Guide: Flasha & överklocka 99-kronors androidstickan Andersson ADS 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

(Kanske köpa en till och listar ut hur man höjer spänningen )

Då får du nog snabba på lite, dom börjar ta slut...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Då får du nog snabba på lite, dom börjar ta slut...

Chilla. Det står tio i Borås

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Har bara 64 bitars...

Spinxen eller någon annan som lyckats: Vad har ni för upplaga?

Windows 7 x64 på den som jag flashade sist, så 64bit ska inte vara problemet. Alltså jag har varit med om en hel del strul med Rockship-drivers så detta är tyvärr inte helt ovanligt, men oftast funkar det tillslut om man testar alla möjliga funktioner och kombinationer. Avinstallera alla drivers, starta om dator och börja om.

Testa sedan dessa: http://www.cnx-software.com/2013/11/08/simplified-method-to-i...

Annars går du vidare och läser här: http://www.freaktab.com/showthread.php?7259-Drivers-for-Windo...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Logina24:

Har bara 64 bitars...

Spinxen eller någon annan som lyckats: Vad har ni för upplaga?

Du syftar på Windows? Win7x64 ultimate. Har fått igång manicken riktigt bra här, inkopplad mot tvn via sound bar. YouTube flyter riktigt bra, hela OSet flyter bra, stor skillnad i respons med stock rom.

Fungerar på vilken app som låter mig styra enheten via min androidmobil, tips?

Wifi är OK tycker jag, får ca 30/14 med mobilen i vardagsrummet och detta med stationära i sovrummet (sämre mottagning där) router WNDR4700

Skrivet av MatteN:

Då får du nog snabba på lite, dom börjar ta slut...

valid point hehe.

Permalänk
Medlem

Hittade en lösning. Det är kompabilitetsproblem med gamla usb protokoll som spökar. Ändra SUPPORTLOWUSB i config filen till true så hittar man den!

Tack för hjälpen alle sammans och bra jobbat med guiden spinxen!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Bara en avslutande fråga (och ett tips)

Ska man flasha Loader när man flashar sin överklockade kernel?

Dessutom: om någon annan använder min lösning på del ett krävs att man modifierar SUPPORTUSB11 till 1 config filen för RKAndroidTool

Min sticka fungerar bra utan att flasha loader för övrigt. Kan dock vara bra att ha ett korrekt svar.

Övrig detalj: Jag behövde starta om för att wifi skulle fungera. Till nästa person som börjar få panik för att allt var förgäves när nätverket inte går att ordna.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Mejlat Net On Net angående min airmouse som inte tar laddning, får se när dom svarar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Fungerar på vilken app som låter mig styra enheten via min androidmobil, tips?

Testa WifiDisplay som jag länka till på sida 1, den är väl ungefär som Miracast.

Skrivet av Logina24:

Hittade en lösning. Det är kompabilitetsproblem med gamla usb protokoll som spökar. Ändra SUPPORTLOWUSB i config filen till true så hittar man den!

Tack för hjälpen alle sammans och bra jobbat med guiden spinxen!

Grymt att höra att du till slut lyckades!! Jag spenderade typ hela lördagen med att få det å rulla

Skrivet av Logina24:

Bara en avslutande fråga (och ett tips)

Ska man flasha Loader när man flashar sin överklockade kernel?

Dessutom: om någon annan använder min lösning på del ett krävs att man modifierar SUPPORTUSB11 till 1 config filen för RKAndroidTool

Min sticka fungerar bra utan att flasha loader för övrigt. Kan dock vara bra att ha ett korrekt svar.

Övrig detalj: Jag behövde starta om för att wifi skulle fungera. Till nästa person som börjar få panik för att allt var förgäves när nätverket inte går att ordna.

När du ska flasha en överklockad-kernel med RK_Android_Tool_v1.35 så tar du "Clear" på alla andra fält förutom "Kernel" som du pekar mot den filen som du packat upp ur zip arkivet.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Har nästan fått allt att rulla men har lite problem med att roota. Använde du kingoapp för att roota efter att du installerat rommen?

Permalänk
Medlem

efter ca 2 timmars testande fick ja den och flasha på en win 7 x64. Testa allt men lösningen var att använda den långa usb kabeln som var med skickad...

Permalänk
Medlem

vad använder man en sån sticka till?

Permalänk
Medlem

du sätter den i tven för att få tillgång till allt du kan göra på din telefon fast i tven. Jag kör Kodi netflix viaplay osv har även tänkt testa lite emulatorer om jag hittar någon bra spel dosa.

