Kraschad hdd - ser konstigt ut i ddrescue

Permalänk
Medlem

Kraschad hdd - ser konstigt ut i ddrescue

Hej.

En polares 2.5 sata kraschade för ett gäng dagar sedan, och jag fick på mitt bord att försöka få ut så mycket data som möjligt från den.
Pluggade jag in disken så kunde jag knappt identifiera några partitioner, än mindre se några filer.

Jag tänkte att jag skulle köra photorec för att försöka få ut bilderna (de som givetvis är "viktigast") från disken, men först så vill jag klona disken till en annan så ev. skador på disken inte förvärras när jag kör photorec.

Så jag satte igång ddrescue enligt guiden längst ner på http://www.cgsecurity.org/wiki/Damaged_Hard_Disk

Den har gått i ungefär 5 dagar, och den har inte "hunnit" längre.

Jag kör ubuntu på en live-usb för att kunna köra ddrescue, skadade disken sitter i datorn, och jag försöker klona över disken till en extern USB-disk (a.k.a långsamt)

Det är en windows 8 installation som ligger på med Guid osv, men det jag tycker är konstigt är att från första början på disken så har jag fått ungefär lika många errsize mb's som jag får rescued mb's.

Får jag att misstänka kretskortet på disken, någon slags controller som inte riktigt mår så bra?

Nu till min fråga. Ser skärmdumpen på ddrescue ut som det bör, eller verkar det vara något mer lurt än kassa sektorer på disken?

Byta kretskort på en 3.5 tums disk är oftast ganska enkelt då skruvar etc syns, men på de mindre 2.5-tumsdiskarna så brukar det ju inte se lika lätt ut att byta kretskorten på? Är det oftast samma tillvägagångssätt på de diskarna, eller brukar de skilja sig mer från de större?

Min tanke är ju då givetvis att köpa en likadan disk och flytta över kretskortet från den nya till den skadade och se om den vaknar till liv lite bättre.

Övriga tips mottages också gärna.

Jag har påpekat för polaren att det är trial and error om jag ska göra det, och jag har även presenterat riktiga alternativ att lämna in disken, men han tyckte inte att det var värt det, så jag fick äran att försöka labba fram något

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlan:

Nu till min fråga. Ser skärmdumpen på ddrescue ut som det bör, eller verkar det vara något mer lurt än kassa sektorer på disken?

Byta kretskort på en 3.5 tums disk är oftast ganska enkelt då skruvar etc syns, men på de mindre 2.5-tumsdiskarna så brukar det ju inte se lika lätt ut att byta kretskorten på? Är det oftast samma tillvägagångssätt på de diskarna, eller brukar de skilja sig mer från de större?

Min tanke är ju då givetvis att köpa en likadan disk och flytta över kretskortet från den nya till den skadade och se om den vaknar till liv lite bättre.

Övriga tips mottages också gärna.

Jag har påpekat för polaren att det är trial and error om jag ska göra det, och jag har även presenterat riktiga alternativ att lämna in disken, men han tyckte inte att det var värt det, så jag fick äran att försöka labba fram något

http://i62.tinypic.com/10qj4li.jpg

Inte själv 100% bekant med programmet, men tittar man på bilden så ser man current rate 1424B/s, vilken borde innebära, rejält problem att läsa.
Den har tagit 3600MB redan, och är troligen i det värsta stället nu. Om du räknar säg 150MB @ 1,5kB/s så snackar vi 28 timmar, bara för de 150MB. Det lär mao ta enorm tid där det är som värst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte själv 100% bekant med programmet, men tittar man på bilden så ser man current rate 1424B/s, vilken borde innebära, rejält problem att läsa.
Den har tagit 3600MB redan, och är troligen i det värsta stället nu. Om du räknar säg 150MB @ 1,5kB/s så snackar vi 28 timmar, bara för de 150MB. Det lär mao ta enorm tid där det är som värst.

Jag kom nog fram till att det troligtvis var kretskortet som var kass. Har beställt ett ersättningskort från staterna, får se om jag får liv i disken när det nya är på plats

Skickades från m.sweclockers.com