Bärbar dator till film och skrivande

Permalänk
Medlem

Bärbar dator till film och skrivande

Tja! Har en vän som jag ska rekommendera en dator till. Han använder mestadels datorn för skola, spotify, svtplay, filmer mm.
Grabben använder oftast datorn på plats, brukar inte ta med den så ofta. Men eftersom vi ska börja röra på oss i vårt examensarbete så kommer detta bli lite oftare. Så inte för tung och inte för kort batteritid. Tror 15 tum är något han skulle uppskatta, får inte vara för litet eftersom han använder den som TV. Jag är smart nog att förstå att knappt något grafikkort behövs eftersom vännen min inte spelar något, men kan en SSD vara värt det? Han hade ändå tänkt skaffa en extern hårddisk för filmer. PC är det som gäller.

Budget: Max 7000:-

Permalänk
Avstängd

Om det inte är helt nödvändigt, så vänta några månader. Det kommer troligen snart, betydligt bättre bärbara datorer. Dagens bärbara har alla långsam hårddisk, samt dålig upplösning på skärmen. Ja, inte alla då.. men många. Du kan kolla om du hittar någon som redan har SSD från start. Det ska nog kanske kunna finnas. Lenovo ska vara ett bra märke. Om du vill att datorn ska hålla länge på batterier så ska du undvika AMD.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen! Har hört blandad omdömen av Lenovo, har tittar runt nu en bit och eftersom bärbara datorer med SSD hårdisk inte är så många än så är det inte så mycket att välja på. Hade tänkt rekommendera denna eftersom jag har hört gott om ASUS, finns det någon annan dator som kostar max 8-9K som är ett bättre alternativ och har en SSD hårdisk? Några varningsklocker som ringer gällande denna dator?

Asus F550JK-DM162H
http://www.inet.se/produkt/1972468/asus-x550jk-i5-8gb-240gb-s...

Mycket tack hursom!