Hur gör ni för att roota era sticks jag har lagt in 4.4.2 som är i trådstarten. Trodde towelroot skulle funka men de gjorde det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

vad använder man en sån sticka till?

För 99:- får du en usb-laddare, hdmi-förlängning, uppladdningsbar gyro-fjärrkontroll med egen usb-mottagare samt själva android-stickan.

På Kjell & Co kostar tillbehören man får med säkerligen 99:- styck

Fjärrkontrollen fungerar i andra datorer (mac, pc) och (android-baserade) mediaspelare utan problem

Själva stickan fungerar fint med XBMC/Kodi/SPMC och är klart snabbare än raspberry pi, men man kan nog inte förvänta sig några "avancerade" funktioner som passthrough för DTS/Dolby Digital ljud eller automatiskt bildfrekvens (?)

Det fungerade iallafall inte det lilla jag testade, men trevlig i vilket fall - inte minst med tanke på kostnaden

Jämfört med just raspberry pi saknar jag även ett riktigt nätverksuttag, men det fungerar säkert med en usb-ethernet adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

går det att använda detta på den dyrare versionen också? tror jag har en äldre 3.0 modell... sen är frågan behövs extra kylning för varm blir den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Själva stickan fungerar fint med XBMC/Kodi/SPMC och är klart snabbare än raspberry pi, men man kan nog inte förvänta sig några "avancerade" funktioner som passthrough för DTS/Dolby Digital ljud eller automatiskt bildfrekvens (?)
Jämfört med just raspberry pi saknar jag även ett riktigt nätverksuttag, men det fungerar säkert med en usb-ethernet adapter.

Klart snabbare än Raspberry Pi tycker jag är en sanning med modifikation, kör man Kodi på Pi och överklockar så är den riktigt rapp och klarar tunga filmer i 1080p utan problem, det gör inte androidstickan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Klart snabbare än Raspberry Pi tycker jag är en sanning med modifikation, kör man Kodi på Pi och överklockar så är den riktigt rapp och klarar tunga filmer i 1080p utan problem, det gör inte androidstickan.

Jag syftade inte så mycket på själva uppspelningen (har inte hunnit testa mer än att starta några filmer på stickan) utan snarare på nedladdning och förhandsvisning av filmomslag mm (scraping) - upplever att raspberry pi (även med kodi) tar sin goda tid på sig att ta hem information, och tar man upp ett arkiv med typ 100 filmer så går det ganska segt att visa filmomslagen när man scrollar - det går betydligt snabbare på android-stickan.

Men det är möjligt att själva filmuppspelningen är bättre på raspberry pi.

Permalänk
Medlem

Det enda som tar lite tid med Pi'n är att skanna musikbiblioteket på en seg NAS med drygt 125000 filer, filmbiblioteket går rätt fort (inte 125000+ filer, men rätt stort), och bläddra går lika snabbt som det går att klicka på fjärrkontrollen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Men vad är de som sätter stop för videouppspelningen på stickan är det gpu eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spinxen:

Testa WifiDisplay som jag länka till på sida 1, den är väl ungefär som Miracast.

När du ska flasha en överklockad-kernel med RK_Android_Tool_v1.35 så tar du "Clear" på alla andra fält förutom "Kernel" som du pekar mot den filen som du packat upp ur zip arkivet.

har köpt en till enhet nu för lek Men återstår två problem för mig med första enheten, min Galaxy S2 stödjer inte Wifidisplay, nåt annat tips?

Sen lyckas jag inte flasha ny kernel, efter att jag fått in kitkat så hittas inte enheten i windows längre och får ingen indikatioon i rkbatchtool. Båda stickor bootar fint med nya romen, men vill ju givetvis lattja med kernel också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

har köpt en till enhet nu för lek Men återstår två problem för mig med första enheten, min Galaxy S2 stödjer inte Wifidisplay, nåt annat tips?

Sen lyckas jag inte flasha ny kernel, efter att jag fått in kitkat så hittas inte enheten i windows längre och får ingen indikatioon i rkbatchtool. Båda stickor bootar fint med nya romen, men vill ju givetvis lattja med kernel också!

Jag hade sdamma problem. Det krävs att du aktiverar connect to computer i settings. OM inte det fungerar så kan du sätta in telefonen i flash mode manuellt (Plan b i första posten)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

du sätter den i tven för att få tillgång till allt du kan göra på din telefon fast i tven. Jag kör Kodi netflix viaplay osv har även tänkt testa lite emulatorer om jag hittar någon bra spel dosa.

