Guide: Flasha & överklocka 99-kronors androidstickan Andersson ADS 2.1

Permalänk
Medlem

Guide: Flasha & överklocka 99-kronors androidstickan Andersson ADS 2.1

Då jag har fått en hel del uppmaningar på mailen så startar jag en separat tråd om hur man kan förbättra den annars mediokra androidstickan Andersson ADS 2.1. Den finns just nu att köpa för 99kr hos NetOnNet. Med lite trixande så kan man få in Android KitKat 4.4, roota samt överklocka den till en riktigt kompetent liten HTPC mm. Med lite tweaks så är den klart jämförbar med ADS 3.0 som kostar 499kr. Jag kommer att uppdatera inlägget löpande. Frågor tas i tråden.

Kopierat från mitt inlägg här
Det är högst rekommenderat att man använder sig av Windows 7, detta pga. att drivers från Rockchip inte funkar bra med Microsoft's USB drivers i Windows 8.1 , detta GÅR att komma runt enligt vissa guider men jag lyckades aldrig (finns en ful-fix för er med Intel-chipset här). På Windows 7 fungerade det direkt, så det är upp till er.

Flasha ny ROM

  1. Börja med att ladda hem drivers för Rockchip här

  2. Ladda hem KitKat 4.4 Rom här

  3. Ladda hem RKBatchTool

  4. Installera Drivers, starta om datorn.

  5. Plugga in mini USB kabeln i OTG porten på stickan, det är den på långsidan.

  6. Windows bör hitta den som "Unknown Device" eller liknande.

  7. Starta RKBatchTool, rutan längst upp till vänster skall vara rosa och det skall stå "Found RKAndroid Mass Storage USB" i rutan under. Klicka på knappen "Switch" så hamnar stickan i "flashmode" och den rosa rutan blir grön. Stäng RKBatchTool.

  8. --> Plan B : Om runtan inte är rosa så kan man tvinga stickan i flashmode. Ta ur sladden, ta ett gem eller liknande liten pinne och tryck in i det lilla hålet mot OTG usb porten (finns 2st och dem är ca 1mm), du ska känna en liten reset knapp som trycks in, stick samtidigt tryck in mini usb kablen i OTG porten medan du håller kvar reset knappen intryckt, släpp sedan knappen efter 3-4s och efter ytterligare ett par sekunder bör windows installera en ny enheter som heter "RK30" eller liknande.

  9. Starta RKBatchTool och rutan som förrut var rosa skall nu vara grön. Texten nere skall säga ""Found RKAndroid Loader Rock Usb"

  10. Klicka på ".." knappen uppe till höger. Välj den *.img fil som är din ROM (ex rk30_dongle_mtk_4.4_140617.img)

  11. Klicka "Restore" knappen och låt allt ladda klart, tar 3-4min. Sedan är det bara att ta ur kablen och koppla in till TVn.

Överklocka
För er som vill klocka så går det utmärkt att flasha för-klockade kernels. Kort guide.
Att tänka på, överklockning = mer effektkrävande. Alla chips är olika och det finns inga garantier för vad som funkar, därför lägger jag upp 3st olika konfigurerade kernels så att ni kan hitta en som fungerar för ert chip. Siffrorna tolkas CPU - GPU - DDR mhz

  1. Tanka 1512-400-600, 1608-400-533, 1608-400-600

  2. Ladda ner RK_Android_Tool_v1.35

  3. Sätt stickan i flashmode som beskrivs ovan.

  4. Packa upp kernel.img ur zip-filen och lägg den i samma mapp som RK_Android_Tool

  5. Öppna RK_Android_Tool

  6. Boka för raden för kernel och kolla så att sökvägen är rätt, lägg den förslagsvis i programmets mapp.

  7. Klicka Run

  8. Klart!

Om en kernel inte funkar för dig så testa en annan och repetera, ibland kan det vara nätadaptern som sätter stopp för klockningen. Den medföljande är på 2A, men upp till 5A kan vara rekommenderat om man ska maxa klockningen.

Tips
XBMC Gotham 13.4.0 optimerat för Rockchip

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Hur presterar den jämfört en Raspberry pi i xbmc skulle behöva en bra lösning för att få igång netflix och viaplay också. Klarar den streama tunga mkv filer från min nas? Kommer vara ca 2meter från router

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur stabilt fungerar stickan med orginal 4.2.1 respektive 4.4?

Får man de klassiska on screen knapparna på tv'n konstant även om man kollar på exempelvis en film i xbmc eller kan man på något smidigt sätt slippa dessa?

Permalänk
Medlem

Tack för guiden! Ska testa detta senare idag. Har en fundering gällande skärmspegling, är det någon som vet hur man ska bära sig åt för att göra stickan miracast kompatibel?

