Jag kan inget om optiska enheter

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om optiska enheter

Tjena!

Ska dra det snabbt, mina kunskap om optiska enheter är ganska pinsam

Denna hade jag tänkt skaffa till min nästa dator: ASUS DVD±RW .

Min fråga är: Den ligger under kategorin "DVD-brännare" så det gjorde mig förvirrad. Kan den bara bränna skivor eller kan den även läsa/skriva så man till exempel kan lägga in en DVD film i den enkelt eller till exempel sätta in en spelskiva etc?

Tack på förhand!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Båda läsa och bränna. DVD-läsare bör ha utgått.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Både läs och skriv.

Permalänk
Medlem

DVD-RW står för Read & write. Så svar ja

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Båda läsa och bränna. DVD-läsare bör ha utgått.

Skrivet av Ace Ventura:

Både läs och skriv.

Skrivet av Batman:

DVD-RW står för Read & write. Så svar ja

Tack boys

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Båda läsa och bränna. DVD-läsare bör ha utgått.

Skrivet av Ace Ventura:

Både läs och skriv.

Skrivet av Batman:

DVD-RW står för Read & write. Så svar ja

Skrivet av Cresario:

Tack boys

En fråga till, det står att den är kompatibel med windows 8. Är den kompatibel med Windows 7 Home premium också?

Permalänk
Medlem

CD-brännare läser och bränner CD skivor.
DVD-brännare läser och bränner CD och DVD skivor.
Blu-Ray-brännare läser och bränner CD, DVD och Blu-Ray.

Finns även ett steg till med Blu-Ray brännare som klarar av dom senaste skivorna BD XL på 100GB och 128GB men i princip ingen som använder... mest för att skivorna kostar löjligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

CD-brännare läser och bränner CD skivor.
DVD-brännare läser och bränner CD och DVD skivor.
Blu-Ray-brännare läser och bränner CD, DVD och Blu-Ray.

Finns även ett steg till med Blu-Ray brännare som klarar av dom senaste skivorna BD XL på 100GB och 128GB men i princip ingen som använder.

Okej, tack för infon!

Men kan du förklara för mig om denna: http://www.inet.se/produkt/7100130/asus-dvd-rw-drw-24f1st-svart-retail är kompatibel med Windows 7 Home Premium ? För det står att den är kompatibel med Windows 8, men undra om den bara är det?

Permalänk

Ja den funkar med Windows 7

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Ja den funkar med Windows 7

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cresario:

Okej, tack för infon!

Men kan du förklara för mig om denna: http://www.inet.se/produkt/7100130/asus-dvd-rw-drw-24f1st-svart-retail är kompatibel med Windows 7 Home Premium ? För det står att den är kompatibel med Windows 8, men undra om den bara är det?

Ingen aning vad dom menar med det... något förvirrande, men fungerar garanterat i Windows 7 också.
Jag skulle köpt en blu-ray enhet istället, men mest för att jag har några hundra blu-ray filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cresario:

Okej, tack för infon!

Men kan du förklara för mig om denna: http://www.inet.se/produkt/7100130/asus-dvd-rw-drw-24f1st-svart-retail är kompatibel med Windows 7 Home Premium ? För det står att den är kompatibel med Windows 8, men undra om den bara är det?

Den är kompatibel även med windows 98, om du nu skulle få för dig att använda det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |