Permalänk
Medlem

Jag har hittat en fil som är till asus transformer som heter bootia32.efi, den gör att plattan bootar till första screen.
där vi hittar alternativen:
Try ubuntu
Install ubuntu
Install ubuntu oem
Etc

Efter jag trycker på nåt så blir skärmen svart och den börjar tänka som bara den. Utan denna fil så bootar plattan windows direkt.
Kan det vara så att jag kan förändra denna fil och på så vis lös att den bootar?
Samt hur ändrar man .efi fil?

Permalänk
Medlem

Funkar USB-stickan på någon annan dator?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av boyen89:

Jag har hittat en fil som är till asus transformer som heter bootia32.efi, den gör att plattan bootar till första screen.
där vi hittar alternativen:
Try ubuntu
Install ubuntu
Install ubuntu oem
Etc

Efter jag trycker på nåt så blir skärmen svart och den börjar tänka som bara den. Utan denna fil så bootar plattan windows direkt.
Kan det vara så att jag kan förändra denna fil och på så vis lös att den bootar?
Samt hur ändrar man .efi fil?

Det svåra ät att veta vad du ska ändra...
http://sourceforge.net/projects/efidevkit/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag har hittat en fil som är till asus transformer som heter bootia32.efi, den gör att plattan bootar till första screen.
där vi hittar alternativen:
Try ubuntu
Install ubuntu
Install ubuntu oem
Etc

Efter jag trycker på nåt så blir skärmen svart och den börjar tänka som bara den. Utan denna fil så bootar plattan windows direkt.
Kan det vara så att jag kan förändra denna fil och på så vis lös att den bootar?
Samt hur ändrar man .efi fil?

Som sagt, om du kan se bilden i skärmen med en ficklampa så kan du navigera dig till menyn där du ställer på ljusstyrkan. Efter det borde du kunna använda enheten som tänkt. Får du ingen bild alls kan det vara något som hängt sig. Prova med den tidigare stickan du använde + ficklampa om det skulle vara knas med denna.

Och ja, det går att skicka med startparametrar i GRUB om vad bootfilen skall göra. Du kan få den att installera utan att du behöver trycka på en enda knapp, men det kan vara lite knepigt att ställa in så prova ficklampssteget först är mitt tips.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av boyen89:

Jag har hittat en fil som är till asus transformer som heter bootia32.efi, den gör att plattan bootar till första screen.
där vi hittar alternativen:
Try ubuntu
Install ubuntu
Install ubuntu oem
Etc

Efter jag trycker på nåt så blir skärmen svart och den börjar tänka som bara den. Utan denna fil så bootar plattan windows direkt.
Kan det vara så att jag kan förändra denna fil och på så vis lös att den bootar?
Samt hur ändrar man .efi fil?

För att ändra grub så måste man ändra i deras /etc/defaults/grub och sedan skapa en grubconfig. På UEFI system kommer den att skapa en .efi fil om jag inte minns fel.

Kolla vad andra sagt angående ficklampan.

Dock så kan du ändra parametrar på boot om du trycker e när du har menyn uppe.

Samt var säker på att

  • fastboot är inte igång

  • secureboot är inte igång

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du skapade en liveversion med hjälp av något program där man brukar kunna välja till ett alternativ som heter persistens. Vet inte riktigt vad det heter på svenska. Men ibland om man kör det på en annan enhet kan man få problem att starta upp live-minnet.

När du kommer till boot menyn kan du trycka tab om det nu fungerar för dig och ta bort persistens eller som alternativ skapa nytt minne utan det alternativet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Funkar USB-stickan på någon annan dator?

Skrivet av mrqaffe:

Det svåra ät att veta vad du ska ändra...
http://sourceforge.net/projects/efidevkit/

Skrivet av Erwya:

Som sagt, om du kan se bilden i skärmen med en ficklampa så kan du navigera dig till menyn där du ställer på ljusstyrkan. Efter det borde du kunna använda enheten som tänkt. Får du ingen bild alls kan det vara något som hängt sig. Prova med den tidigare stickan du använde + ficklampa om det skulle vara knas med denna.

Och ja, det går att skicka med startparametrar i GRUB om vad bootfilen skall göra. Du kan få den att installera utan att du behöver trycka på en enda knapp, men det kan vara lite knepigt att ställa in så prova ficklampssteget först är mitt tips.

Jag trodde du skämtade först, men jag testade. Jag får ingen bild alls så något hänger sig verkar det som. SÅ hur man fixar bootfilen vore underbart att bli länkad till en guide:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

För att ändra grub så måste man ändra i deras /etc/defaults/grub och sedan skapa en grubconfig. På UEFI system kommer den att skapa en .efi fil om jag inte minns fel.

Kolla vad andra sagt angående ficklampan.

Dock så kan du ändra parametrar på boot om du trycker e när du har menyn uppe.

Samt var säker på att

  • fastboot är inte igång

  • secureboot är inte igång

Fastboot är inte igång, inte secure boot eller.

Känner till e vet bara inte vad jag ska skriva....

Permalänk
Medlem

Du satt precis rejält med ideer i mitt huvud. Firman har en rutten surfplatta från toshiba, med W8 som följde med gratis med en fininstallation. Ska försöka leka med Debian och Grub2, så kanske man till&med kan göra om den till en server. Tack för inspirationen, nu jävlar.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Du satt precis rejält med ideer i mitt huvud. Firman har en rutten surfplatta från toshiba, med W8 som följde med gratis med en fininstallation. Ska försöka leka med Debian och Grub2, så kanske man till&med kan göra om den till en server. Tack för inspirationen, nu jävlar.

Hittar du någon metod, får du gärna berätta

Permalänk
Inaktiv

Något som kan vara värt att titta på är om det går att använda Windows VHD-boot för att köra Ubuntu. Jag bootar en extra Win7 installation på min vanliga dator och vid en snabb titt så bör det även fungera med Linux distros.

OSet körs på hårdvaran men operativsystemet lagras i en VHD-fil på något lagringsmedia.

Denna tråd gör mig lite småsugen att prova med faktiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Om WUBI finns kvar bör det alternativet också tittas på. Kan vara så att den också använder VHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något som kan vara värt att titta på är om det går att använda Windows VHD-boot för att köra Ubuntu. Jag bootar en extra Win7 installation på min vanliga dator och vid en snabb titt så bör det även fungera med Linux distros.

OSet körs på hårdvaran men operativsystemet lagras i en VHD-fil på något lagringsmedia.

Denna tråd gör mig lite småsugen att prova med faktiskt...

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Om WUBI finns kvar bör det alternativet också tittas på. Kan vara så att den också använder VHD.

Wubi är depricated sedan ett bra tag tillbaka och utveckals inte längre vad jag vet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.