Kan man få tillbaka sin data?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Kan man få tillbaka sin data?

Jag raderade för ett tag sen över 2000 foton... och tömde soptunnan, har försökt med olika program men inget kan hitta skiten, är det game over för dom fotona? enkelt svar tack orkar inte med någon dryg människa just nu.

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Daark:

Det första man ska göra är att sluta skriva till enheten i fråga.
Det andra är att bidra med så mycket information som möjligt för snabbare hjälp.

Vilket program har du använt och var installerade du det?
Var sparades filerna, Windows har automatisk säkerhetskopiering på användarens bibliotek (Tidigare versioner), har du tittat där?

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Om data skrivs över så är den borta och går inte att återskapa. Däremot så är jag rätt säker på att filerna i soptunnan inte skrivs över när de tas bort, utan tas endast bort från filsystemet. I såna fall borde filerna gå att återskapa. Men beroende på hur mycket du skrivit till disken sedan du tömde soptunnan så finns det risk att alla eller en del av filerna har skrivits över med ny data. I så fall är de borta.

Tillägg: Ett undantag är så klart om filerna även finns på något annat ställe, som Dr.Mabuse påpekar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det första man ska göra är att sluta skriva till enheten i fråga.
Det andra är att bidra med så mycket information som möjligt för snabbare hjälp.

Vilket program har du använt och var installerade du det?
Var sparades filerna, Windows har automatisk säkerhetskopiering på användarens bibliotek (Tidigare versioner), har du tittat där?

har använt pandora och recorva eller vad det hetter, det var en map på skrivbordet, tror det ska sparas på ssd'en, och jag hittar inte "tidigare versioner" (win8.1)

edit: sparade all testad mjukvara på C: som är SSD

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011

Om filerna låg på en SSD är sannolikheten stor att det inte går att återskapa då SSD (trim) system är annorlunda från Mekaniska diskar, de nollar data när du tar bort det, istället för mekaniska diskar som tar bort själva "sökvägen" och inte den faktiska datan innan den skrivs över.

Audio | M-Track HUB | HD 579 | ATH-M50 | Blue Mo-Fi | LSR305 | Blue Yeti |
Peripherals | Blackwidow TE | Mamba | Deathadder | Gunnar Onyx | X34A |
Desktop | ROG Maximus VIII Hero | i7 6700K@4.6 -1.35v | 32Gb@2133Mhz | 1080Ti STRIX +97/+300 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Recuva (gratisprogram) brukar vara riktigt bra på att hitta borttagna filer och återställa dem så gott det går:

http://www.piriform.com/recuva/builds

Ladda ned Portable-varianten, packa upp den på en usb-sticka eller någon annan extern enhet, _inte_ på den lagringsenhet där du har förlorade filer (pga risken att skriva över en eller flera av dem).

OBS! Om den hittar filer som du vill återställa, så gäller samma sak här; återställ dem till en usb-sticka eller annan extern enhet, _inte_ på lagringsenheten där du har de förlorade filerna.

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Daark:

edit: sparade all testad mjukvara på C: som är SSD

= Borta.

SSD har återvunnit cellerna som bilderna låg på. Detta sker när du tar bort saker och Windows skickar "TRIM" kommandot.
Om du har systemskydd igång kanske du kan komma åt dem där. Högerklicka på mappen som de låg i, (om mappen är borta, ta närmaste mapp som är kvar), välj egenskaper. Fliken tidigare versioner. Har du tur så finns en version som är när bilderna var kvar, och då kan du bara öppna den versionen (öppnas som ett nytt fönster) och kopiera in dem till din nuvarande disk (föreslår din mekaniska till att börja med).