Jag skulle vilja spegla min nexus 7a till stickan, hela skärmen alltså och inte bara vissa appar. Har testat med cheapcast och den emulerar bara en chromecast så det är bara vissa appar som funkar t.ex. Youtube..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Hur presterar den jämfört en Raspberry pi i xbmc skulle behöva en bra lösning för att få igång netflix och viaplay också. Klarar den streama tunga mkv filer från min nas? Kommer vara ca 2meter från router
Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle säga att den presterar ganska mycket bättre än en Raspberry, har betydligt bättre hårdvara. Netflix och Viaplay funkar bra för mig. MKv filer borde inte vara något problem att spela upp, det gäller dock att ha bra wifi.signal, alt sätta i ett bättre nätverkskort.

Skrivet av guos89:

Hur stabilt fungerar stickan med orginal 4.2.1 respektive 4.4?
Får man de klassiska on screen knapparna på tv'n konstant även om man kollar på exempelvis en film i xbmc eller kan man på något smidigt sätt slippa dessa?

Än såg länge tycker jag att 4.4 fungerar mycket bättre, mer flyt i menyer mm. Ang. on-screen kanpparna så förstår jag inte riktigt vad du menar?

Skrivet av ProVista:

Tack för guiden! Ska testa detta senare idag. Har en fundering gällande skärmspegling, är det någon som vet hur man ska bära sig åt för att göra stickan miracast kompatibel? Jag skulle vilja spegla min nexus 7a till stickan, hela skärmen alltså och inte bara vissa appar. Har testat med cheapcast och den emulerar bara en chromecast så det är bara vissa appar som funkar t.ex. Youtube..

Jag kör med denna för skärmdelning https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wikimediaco...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Medföljer en OGT Micro a till usb 2.0 hona?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Ang. on-screen kanpparna så förstår jag inte riktigt vad du menar?

Dom mobiler som inte har fysiska knappar har knappar på skärmen t.ex. z2 nexus 5 försvinner dom eller finns dom ens?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Medföljer en OGT Micro a till usb 2.0 hona?

Skickades från m.sweclockers.com

Följde inte med någon OTG adapter i förpackningen när jag köpte den. Det som följde med var
Air mouse + usb-dongle
TV-sticka
15 cm HDMI-extension kabel (hona -> hane)
10 cm usb2.0 -> micro-usb för laddning av air mouse
1m usb2.0 -> micro-usb för strömtillförsel av stickan
2A USB-adapter

Skrivet av jacobtr:

Dom mobiler som inte har fysiska knappar har knappar på skärmen t.ex. z2 nexus 5 försvinner dom eller finns dom ens?

I original-fw finns det en knapp i botten-menyn för att dölja hela meny-raden och därmed de fysiska knapparna. Tror denna knapp finns i 4.4 fw också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Dom mobiler som inte har fysiska knappar har knappar på skärmen t.ex. z2 nexus 5 försvinner dom eller finns dom ens?

Precis så jag menar. När man startar xbmc så sitter ju knapparna kvar i botten på Tv:n. Det kan vara ganska störigt att se och dessutom blir proportionerna på skärmarna fel vilket gör att 16:9 format inte täcker hela skärmen.

Knappen att dölja dessa knappar gör bara att xbmc hoppar ner i botten av skärmen men det blir istället en svart rad i toppen av skärmen och aldrig riktigt fullskärmsläge.

EDIT. med uppdateringen till 4.4 och den xbmc som tipsas fungerar allt perfekt. tack!

Permalänk
Medlem

Tack för guiden! Har köpt två st sådana, en för landet och en för lek.
Läste att många tycker wifin suger, tycker den inte är så pjåkig. 10m+ två dörrar och streamar lätt 720p mkv i kodi/xbmc.

Kommer följa denna tråd

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Precis så jag menar. När man startar xbmc så sitter ju knapparna kvar i botten på Tv:n. Det kan vara ganska störigt att se och dessutom blir proportionerna på skärmarna fel vilket gör att 16:9 format inte täcker hela skärmen.

Knappen att dölja dessa knappar gör bara att xbmc hoppar ner i botten av skärmen men det blir istället en svart rad i toppen av skärmen och aldrig riktigt fullskärmsläge.

Klicka du på "dubbelpilen" längst ner till höger?

Kan även rekommendera TV Launcher om man vill ha en lite mer Metro-aktig launcher

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag försöker flasha stickan just nu. Dock hittar datorn den alldeles utmärkt och har installerat drivrutinerna för den som flash minne och rockchip _USB Device

Däremot hittar inte batch tool den alls. Dock är den på under dessa försök. Nu har jag lyckats ansluta till den som ett usb minne...
Jag kommer prova att stänga av den och försöka igen.

Tipsa mig gärna om vad jag ska göra

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Oavsett vad jag gör så startar den och ansluter perfekt till min dator som en vanlig android enhet...

Jag ska nu installera drivers igen och se om det hjälper

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Jag flashade sticken utan problem enligt guiden. Körde min windows 7 laptop xmed x86.

Kopplade in kabeln från datorns usb till usb otg uttaget på android stickan. Inga andra kablar eller dylikt anslutna till stickan, dvs ingen separat strömanslutning heller för den delen.

Upplevde inga stabilitetsproblem med orginal 4.2.2 vilket jag inte gör med 4.4 heller. Dock blir prestandan kanske lite bättre, och skärmknapparna är bättre på att hålla sig borta när man inte vill ha dem där.

