Cdon sålde begagnad dator som ny..smått irriterad nu...hur går jag vidare?

Permalänk

Intressant tråd att läsa igenom faktiskt.

Blir förvånad över att så många väljer att tro på vad TS skriver direkt, utan att vara det minsta suspekta. Det är ju dock inget ovanligt verkar det som.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Duh! Jag tycker att vi kan skippa den här ordvrängningen med garanti eller reklamation. Så vitt jag kan se från tråden så har CDON svarat att de tar in datorn och att de vill att TS ska skicka den direkt till Acer. Det enda som man kan säga om det är att CDON ska stå för kalaset. Jag hade begärt fraktsedel och emballage om inte originalemballaget finns. TS kan inte ställa några andra krav. CDON måste få möjlighet att kolla på datorn, antingen själva eller genom ombud för att kunna avgöra vad detta rör sig om. Det är deras rättighet.

Sedan när det gäller ersättning så har man rätt till det, men inte för kostnader som man själv är skuld till. CDON har svarat att datorn ska skickas till Acer. Att kontakta Microsoft har TS själv tagit på sig, och om man vill göra en ännu större affär av detta så kan man fortsätta att gräva, men någon ersättning för det tror jag blir svårt att få. CDON har ju som sagt redan accepterat att ta emot datorn som en reklamation.

Och jag läste det som att cdon sa att ts skulle kontakta acerför hjälp och de inte ville blanda sig i. Så två olika tolkningar av samma grej.

Har cdon sagt att datorn skall skickas till acer så ska de lösa fraktsedlar och sånt, verkar snarare som att cdon försökte friskriva sig och få ts att ta allt med acer istället för med dem.
Finns ju två olika typer av garantier, den som återförsäljaren ger och den som fabrikanten ger.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheNoNa:

Nej absolut inte, de är i sin fulla rätt att bolla vidare garantiärenden till Acer. Det jag säger är att de kunde ha engagerat sig i ärendet själva, och påpekat att det inte ÄR ett reklamationsärende överhuvudtaget. Det finns en stor gråzon mellan gjort fel och imponerat. De hade kunnat stämma hela problemet i bäcken, genom att själva vara lite mer insatta eller företagsamma.

Att vi inte sett konversationen kan jag köpa, jag hade heller inte velat dela med mig av den, vind för våg.

Att CDON's kundtjänst inte vinner några priser i kundnöjdhet är ju ganska känt vid det här laget. De ligger ständigt på gränsen för vad man måste göra enligt KKL. I denna frågan kan jag dock inte se att de är på fel sida om gränsen. De kunde gjort mer, ja. Men detta är baksidan av att handla billigt.

Jag förstår också att det kan vara känsligt att se konversationen, men då måste vi som svarar också vara medvetna om att vi bara har TS version av frågan och att den kan vara kraftigt vinklad. Tex vet vi inte hur CDON har hänvisat vidare till Acer, om de erbjudit sig att stå för frakt osv. Vi vet heller inte vilken ton TS haft och vilka frågor och krav hon faktiskt ställt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mappar och filer får regelbundet "konstiga" datum när man kör återställningar osv, så inget konstigt där. Mapparna är som påpekats flera gånger, inte heller konstiga. Lite luddigt vad det skulle var för "företagsversion" på OS'ett, men jag har svårt för att tro att Microsoft menar att en OEM version inte kan hamna i händerna på en slutanvändare. Det är ju precis vad den är till för. Självklart har Acer en OEM Volymlicens i datorn.

Är där ett problem med licensen bör kunden ta kontakt med CDON, som får hänvisa till Acer om de vill. (Och som har skett)
Sen tar kunden kontakt med Acer, och Acer får råda om vad som ska göras för att lösa problemet. (Som de gjort)
Kunden tar åter igen kontakt med CDON som får skicka en fraktlapp, och så åker laptopen till Acer. Packa noga, det är kundens ansvar om laptopen blir skadad. Idealet är att man har kvar original emballage, och en kartong att stoppa det hela i.
Innan man skickar laptopen bör man göra en backup på allt man vill ha kvar "just in case". Går datorn sönder, eller de återställer systemet som en del av processen, så har man räddat grejerna.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Sånt här tycker jag är så konstigt. Att företag inte vet om eller kan luska ut sådana här menlösa problem. Detta borde tagit slut vid första samtalet till CDON om dom vore lite kunnigare/mer engagerad.

