Installerar manjaro, kan inte skapa en /boot/efi partition

Permalänk
Medlem

Installerar manjaro, kan inte skapa en /boot/efi partition

Jag installerar Manjaro i syfte att dual boota det med W7, men när jag kommer till delen där man ska fixa partitions och sådant (jag vet inte mycket om linux). Innan man kan gå vidare i installationen står det att man måste ha fixat en "/" partition och en "/boot/efi" partition. Det går fint med /, men när jag skapar en partition åt "/boot/efi" så kan jag ändå inte gå vidare. Jag har dual bootat med mint och ubunti innan.

Permalänk

Cli eller grafisk installation?

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk

Testa denna https://wiki.manjaro.org/index.php?title=UEFI_-_Install_Guide kör cli om den grafiska inte funkar

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Entusiast

Kan vara för att disken är partitionerad enligt den urgamla MBR-metoden, och en proper EFI-partition kräver att siken disken partitionerats med den nyare GPT metoden.

Utan mer information är det svårt att säga.

Nu är det enkelt att byta partitionstabell med diverse program/verktyg. Bl.a. gdisk -verktyget.
Men då ni skall fixa till en dualboot med Windows 7, kräver det genast mer förberedande arbete för att få en existerande Windows-att konvertera till GPT-systemet. Jag vet inte om ni redan konverterat över till GPT eller inte. Har ni det?

Vore nog enklare att köra med den gamla MBR-metoden istället, om ni inte konverterat ännu.
Nu har jag inte provat på Manjaro, men jag tycker det är underligt att den "kräver" GPT.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille0x7c2:

Cli eller grafisk installation?

Grafisk