Dagens gåta. USB enheter kopplar till och från när jag sätter mig

Permalänk
Medlem

Dagens gåta. USB enheter kopplar till och från när jag sätter mig

Misstänker jag har ett mycket spännande elnät. Jag har ett sovrum med dator, ställbar säng och cockpit. Allting står separat från varandra. Jag har noterat att när jag sätter mig i cockpiten så börjar motorn på min ställbara säng surra ibland. Nu på sistone så har jag så att varje gång jag sätter mig oavsett hur försiktigt så kopplas usb enheterna ifrån för att sedan koppla på igen. Måhända inte alla enheter varje gång men tja mus och tangentbord tenderar att kopplas ifrån i någon sekund eller två. Jag vidrör inte kablarna på dessa när jag sätter mig och när jag väl sitter så kan jag skaka stolen hur mycket jag vill...

Så vad fasen är det som pågår? Är min cockpit måhända elektriskt ledande när jag inte sitter och jag bryter detta med min kroppsvikt på något vänster?
Spökar det?

Lampan i vardagsrummet med gamla vanliga glödlampor pulserar ibland när jag slår på dem innan de slår på på riktigt därav förstärkt misstanke om mysko elnät. Men jag lider inte av några datorkrascher eller något så den strömförsörjningen verkar fungera som den ska.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gissar på jordfel någonstans, det brukar kunna ge dom märkligaste fel, börja granska varenda kabel efter skav/kortslutningar.

räcker det med att du tar i cockpiten för att det ska hända grejer ?

Permalänk
Medlem

Nä då brukar det inte hända något. Gammalt hus men har inga skavda egna kablar så det är väl möjligen några kablar bakom väggar.

Nu har jag ett Asus Z87 moderkort och Z87 i allmänhet har jag hört har otroligt svårt hantera usb enheter korrekt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gammalt hus, vinter, torr luft -> statisk el?

Permalänk
Medlem

Lite OT men i huset jag bodde förr så när jag tryckte på strömbrytaren till min taklampa i mitt sovrum så slocknade belysningen på tangentbordet ibland. Mycket underligt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb