6 Döda pixlar på telefon och verkstaden säger "Ok skick".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Mar 2009

6 Döda pixlar på telefon och verkstaden säger "Ok skick".

Jag är så jävla förbannad.

Jag skickade min LG L70 som är köpt 11 augusti 2014 för reparation för att det är 6 döda pixlar på telefonen en gång. Den största anledningen till att jag är så förbannad är att inte verkstaden kunde se om det var det antalet döda pixlar på skärmen när jag står med telefonen i hand med svart bakgrund utan som helst problem i dagsljus med blotta ögat! En död pixel lyser starkt och de andra fem är lite svagare.

Jag gör denna tråd direkt utan att skrika ur mina lungor av ren jävla irritation genom mailen och jag vet att det kommer att bli ett jävla tjafs med detta så det skriker om det.

Frågan är ju då om jag ska kontakta Webhallen igen (då gör jag det när jag har lugnat ner mig totalt) och skicka in den igen och påpeka att felet är inte åtgärdat, av nån anledning inte kunde hittas av inkompetenta personer på jobbet när jag ser det i Dagsljus. Eller om jag ska häva köpet nu direkt?

Så ja, jag var ju tvungen att betala 250kr för de inte kunde "hitta" felet och lösa ut telefonen.

I rapporten så står det.

" Felen kund upplever kunde inte återskapas då vi inte finner något fel. Har gjort ett fullständigt funktionstest samt gjort displaytester, fungerar utan anmärkningar"

Efter 8 år har Webhallen tappat mig som kund....

Jag kontaktade LG först innan Webhallen och påpekade om döda pixlar. De hänvisade mig till Webhallen eftersom de var återförsäljarna då.

IVY Extreme Laptop 174 P Config | i7 6700 | 16 GB 2400 Mhz RAM | GTX 1080 8GB | NVMe 128GB | NVMe 512GB | Samsung 860 EVO 500GB |
Desktop | i5 8600k | 32GB 3000 Mhz RAM | GTX 1080 ti | NVME 128GB | NVME 500 GB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 750 EVO 500GB | Samsung 850 EVO 1TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skarpnäck
Registrerad
Mar 2011

Ja jag har själv också mycket negativt att säga om Webhallen och RMA, de är väldigt oseriösa och det känns inte alls som man tas på allvar som kund.

Gaming:[Asus Zenith Extreme]-[AMD TR 1950X@4Ghz]-[Corsair Dominator 3066mhz 32GB]-[GTX 1080 Ti SLI]-[Samsung 960PRO 1TB]-[CL SMA8]:.
Server(ESXi):[Supermicro X10SDV-8C-TLN4F]-[Intel Xeon D1541]-[32GB ECC]-[32GB SataDom + 1TB Samsung 960EVO]:.
Server(unRAID):[Supermicro X10SL7-F]-[Intel Xeon 1240L V3]-[32GB ECC]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Måste vara jobbigt att inte ha gångavstånd till deras butiker. Om man klampar in så är det mycket lätta att ha och göra med.

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Frågan är ju dock vad webhallen har med saken att göra? Det är väl inte dem som reparerar produkten?

Min gissning är att de skickar telefonen till antingen Telecare eller Deltaservice

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Zippeer:

Frågan är ju dock vad webhallen har med saken att göra? Det är väl inte dem som reparerar produkten?

Min gissning är att de skickar telefonen till antingen Telecare eller Deltaservice

Dom köper servicen från Telecare eller Deltaservice, alltså deras ansvar att leverera en ok service till kund.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av niklasloow:

Dom köper servicen från Telecare eller Deltaservice, alltså deras ansvar att leverera en ok service till kund.

Finns inte så mycket dom kan göra åt det heller, spelar ingen roll vilken service leverantör dom väljer då alla är i princip lika dåliga.

Men om felet kvarstår så borde du iaf inte ha några problem att kräva tillbaka service kostnaden på 250:- så bara skicka in igen, stå gärna med personalen på webhallen och visa felen så du även de kan vittna om dem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Aug 2004

Vad är det för pixelgarantier på mobilskärmar?

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zippeer:

Frågan är ju dock vad webhallen har med saken att göra? Det är väl inte dem som reparerar produkten?

Min gissning är att de skickar telefonen till antingen Telecare eller Deltaservice

Vad Webhallen gör med produkten efter att kunden har lämnat in telefonen är Webhallens problem.

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Hej,

Förklaring/Information:
då varken vi eller Deltaservice, som är den LG-auktoriserade firma som tittat på telefonen, kunnat identifiera mer än en död pixel (placerad i övre högra hörnet) returneras telefonen utan åtgärd. (Detta kanske inte framgick ur deras protokoll då de bara använt en standardiserad text.)

Jag har själv inte sett telefonen så jag kan inte uttala mig om vad som är vad utan ville bara förtydliga vilken information vi besitter.

Mig veterligen är det ingen vanlig mobiltillverkare som officiellt har 100% pixelgaranti.
Även ARN har i tidigare ärenden dömt motsvarande ISO 13406 class 2 (numera ersatt av ISO-9241) som acceptabelt. De flesta mobiltillverkare har tagit fram egna riktlinjer som motsvarar ISO-9241 class 1.

Eftersom felbeskrivningen var just sex döda pixlar så hade vi inte anledning att i förväg informera om att det inte var ett godkänt ärende som skulle medöra avgifter. Men nu när varken vi eller servicefirman kan identifiera varken sex problematiska subpixlar, pixlar eller döda pixlar så går telefonen i retur till oss och därmed i retur till kunden med felsökningsavgift som resultat (i detta fall valde vi att ta ut en schablonavgift på 250kr snarare än den reella, högre, avgiften som servicefirman debiterar oss).
Information om eventuella felsökningsavgifter ska vi enligt vår logg ha informerat om vid ditt telefonsamtal med vår kundservice.

Angående "OK skick" så är det inte bara så att du läst felbeskrningsunderlaget? "OK skick" där innebär bara att vi inspekterat telefonen vid inlämnandet och konstaterat att den inte är uppenbart skadad (tappad, krossad, synbart vätskeskadad, målad på etc).

Detta är den information jag sitter på i dagsläget, jag har som sagt inte sett telefonen personligen så jag kan inte uttala mig om den specifikt.

Förslag på lösning:
Om det är så att vi brustit i hanteringen och du har möjlighet att identifiera problemet genom att t.ex. ta en bild och ringa in pixlarna som du syftar på så hjälper jag dig gärna att lyfta ärendet igen. Givetvis återbetalar vi felaktiga serviceavgifterom det är så att det handlar om att vi missat defekta pixlar vid våra undersökningar. (När vi själva testade provade vi en rad olika bakgrundsbilder och ljusstyrkor utan att kunna identifiera annat än specifikt en död pixel.)
Givetvis kan vi också ta in den igen utan något förtydligande men då riskerar vi att hamna i samma situation igen.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Schrimp:

Vad är det för pixelgarantier på mobilskärmar?

Det brukar vara olika. Olika tillverkare har förmodligen olika policy angående detta. Finns ingen standard.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Mar 2009
Citat:

Förklaring/Information:
då varken vi eller Deltaservice, som är den LG-auktoriserade firma som tittat på telefonen, kunnat identifiera mer än en död pixel (placerad i övre högra hörnet) returneras telefonen utan åtgärd. (Detta kanske inte framgick ur deras protokoll då de bara använt en standardiserad text.)

Du säger att de hittade bara en död pixel? Det står ju inte ens i pappret ! Vet du vad? Nu hittade jag 3 st till...Alla de döda pixlarna som är nämnda går att hitta om man tittar lite.

Citat:

Angående "OK skick" så är det inte bara så att du läst felbeskrningsunderlaget? "OK skick" där innebär bara att vi inspekterat telefonen vid inlämnandet och konstaterat att den inte är uppenbart skadad (tappad, krossad, synbart vätskeskadad, målad på etc).

Sant, var så jävla förbannad när jag läste.

Citat:

ta en bild och ringa in pixlarna

När vi själva testade provade vi en rad olika bakgrundsbilder och ljusstyrkor utan att kunna identifiera annat än specifikt en död pixel.

Telefonen var helt ny...hade inte ens telefonen i 24 timmar när jag såg de döda pixlarna i en SVART bakgrundsfärg, eller i youtube när en video ska börja buffra (innan själva videon kommer fram). Jag har glasögon, en person utan borde se dessa problem. Jag kommer ta en bild och ringa in i de områden som jag tycker att pixlarna är döda, om jag nu skickar in telefonen igen det vill säga.

Citat:

Givetvis kan vi också ta in den igen utan något förtydligande men då riskerar vi att hamna i samma situation igen.

Vet du vad...det är just det jag är rädd för.
Om jag ska vara helt ärlig, så undrar jag om det är värt att skicka telefonen fram och tillbaka när den ena säger "ja" när den andra säger "nej" även om det skulle finnas någonting som hjälper de som ska fixa det.

Nu vet jag vad jag kommer att göra i framtiden mycket oftare. Uppskattar svaret även om jag inte förväntade mig det.

IVY Extreme Laptop 174 P Config | i7 6700 | 16 GB 2400 Mhz RAM | GTX 1080 8GB | NVMe 128GB | NVMe 512GB | Samsung 860 EVO 500GB |
Desktop | i5 8600k | 32GB 3000 Mhz RAM | GTX 1080 ti | NVME 128GB | NVME 500 GB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 750 EVO 500GB | Samsung 850 EVO 1TB |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Testpilot
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

Leafo: men om det är enkelt att se dem så kanske du kan ta ett foto som visar dem? Det blir då betydligt enklare för både oss och främst webhallen att se vad det handlar om. Du säger ju att det nu är 9 stycken döda pixlar vilket trots att det är en väldigt högupplöst telefon borde synas ganska tydligt. Har du provat olika bakgrundsfärger för att se vilken de syns tydligast vid?

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Mar 2007

Lägg gärna upp bilderna på nätet så att vi sweclockare kan titta på dem också!

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 1600MHz 9-9-9-24 1T DDR3 | GPU: GTX 750 Ti | 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2006

Vi vill ha bilder

Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING
CPU: i7 6700K @ 4.7Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR4 2800Mhz CL14
GPU:
ASUS STRIX GTX 1080 DCUIII Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tagentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: Logitech G633 Kylning: 5X Noctua NF-P12 120mm Skärm: Eizo Foris FS2333-BK Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

VISA PIXLARNA! VISA PIXLARNA! ;).

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Apr 2012

PICS OR RIOT!

GPU: GTX 980 @ 1515/3920 CPU: i5 4690k @ 4,5Ghz Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

killen har gått o gömt sig nu? uppmärksamhet bara?

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...