte någon sexkärnig AMD med i testet jag refererar nedan, så jag jämför med FX-8350 som bör vara bättre än FX-6350.

I BF4 som är ett av de absolut bästa spelen på att utnyttja många kärnor så är FX-8350 något bättre än en i3-4330 när processorn flaskar (nedre grafen).
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

Men det är kortare till i7 2600K. Skulle du klaga om någon rekommenderade en 2600K över en i3 till spel? Varför gör du det när det är AMD som dessutom är mycket billigare? En FX 6300 kan du ofta klocka till 4,5GHz på ett billigt moderkort, och ofta närmare 5GHz eller högre på ett bra moderkort.

Skrivet av giplet:

I spel som inte är bra på att utnyttja flera kärnor så får FX-8350 stryk av en Pentium G3258. Återigen nedre grafen där processorn flaskar.
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

Och i dessa spel är det inte stor skillnad mellan 3970X och en i3. Ska man köra i3 då? Så, skulle du klaga o någon rekommenderade 2600K över i3 med hänvisning till detta testet? De presterar ju nästan identiskt. Eller skulle du ha ett annat resonemang eftersom det är i7 helt plötsligt? Dessa primitivare spel som inte kan uppvisa skillnader på octacores och dualcores går ju dessutom i väldigt höga frames oavsett processor.

Skrivet av giplet:

Kollar vi på graferna ovanför så är det ingen skillnad på olika CPU'er för att det är grafikkortet som flaskar. Kollar du på dem så skulle du klara dig med en Pentium G3220 och få samma prestanda som FX-8350. FX-8350 kostar tre gånger så mycket som Pentium CPU'erna, FX-6350 kostar dubbelt så mycket, men de ger väldigt lite extra för pengarna. Några fps mer i två-tre titlar på marknaden. Det blir värre om man tittar på hela spelutbudet på marknaden, för i spel som trådar dåligt så är Pentium G3220 och G3258 bättre än FX-6350/8350. Hur kan man kalla det för prisvärt?

Med det resonemanget bör man inte köpa i7 heller, då de inte särskiljer sig så mycket från i3 i dina grafer heller. Vad FX-6300 har är bättre flertrådsprestanda, vilket borgar för bättre livslängd, den överklockar riktigt bra och du får bra crossfire.

Skrivet av giplet:

AMD är prisvärt om man ska köra beräkningsintensiva grejer, vill sätta upp en billig VM miljö och liknande. För spel är de bara dyra.

Man använder ofta en dator till flera grejer. Lite multitasking är alltid skönt. Eftersom du själv visade att det inte var några direkt prestandaskillnader mellan i3 och i7 i många spel så är ju en FX-6300 grymt bra som kostar som en i3 men i många andra fall kan prestera bättre precis som i7 kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Amd's prestanda proppar är bara prisvärda om elen är gratis.

Beror ju på om man kör 8 trådar burn-tester varje dag eller inte. AMD-processorer ligger överlag närmare sitt viloläge än maxläge då de sällan maxas. I viloläge drar de inte speciellt mycket, ofta mindre än Intel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phixip:

Duron...

[/oftopic]

Pris/prestanda på processorn är en sak, pris/prestanda på plattformen är en annan sak när man tar i hänsyn till pris på moderkort också.

Svaret på din fråga om bästa AMD processor har TS fått, men det kanske inte var den egentliga frågan.

En beskrivning på vad TS skall ha datorn till, vilken prestanda han behöver och vilken budget det är för hela systemet hade hjälpt oss att tipsa om vad som är mest värt idag för just hans behov. Till vissa saker behövs mer CPU kraft till andra behövs mer GPU kraft och till något tredje behövs mer och snabbare minne.

Jag antar att syftet för TS är att få så mycket för pengarna för just hans behov, inte sant?

@TS SÅ, exakt vad skall burken användas till, och vad är budget?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Beror ju på om man kör 8 trådar burn-tester varje dag eller inte. AMD-processorer ligger överlag närmare sitt viloläge än maxläge då de sällan maxas. I viloläge drar de inte speciellt mycket, ofta mindre än Intel.

sist jag kollade så drog de mer än en i7/i5 oavsett speedstep.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

sist jag kollade så drog de mer än en i7/i5 oavsett speedstep.

Ja, de drar mer, men vid normal belastning är inte skillnaden i närheten av så stor som den är vid max-tester.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Men det är kortare till i7 2600K. Skulle du klaga om någon rekommenderade en 2600K över en i3 till spel? Varför gör du det när det är AMD som dessutom är mycket billigare? En FX 6300 kan du ofta klocka till 4,5GHz på ett billigt moderkort, och ofta närmare 5GHz eller högre på ett bra moderkort.