Hur gör ni för att roota era sticks jag har lagt in 4.4.2 som är i trådstarten. Trodde towelroot skulle funka men de gjorde det inte

Jag lyckades till slut roota min och allt funkar perfekt nu. Fick utgå från tråden på Freaktab där denna rom kommer ifrån. Testade med Kingoapp först men verkar som den metoden låser SuperSU versionen till 2.02 Jag kunde inte uppdatera till senaste versionen efter root med Kingo.

Jag fick istället lägga in en CWM-recovery från denna länk https://mega.co.nz/#!wx42wIRD!Iza2AeQPYOpurm9BYhFfsDYrFaTbByG...

Installerade på detta sätt genom adb kommandon från datorn (hämtat från http://androtab.info och här finns ett enkelt installationsprogram för adb-programmet http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2588979 ):

Citat:

from root shell
extract flash_image and recovery.img from CWM.zip
put flash_image and recovery.img into device, e.g.

adb push flash_image /dev/ adb push recovery.img /dev/

enter root shell
flash recovery.img into recovery partition with flash_image, e.g.

chmod 755 /dev/flash_image /dev/flash_image recovery /dev/recovery.img

you may need to disable install-recovery.sh which restores stock recovery on every boot

chmod 644 /system/etc/install-recovery.sh

Starta om till CWM genom adb-kommandot

adb reboot recovery

Därefter flashade jag SuperSU i zip-format från http://download.chainfire.eu/641/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v2.40... genom CWM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProVista:

Jag lyckades till slut roota min och allt funkar perfekt nu. Fick utgå från tråden på Freaktab där denna rom kommer ifrån. Testade med Kingoapp först men verkar som den metoden låser SuperSU versionen till 2.02 Jag kunde inte uppdatera till senaste versionen efter root med Kingo.

Jag fick istället lägga in en CWM-recovery från denna länk https://mega.co.nz/#!wx42wIRD!Iza2AeQPYOpurm9BYhFfsDYrFaTbByG...

Installerade på detta sätt genom adb kommandon från datorn (hämtat från http://androtab.info och här finns ett enkelt installationsprogram för adb-programmet http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2588979 ):

Starta om till CWM genom adb-kommandot

adb reboot recovery

Därefter flashade jag SuperSU i zip-format från http://download.chainfire.eu/641/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v2.40... genom CWM.

Jag följde samma metod. Det tycks vara en hyfsat universel metod för att få root.

Tack för root guiden! Den var till extremt stor hjälp!

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Nej, upptäckte tråden för sent och nu är de slut på weblagret.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nej, upptäckte tråden för sent och nu är de slut på weblagret.

Jag köpte själv 2st ex i en lagerbutik - en av dem var ett fyndex som kostade mig hela 62:-

I vilket fall så hängde det ca 15ex i den lagerbutik jag handlade från, men när jag sedan skulle läsa på lite om stickan i butikens dator som stod bredvid hyllan så visade den: "Denna vara finns ej i lager" - det gällde alltså denna butiks lager (ej weblager)

Och det var inte den dyrare varianten (ads 3.0) som hängde där - kollade noga att det var 15ex av just ads 2.1

De kanske har "återkallat" de sista exen istället för att sälja dem ?

Permalänk
Entusiast

Jag undrar om inte den halvdana wifi-signalen går att förbättra ganska simpelt. Kolla in antennen. Jag öppnade skalet genom att köra in ett utböjt gem i de två små hålen som finns på ena långsidan och sen försiktigt böja lite upp och ned. Hi res med fräsig grön bakgrund, enjoy

Permalänk
Medlem

Inte så imponerad av wifi'n på stickan, får 16 ner & 8 upp som mest, med min gamla S3'a på exakt samma plats får jag 36 ner & 11 upp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

NU kostar den 299:-

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

NU kostar den 299:-

239;-, men den är i stort set slut överallt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Inte så imponerad av wifi'n på stickan, får 16 ner & 8 upp som mest, med min gamla S3'a på exakt samma plats får jag 36 ner & 11 upp.

Nej wifi suger, men antingen kan man löda på en antenn, eller så köper man en usb-wifi stick. ex http://www.dx.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-150mbps-w...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Tror ni det finns i barkaby även fast det står på nätet att det inte finns

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1