Tycker jag ofta stöter på sån okunskap hos företag inom deras egna branscher.
Ett annat exempel på detta (i alla fall där jag bor) är bilmärkesverkstäder. Vissa är helt makalöst okunniga och oinsatt. Haft bil inne på ett väldigt känt fel som även nämns vid inlämningen men ändå felsöker dom och byter ut fel sak för att sedan måste göra ett till besök och byta ut rätt sak.

Tycker inte TS gjort något fel utan blivit väldigt dåligt behandlad och felinformerad.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Tycker inte TS gjort något fel utan blivit väldigt dåligt behandlad och felinformerad.

Jag misstänker att det är lite av varje som ligger till grund här. Man kunde ha hanterat det smidigare från supporten, men TS kanske inte behöver vara överdrivet paranoid i heller.
Trist bara att 4 sidor in gapar folk fortfarande på CDON som om de sålt en begagnad vara, och vägrat ta ansvar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag misstänker att det är lite av varje som ligger till grund här. Man kunde ha hanterat det smidigare från supporten, men TS kanske inte behöver vara överdrivet paranoid i heller.
Trist bara att 4 sidor in gapar folk fortfarande på CDON som om de sålt en begagnad vara, och vägrat ta ansvar.
B!

Om det dyker upp att licensen tar slut borde man tycka det är skumt. Och vist kunde TS kanske kollat upp lite mer själv men det är inte säkert personen som råkar ut för detta vet vad google ens är så supporten borde fixat detta lite lätt tycker man.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeg:

Tycker jag ofta stöter på sån okunskap hos företag inom deras egna branscher.
Ett annat exempel på detta (i alla fall där jag bor) är bilmärkesverkstäder. Vissa är helt makalöst okunniga och oinsatt. Haft bil inne på ett väldigt känt fel som även nämns vid inlämningen men ändå felsöker dom och byter ut fel sak för att sedan måste göra ett till besök och byta ut rätt sak.

Tycker inte TS gjort något fel utan blivit väldigt dåligt behandlad och felinformerad.

Jag gissar att din bilverkstad i alla fall får titta på bilen innan de uttalar sig. TS vill ju inte skicka datorn till Acer som CDON ber om. Inte lätt att säga något om felet då.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så är det inte TS som skall vända sig till tillverkaren det är faktist CDON, dom är återförsäljare och det är dom som skall ta hand om garantiärendet.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Mig veterligen så är det inte TS som skall vända sig till tillverkaren det är faktist CDON, dom är återförsäljare och det är dom som skall ta hand om garantiärendet.....

Det är dock rimligt att hänvisa till Acer så att kunden kan få hjälp, om så är möjligt, utan att skicka iväg sin enhet. När Acer konstaterar att enheten ska skickas in till dem återgår ansvaret till CDON, och de ska skicka ut en fraktlapp, vilket kunden helt enkelt får be dem om.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroNi:

Självklart ska du få det du betalat för. Men gud vad jag stör mig på Svenssons som räknar med kompensation för minsta grej. Det är företagets jobb att se till att grejerna du köpt fungerar. Dom har inget som helst ansvar i att ge dig ytterligare prylar.
Det är alldeles för mycket gnäll om kompensation nu för tiden. Alla försöker utnyttja alla, rena cirkusen.

Fast företagen som tjänar miljoner (miljarder) i ren vinst är självklart helt oskyldiga :rollseyes:

Permalänk

Tycker att det är dags för en moderator att kliva in nu och uppdatera trådtiteln till "Licensproblem efter uppdatering till Windows 8.1"

När gjordes den uppdateringen? Av vem, och med vilken metod?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Tycker att det är dags för en moderator att kliva in nu och uppdatera trådtiteln till "Licensproblem efter uppdatering till Windows 8.1"

När gjordes den uppdateringen? Av vem, och med vilken metod?

Tackar för summeringen. Som man tittar i början av tråden får man ju helt andra vibbar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

HP löser dessa problem oftast på det absolut enklaste sättet: skicka ut en ny licensnyckel till kunden efter det att kunden genomgått HP supportens felsökning och även bistått HP supporten med några bilder på aktiveringsguiden och eventuella felmeddelanden.

Se om Acer kanske kan lösa det på samma sätt?

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushishi:

Jeg kan se ud fra de sidste 5 i din key at du har installeret windows 8.1 med en generic key der kun ville kunne bruges til og installere windows 8.1 med men ikke til og aktivere den.

Kan se det er den der hedder gvlkCore som bruges hvis man aktivere sin windows op mod interne aktiverings servere (Fandt den key her og dette er ikke pirat keys de kan kun bruges til og installere windows med: http://forums.mydigitallife.info/threads/47480-windows-8-1-ge... )

Det jeg ville anbefale dig og gøre er og gendanne til fabriks instillinger for du har selv skabt dette aktiverings problem med den måde du installerede 8.1 på også opdatere fra 8 til 8.1 på den måde som du kan være sikker på at både acer og microsoft ville anbefale dig og gøre, ved og hente den fra windows store og ikke installere fra en skive/usb.

Du kan også være sikker på at det er hvad acer ville gøre hvis du sender den ned til dem og de ville sikkert sende en regning med tilbage fordi det er et problem der er skabt med den måde du installerede 8.1 på og ikke en fejl i deres version af windows.

Min danska är inte den bästa men om jag förstår dig rätt så kan man inte uppdatera från 8.0 till 8.1 fast det stod det? Tror jag gjorde det via Windowsstore eller vad den heter men den uppdateringen finns ej kvar nu då 8.1 är vad som gäller nu för tiden från start. Tänk om det är så simpelt som du säger? Konstigt att inte Microsoft föreslog något sådant när jag nämnde i supporten att jag uppgraderat från 8.0 till 8.1.
Jag ska spara viktiga filer sen ska jag genast testa om detta går:)...Tack så himla mycket för att du tagit dig tid att kolla upp allt detta):):):)

Cdons kundservice är fortfarande under all kritik dock:/

Permalänk
Medlem

Mycket skit mot mig de senaste inläggen så jag svarar alla på en gång. Jag litade på vad Microsoftsupporten sa till mig. Jag trodde att de om några kunde datorer men tydligen inte då jag nämnde att jag uppdaterat till 8.1 från 8.0 vilket jag gjorde från windowsstore eller vad den heter. När jag läste upp mapparna jag hade från 2012 tyckte hon jag pratade med att det lät som företagsmappar och att det var konstigt.
Jag tyckte även att det var konstigt att ett företag skulle ha rosa datorer men det finns ju faktiskt tjejtidningar och andra företag som skulle kunna tänka sig det, konstigare saker har hänt. Jag skapade kontot 2002 när jag var 17 och intresserade mig för datorer så jag kan rätt mycket om det+ att min kille kan väldigt mycket så jag är ingen "glad amatör" som någon kallade mig....

Sista inlägget från mig i tråden nu när stämningen blev så väldigt hetsk mot mig för att jag litade på vad Microsoftsupporten sa.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, OEM (eller FPP) säljs inte som volymlicens till slutkunder. Eller missförstår jag dig nu?

Nej OEM säljs inte som volym till slutanvändare.

OEM licenser säljs just till OEM (Original Equipment Manufacturer). Dvs Acer, ASUS och liknande.
Sedan kan Microsoft kalla det vilken bokstavskombination som de kan tänkas vilja.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av f@boy:

Har du ens bemödat dig om att läsa de sista posterna?? Gör det innan du glappar.
Datorn är inte begagnad och det är inte en företagsdator.
TS har själv åstadkommit problemet med sin okunskap och förhastade slutsatser.

Jag läste igenom allt men missade tydligen en enda post, det förändrar dock ingenting angående min vilja att handla av CDON, och jag upprepar mitt glappande, vågar man inte prata med sina kunder ska man fan lägga ner.

Permalänk
Medlem

Suck va jobbigt, jag skiter fullständigt i vad dom som tycker om CDON säger jag kommer då aldrig handla där personligen iaf det här är trots allt långt ifrån första fallet med krångel a´la CDON!

För många ärenden för att vara engångsföreteelser i min mening, kanske inte händer var dag men det händer ofta nog och speciellt då krånglet som uppstår efter att en vara är köpt och personen ifråga sedan får problem med produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Du skulle kunna prova med att starta cmd sen skriver du slmgr /dli och efter det slmgr /dlv så får du upp mer info om den licens du har nu, lägg upp en bild på det som står så får vi se hur det ser ut.

OT:

Takk for tipset, Åkan! Visste ikke at dette kommando eksisterte, så nå kan jeg sjekke opp hvor lang tid Windows 10 TP lisensen vil være i funksjon.

Calina85:
Dessverre kan folka her være litt for hurtige på avtrekkeren når det gjelder finne feil enten det er på/mot CDon/MS/Acer eller nå deg. Du må bare ta det med nype salt og jeg vil håpe at du vil trass alt fikk løst ditt problem etter beste evne. Det positive for din del virke å være at du ikke trenge å sende inn din maskin og du slipper følelsen av å er blitt lurt på en brukt maskin fra CDon. Nå gjelder det bare å få ordnet opp med rett oppdatering av din Windows versjon til 8.1.

Det er jo trass alt derfor folk søker seg til Sweclockers: for å få råd og hjelp når det gjelder data og alt relatert til datamaskiner.

God Jul!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calina85:

Cdons kundservice är fortfarande under all kritik dock:/

Du får gärna förtydliga vad de kunde ha gjort annorlunda. Det är ju sällan några tekniska experter som sitter i kundservice, så såklart vill de att du skickar in datorn till deras partner så att de kan titta på den.

Jag har inte blivit klok på om du även kontaktat Acer's support, men därifrån borde man kunna kräva lite mer kunskap om det tekniska.

Skrivet av fark:

Suck va jobbigt, jag skiter fullständigt i vad dom som tycker om CDON säger jag kommer då aldrig handla där personligen iaf det här är trots allt långt ifrån första fallet med krångel a´la CDON!

För många ärenden för att vara engångsföreteelser i min mening, kanske inte händer var dag men det händer ofta nog och speciellt då krånglet som uppstår efter att en vara är köpt och personen ifråga sedan får problem med produkten.

Jag håller med dig om att CDON inte har världens bästa kundtjänst. Jag handlar där själv ibland, men jag gör det med vetskapen att man kan behöva krångla med dem ibland för att få rätt. Jag anser mig kunna hantera det och uppskattar ibland det lägre priset man då kan få.

Just i detta fallet kan jag dock inte riktigt se vad de skulle kunna gjort annorlunda. Det är klart att det finns detaljer de kunde slipa till, men eftersom vi inte har fått se exakt hur kommunikationen gått till så är det ju väldigt svårt att uttala sig om detaljer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Inlägg till de som envisas med att man ska skicka den defekta varan till återförsäljaren även om denne hänvisar vidare till serivceverkstad:

Som kund kan man kräva att få skicka/lämna in sin defekta produkt till återförsäljaren även om denne hänvisar direkt till tillverkarens verkstad. Men:
-Det tar längre tid för kunden att först skicka/lämna varan till återförsäljaren som i sin tur ska skicka produkten vidare till tillverkarens verkstad för åtgärd
-Det blir en högre miljöpåverkan då det blir flera onödiga frakter, "Kund -> ÅF -> Verkstad -> ÅF -> Kund" vs. "Kund -> Verkstad -> Kund"
-Det blir en högre hanteringskostnad för ÅF.
osv.

ÅFs ansvar för reklamationen försvinner inte bara för att de hänvisar vidare. Skulle ärendet tex dra ut på tiden eller inte hanteras i enlighet med konsumenträtten så klagar man som kund till ÅF som i sin tur får sätta press på verkstaden eller lösa ärendet på annat lämpligt sätt.

De flesta serviceverkstäder sänder ut fraktsedel själva eller upprättar en upphämtningsorder mot något av fraktbolagen (DHL/UPS/Schenker) i samband med skapandet av serviceordern. Får man inte frakthjälp av verkstaden så ber man ÅF hjälpa till med frakten. Emballage får man i de flesta fall lösa själv, man kan ju lämpligen använda det emballage produkten levererades i från ÅF.

Den enda anledning jag ser att man vill skicka produkten via ÅF är för att jävlas, dvs få ÅF att lägga så mycket tid/pengar på ärendet som möjligt.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrumJalle:

De flesta serviceverkstäder sänder ut fraktsedel själva eller upprättar en upphämtningsorder mot något av fraktbolagen (DHL/UPS/Schenker) i samband med skapandet av serviceordern. Får man inte frakthjälp av verkstaden så ber man ÅF hjälpa till med frakten. Emballage får man i de flesta fall lösa själv, man kan ju lämpligen använda det emballage produkten levererades i från ÅF.

Jag har faktiskt aldrig haft turen att verkstäderna har stått för frakten. Det SKA återförsäljaren göra. Det finns absolut ingen anledning att skicka TILL återförsäljaren dock, utan precis som du säger till verkstaden/service center.
Det är däremot viktigt hur grejerna är packade. Är de i original emballage är du säker på att slippa några dumheter. Har du inte kvar original emballage och produkten skadas i frakten kan du nästan förutsätta att inte få ett skit, även om du packat den "mycket bättre" än original emballaget tillåter.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.