Permalänk
Medlem

Hittar dessutom inte reset knappen i hålet mot otg usb porten

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Min nya dator med Win 7 x64 hittade inte stickan överhuvud taget vad jag än testade (olika kablar, uttag, mm), kopplade in den i min gamla EEE PC900 med Win 7 Starter x86, det funkade alldeles utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag antar att den ska starta som en vanlig android med en dator till usb uttaget. Dvs som vanligt med en fråga om usb storage

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk

Håller på att testar nu, laddade ner drivrutinen men glömde installera den så var lite strul men efter det så verkar det fungera bra

Permalänk
Medlem

använder ni medföljande usb kabel ? eller skaman ha en OTG kabel

Permalänk
Medlem

Jag använder medföjlande kabel men har ännu inte fått det att fungera.

Kan det vara så att man behöver ha androids ADB drivers för att det ska fungera?

Har nu testat med dem installerade. Usb debug fungerar nu men det hjälpte inte i övrigt.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Flashat 4.4 utan problem. Däremot verkar airmousen bara fungera när jag har den inkopplad i laddaren, batteriet kanske är kass.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

använder ni medföljande usb kabel ? eller skaman ha en OTG kabel

Jag läste på annat håll och gissade först att det är en vanlig kabel som man ska använda. Det är bara porten som heter otg.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Hittar dessutom inte reset knappen i hålet mot otg usb porten

Den är liten, kanske 0,5mm. Du kan ju annars lätt bryta upp skalet, pilla lite försiktigt med en liten kniv i skarven mellan de två skalen så ploppar den upp och du ser reset-knappen.

Skrivet av Eawo:

använder ni medföljande usb kabel ? eller skaman ha en OTG kabel

Medföljande USB -> miniUSB är det som ska användas, tänk på att bara ansluta en kabel, och att det skall vara miniUSB porten på kortsidan brevid den vanliga USB porten.

Skrivet av Logina24:

Jag använder medföjlande kabel men har ännu inte fått det att fungera.
Kan det vara så att man behöver ha androids ADB drivers för att det ska fungera?

Nej det ska räcka med de drivers som jag hänvisade till, du kör inte Windows 8/8.1?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Flashat 4.4 utan problem. Däremot verkar airmousen bara fungera när jag har den inkopplad i laddaren, batteriet kanske är kass.

Har du några drivers liggandes sedan tidigare installationer an android?

Vilken usb port använde du?

(Försöker felsöka lite)

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Den är liten, kanske 0,5mm. Du kan ju annars lätt bryta upp skalet, pilla lite försiktigt med en liten kniv i skarven mellan de två skalen så ploppar den upp och du ser reset-knappen.

Medföljande USB -> miniUSB är det som ska användas, tänk på att bara ansluta en kabel, och att det skall vara miniUSB porten på kortsidan brevid den vanliga USB porten.

Nej det ska räcka med de drivers som jag hänvisade till, du kör inte Windows 8/8.1?

Jag hittade nu knappen men batch tool hittar fortfarande inte stickan. Jag har windows 7 64

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Har du några drivers liggandes sedan tidigare installationer an android?

Vilken usb port använde du?

(Försöker felsöka lite)

Båda datorerna var nyinstallerade så inga drivisar sen tidigare. På 64 bitars Win 7 testade jag 6 olika usbportar (2.0 & 3.0), 4 olika kablar, inget funkade förrän jag böt till min gamla 9 tummare med 32 bitars Windows på.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Båda datorerna var nyinstallerade så inga drivisar sen tidigare. På 64 bitars Win 7 testade jag 6 olika usbportar (2.0 & 3.0), 4 olika kablar, inget funkade förrän jag böt till min gamla 9 tummare med 32 bitars Windows på.

Tackar. Ska testa om jag hittar en 32 bitars dator i huset

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Entusiast

Det här var precis det fynd jag väntade på I princip en Samsung S2 i chromecast-format va? Ska bli skitkul att lära sig vad man kan göra med en så här liten och strömsnål htpc. Flashat kitkat FW nu, var inga problem. Stort tack för tipset och den välskrivna guiden spinxen!

Med tanke på min hobby kommer jag säkert inte låta bli att överklocka, men det får bli senare. (Kanske köpa en till och listar ut hur man höjer spänningen )

Permalänk
Medlem

Jag lyckades nyss ansluta stickan som Rockusb Device. Den ligger under Class for rockusb devices i Device Manager. Dock hittar programmet fortfarande inte enheten

Dvs. Jag har ny anslutit stickan i "Flashmode" men det verkar vara mjukvaran som är problemet.

Jag har inte hittat något sätt att köra programmet i kompabilitetsläge för 32 bitars eller liknande. Misstänker att det skulle kräva att hela systemet gick i 32 bitar...

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logina24:

Tackar. Ska testa om jag hittar en 32 bitars dator i huset

Har bara 64 bitars...

Spinxen eller någon annan som lyckats: Vad har ni för upplaga?

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server