Och i dessa spel är det inte stor skillnad mellan 3970X och en i3. Ska man köra i3 då? Så, skulle du klaga o någon rekommenderade 2600K över i3 med hänvisning till detta testet? De presterar ju nästan identiskt. Eller skulle du ha ett annat resonemang eftersom det är i7 helt plötsligt? Dessa primitivare spel som inte kan uppvisa skillnader på octacores och dualcores går ju dessutom i väldigt höga frames oavsett processor.

Med det resonemanget bör man inte köpa i7 heller, då de inte särskiljer sig så mycket från i3 i dina grafer heller. Vad FX-6300 har är bättre flertrådsprestanda, vilket borgar för bättre livslängd, den överklockar riktigt bra och du får bra crossfire.

Man använder ofta en dator till flera grejer. Lite multitasking är alltid skönt. Eftersom du själv visade att det inte var några direkt prestandaskillnader mellan i3 och i7 i många spel så är ju en FX-6300 grymt bra som kostar som en i3 men i många andra fall kan prestera bättre precis som i7 kan.

Vad man rekommenderar måste ställas i relation till vad för övriga komponenter man köper samt vad man ska använda datorn till.

En väldigt vanlig rekommendation här, även från mig, är att köpa en i5'a till en speldator. Man får en processor som är bra på spel eftersom den har hög prestanda med en tråd, men man får även en processor som klarar lite andra uppgifter. Väldigt få personer har nytta av fler än två kärnor och ännu mindre fyra kärnor. Det senare kräver i princip att du gör en massa video encoding, cpu rendering osv för att märka skillnad.

Är huvudsyftet med datorn att spela, vilket det ofta är här, och dessutom har en tight budget så tjänar du mer på att lägga lite mindre pengar på processorn och mer på grafikkortet, särskilt eftersom även Intels billigaste processorer är så pass kompetenta när det gäller spel. Att det tar lite längre tid att packa upp en zip-fil tror jag de flesta kan leva med om spelen blir snyggare.

När det gäller tex överklockning har varken Intel eller AMD någon särskild fördel. Du kan överklocka en FX-6300 till 4.5-5.0GHz och det kan du göra med en Pentium G3258 också.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Varför då?

Du lär inte få den mkt högre än 5ghz (som din nuvarande) för att den är på 95w.
Skulle inte förvåna mig om det är 125w som går att överklocka högre;)
http://www.vortez.net/articles_pages/amd_fx_8370e_review,1.ht...

Min är stabil till 5.2 ghz på vatten men värmeutveckling
Är för hög i den farten och 5.6 GHz har jag validerat
Den på vatten.

Sen kan du kolla på hwbot.org på dom nya fx med 95 w
Tror jag såg ett rekord på 8.6 ghz.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Min är stabil till 5.2 ghz på vatten men värmeutveckling
Är för hög i den farten och 5.6 GHz har jag validerat
Den på vatten.

Sen kan du kolla på hwbot.org på dom nya fx med 95 w
Tror jag såg ett rekord på 8.6 ghz.

Jojo...med flytande kväve:D

Om du köper en rapportera då om den klockar bättre än 125w-versionen...tvivlar dock på att det särskilt stor skillnad.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Skulle aldrig överklocka en 8320/8350 på en 970 bräda....alldeles för klen strömförsörjning.
Överklockning av 8320 eller 8350 kräver minst 990 bräda.

Det går hur bra som helst att klocka på en 970 bräda det man dock ska se upp med är 970 utan mosfetkylning då blir det varmt och har tom kört 8120 i 4600mhz på 970 bräda så dom kan mata ganska bra med ström till cpu´n även om 990 är bättre så har 970 brädorna tålt 6 kärniga phenom som är långt i från strömsnål och äldre FX så 8xxx serien är inget problem men skulle aldrig köpa ett 970 utan mosfetkylning som sagt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Athlon hade otroliga värmeproblem och var knappast ett flaggskepp, Phenom och FX är betydligt bättre alternativ

nja min athlon II x3 som jag låste upp och överklockade till 3,6 ghz höll sig ett bra tag med min burk och märkte knappt skillnad i det jag spelade med uppgraderingen tll phenom II x4 955 som jag överklockade till 3,8 ghz.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Kan ni försöka hålla tonen lite gladare, är inte kul att sitta och läsa när tonen är illa? ni skulle göra mig och moderatorerna glada!

för att citera en okänd men mycket klok person: "Enthusiasts respect other peoples opinions" och vist är vi entusiaster allihopa?

Det går utmärkt att klocka på en 970 bräda! chipset spelar ingen roll vilken typ av strömförsörjning där sitter på kortet! står ofta hur många faser där sitter på kortet. klockade en 8320 till 5GHz~ på ett MSI 970A SLI som har rätt fin kylning. nordbryggs kylningen fick dock uppgraderas rejält då det var den varmaste komponenten!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jojo...med flytande kväve:D

Om du köper en rapportera då om den klockar bättre än 125w-versionen...tvivlar dock på att det särskilt stor skillnad.

