Tjohej gubbar, söker köpråd om speldator för ~12 000!

Permalänk

Tjohej gubbar, söker köpråd om speldator för ~12 000!

Känner att det är dags att uppgradera sig efter flera år, och försöker nu med mitt begränsade datorvetande sno ihop något.

Jag letar efter nåt ganska standard, en prisvärd speldator som smidigt ska kunna köra nyss släppta spel som Shadow of Mordor på höga inställningar, och om möjligt kommande som Arkham Knight nu ända fram i juni och sånt där. Min budget ligger på en 11 000-12 000, men jag kan väl tänka mig att några hundralappar till om det är värt det.
Jag använder en skärm på 1920x1020 och ämnar inte skaffa fler eller med högre upplösning. Jag har inga planer på att överklocka heller, snuskig casual som man är.

Så detta är då vad jag frått fram med en build från choosemypc som mall, dock GTX 970 istället för 980 då jag får för mig att det skulle vara ena röten overkill? Och angående nätagget, skulle det inte kunna ersättas med det här för att spara in lite?
Jag ska bara använda tre hårddiskar, så att ta bort HDD-tray'en är inga problem.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7363163/2014-11-17

Någon som även har förslag på nätverkskort/adapter då man kör trådlöst?

Så säg nu till om jag nu helt missat att nån komponent är för stor, är fetaste flaskhalsen eller bara helt inkompitabelt med allting etc! Därför jag postar här.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

byt moderkort till ASUS och psu till Seasonic. Varför väljer alla fraktal design för psu, är den billigast på inet eller? Lägg en extra hundring på ett seasonic agg i alla fall - kanske xfx 550. 7260 AC är det bästa trådlösa chippet för en billig slant. Här monterat på en PCI-E 1x adapter.

EDIT: du kanske ska satsa på 4690K istället för 4440 också.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag tror detta skulle vara bättre med tanke på att du kan gå upp till 12 000kr och några hundringar till:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7363232/2014-11-17

Ändrade moderkortet till en bättre med ganska nya z97 chipsetet, har 2 extra sata 6gb och är också sli-ready.

ADATA SSD är bra, fast skillnaden mellan Samsung och deras är typ 20mb/sek inläsningshastighet som du inte kommer märka av typ. Spara några hundringar där.

Bättre processor, tänkte gå med unlockad processor eftersom du inte vill överklocka, konstigt nog var den dyrare så du får möjligheten att överklocka om du vill åtminstone i framtiden

Bytte nätaggregatet till en väldigt mycket bättre, jonnyguru har gett detta nätaggregat 9.8/10 (vilket är väldigt ovanligt av honom), är fullt modulärt och ger tillräckligt med ström för 2 way-sli i framtiden om du vill ha ett till MSI GTX 970. Men 650w räcker också för en framtida 2 way-sli så om du vill kan jag försöka hitta en billigare.

Behöver du verkligen en 2TB hårddisk förresten? De flesta klarar sig med 1TB eftersom de använder ju också en 250gb SSD. Det är ju 250kr skillnad, men du gör som du vill.

Vet inte om du vill att inet monterar din dator eller att du vill bara köpa allt från en manufaktur fast du kan hitta minnet på komplett t.ex. för 50kr billigare. Gör som du vill där också.

Permalänk

Om du är student så köp Windows direkt från Microsoft..

Permalänk

Gött med snabba svar ju!

Kör helst allting från samma återförsäljare för enkelhetens skull, och monterar själv. Tack för tipset med prollen, och var väldigt osäker på mobordet, så dä ä ju prima! Angående hårddisken gillar man ju att hoarda filmer och liknande, betalar gärna extra för en massa utrymme.

Planerar inte att köra på SLI någon gång i framtiden, så kanske man skulle kunna nedgradera nätagget lite i alla fall, för att spara lite para? Fast det rör ju sig inte om så extremt mycket antar jag, kanske är lite väl snål nu.

Skrivet av ggwp:

Varför väljer alla fraktal design för psu, är den billigast på inet eller?

Skulle nog gissa på det då det var vad jag själv gick på

Förresten nåt sånt här man skulle vilja ha då? Är lite mer lost än annars vad gäller nätverk och sånt är jag rädd.

Och najs, visste inte att de hade studenterbjudanden. Tacktack!

Permalänk

Webhallen varukorg

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feskmacka:

Förresten nåt sånt här man skulle vilja ha då? Är lite mer lost än annars vad gäller nätverk och sånt är jag rädd.

Du behöver en adapter också, eftersom det inte sitter en mini-pci-e slot på desktop moderkort tyvärr (varför har jag ingen aning om).

Alternativt kan du köpa ett färdigt kort i sverige, men ska du ha AC där blir det dyrare ~600kr

Eller så kanske du nöjer dig med en USB Dongle.

Jag Hade kört 7260 AC med adapter... eller vänta det gör jag ju redan :P.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Wöw. Trevligt med det där mb + prolle-paketet ovanpå allt annat. Tror nästan jag kör på't, tack allesammans!

Skrivet av ggwp:

Du behöver en adapter också, eftersom det inte sitter en mini-pci-e slot på desktop moderkort tyvärr (varför har jag ingen aning om).

Alternativt kan du köpa ett färdigt kort i sverige, men ska du ha AC där blir det dyrare ~600kr

Eller så kanske du nöjer dig med en USB Dongle.

Jag Hade kört 7260 AC med adapter... eller vänta det gör jag ju redan :P.

Aha, missade det. Men som Antichrist länkade bör funka i så fall, för det är väl bara PCIe? Om inte min läsförmåga är helt sönderfuckad, vilket den iofs nog blir på Webhallens beskrivningar.

Permalänk
Medlem

Nej den är mini-PCI-E. Alltså egentligen gjord för typ laptops. Du måste ha en adapter från mini PCI-E till vanlig PCI-E. Du kan inte trycka in den där i moderkortet du valt

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av Feskmacka:

Wöw. Trevligt med det där mb + prolle-paketet ovanpå allt annat. Tror nästan jag kör på't, tack allesammans!

Aha, missade det. Men som Antichrist länkade bör funka i så fall, för det är väl bara PCIe? Om inte min läsförmåga är helt sönderfuckad, vilket den iofs nog blir på Webhallens beskrivningar.

Verkar som att det blir enklare att ta en annan, då Intel-modellen ej är anpassad för desktop: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/148729-a...

Här är motsvarande från Intel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2090126

Visa signatur

P4NW 1.8A@2.4B | 1GB DDR (2, 5, 2, 2) | Leadtek A250 Ultra TD |
WD 120GB-SE + SG Ba.IV 40GB| 18,1 TFT | Audigy m. Inpire 5300 5.1 |

Permalänk

Nej jag fattar nu, lite slö i huvudet idag. Får se hur det blir i slutändan, tack så jättemycket för hjälpen!