Blåskärm vid raiding.

Permalänk
Medlem

Blåskärm vid raiding.

Tjena,

Har 2 st WD RED 3 TB, men har problem att spela upp vissa filmer till plexen, tex Sagan om Ringen Extended i 3D. Visst, kan använda skivorna, men inte alltid man orkar. Det stannar och buffrar var 30 sekund, ibland håller den 2-5 min, men oftast oftare.
Mindre filmer fungerar generellt utan problem.
Hur som helst så har jag kikat i performance manager och märkt att diskarna maxar. Testat lägga över filmerna till SSD och då fungerar det utan problem.
Vill därför raida mina diskar, därför jag skaffade en till från början.
Har GA-Z97X-UD3H-BK och vill köra en stripe konf. Har något skumt fel så kan inte köra i "Windows 8" utan den körs i "Other OS", kunde inte det när jag installerade datorn men antog det var för att jag boota från USB. Men kan inte ändra till det i efterhand heller.. Det som händer är att det står att den inte hittar någon bootbar enhet.
Testade därför att skapa en legacy raid, men får som sagt då bluescreen efter windows loggan.
Startar inte heller i felsäkert läge, rätt säker på att det var Classpnp.sys den stannar på...
Har även testat diskarna i servern som jag hade dem i tidigare, nu sitter de i min stationära dator. Problemet löste sig då ish, med att köra med endast 1 ram minne, dock var de på 1 GB st så det höll inte. Stripen blev då endast 4 GB men det är väl pga W7? Kör iaf w8.1 på denna stationära.

Har någon nån aning om varför det inte fungerar? Eller vad man kan testa?
Kommer nog bli en NAS i framtiden, troligen Synology, men just nu så ligger vattenkylning av datorn över det i den prioriteringslistan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.