Helium kör de väl för att uppnå 8GHz?

Har själv funderat på att testa lägre TDP varianterna men har för mig att jag läste något att de bara begränsas med hjälp av att turbo frekvensen inte är så agressiv längre.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZOiDVOiD:

Amd's prestanda proppar är bara prisvärda om elen är gratis.

Skrivet av Aleshi:

Beror ju på om man kör 8 trådar burn-tester varje dag eller inte. AMD-processorer ligger överlag närmare sitt viloläge än maxläge då de sällan maxas. I viloläge drar de inte speciellt mycket, ofta mindre än Intel.

Dessutom så handlar det om så himla lite pengar ändå, el är ganska billigt.
Det handlar ju såklart om elavtal men ett ganska vanligt elpris är 1kr/kWh och en FX 8350 i full load drar cirka 150W.

150W i timmen kostar då med ett elavtal där elen kostar 1 krona per kWh 15 öre i timmen och då är detta i full load.
Den enda gången elförbrukning spelar någon roll är om man hackar Bitcoin.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Skulle jag satsa på fx hade jag köpt en 8320 och droppat volten eller skippat turbo och kört 4000mhz för jag tror man får typ alla till sub 95tdp skulle jag köpa för oc hade jag tagit 8320 då ett dåligt ex är stabilt i 4600mhz bara kylningen är bra nog

har testat ganska många fx 81xx och 83xx och om mina erfarenheter stämmer generellt så är 4600 garanterat och 4800 kan vara trögt men går på dom flesta men 5000 därimot kan vara trögt/kört på en del men är mer kylningen som avgör än cpu i dom flesta fallen och 4300-4400 är rimligt på en 212 kylare om man ska ligga runt spec vid 4600 kan man komma undan ganska billigt på kylning men måste up en klass sen 4800-5000mhz ska man ha riktigt bra kylning för då är dom varm på riktigt men vill man inte lägga 1000kr på kylning och inte siktar på 4800-5000 som 24/7 utan mer 4600ish kan man köra 970 bräda utan problem men att tänka på är mosfetkylning på dom och 990 är att föredra för högre oc och har lite bättre spec är mina erfarenheter av dom så tror inte low tdp versionerna är annat än det som finns bara att man får det på autospec utan att pilla ungefär

sen om man är inne att köra oc så är turbo ganska oviktigt då det kan krångla ganska ofta med den biten och jag föredrar nästan alla cores med dynamisk oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det går hur bra som helst att klocka på en 970 bräda det man dock ska se upp med är 970 utan mosfetkylning då blir det varmt och har tom kört 8120 i 4600mhz på 970 bräda så dom kan mata ganska bra med ström till cpu´n även om 990 är bättre så har 970 brädorna tålt 6 kärniga phenom som är långt i från strömsnål och äldre FX så 8xxx serien är inget problem men skulle aldrig köpa ett 970 utan mosfetkylning som sagt

stämmer bra.
dock om det är ett 970 kort utan mosfetkylning men har typ 10+2 mosfets så kan man dra på ganska ordentligt iallafall.
mitt gigabyte 870a-ud3 klarar då phenom II x6 4,0 ghz utan större problem och ändå har man ingen kylfläns ^^.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

stämmer bra.
dock om det är ett 970 kort utan mosfetkylning men har typ 10+2 mosfets så kan man dra på ganska ordentligt iallafall.
mitt gigabyte 870a-ud3 klarar då phenom II x6 4,0 ghz utan större problem och ändå har man ingen kylfläns ^^.

vist är det bättre så men har haft så många erfarenheter av amd och varma mosfets och varm NB igenom åren så även med bättre strömmatning gör det ont i själen att köra utan kylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Nivius:

det vet jag inte... dem har högsta "värdena" och mest kärnor... ja, men det betyder inte att dem är bättre.

tänk dig skilldnaden på bilar, en gammal bil med 150 hästar är fortfarande seg jämfört en ny bil med dissel och 150 hästar.

Det handlar om hur dem är byggda, hur den arbetar mer än klockhastighet nummera.

Jag skulle argumentera att i5 är nog de bästa när det kommer till prisvärda, mycket billigare än i7, och ofast liknande resultat. de slår amd på fingrarna

Skrivet av Nivius:

spelar ingen roll, även om den gammla 150hz var sprillans ny så stämmer jämförelsen.

amd har inget att komma med längre på CPU marknaden.

men jag tycker om deras GPUer

Det var den sämsta jämförelsen jag hört. Hz och Hk kan inte jämföras överhuvud taget.
Dock har du helt rätt med att det handlar om hur de är byggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Amd's prestanda proppar är bara prisvärda om elen är gratis.

Visa med ett räkneexempel hur du menar nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless