Guide: Flasha & överklocka 99-kronors androidstickan Andersson ADS 2.1

Permalänk
Medlem

Inte så mycket annat som imponerar heller om sanningen ska fram, en dual core på 1,6 GHz borde väl vara rappare än en Raspberry Pi med single core på 700 MHz (visserligen överklockad till 1050 MHz) men det tycker jag inte att den är.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Nej wifi suger, men antingen kan man löda på en antenn, eller så köper man en usb-wifi stick.

Eller så ansluter man en usb-ethernet adapter (om man har möjlighet till trådat nätverk vid TV:n)
Fungerar tydligen utmärkt med usb2/100Mbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man skulle ansluta ett separat trådlöst usb nätverkskort, hur fungerar det då i android?

Hur väljer man att avaktivera de inbyggda och bara köra på det externa?

Sedan märkte jag med den nya 4.4 uppdateringen som länkades här i tråden att det inte går att stänga av enheten utan bara starta om eller sätta i strömsparläge. Helt okej egentligen då strömförbrukningen troligen är minimal men finns det inte risk att android och filsystemet blir korrupt om man bara dödar strömmen till enheten varje gång man slår av tv'n (om den strömförsörjs via tvn:s usb)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Om man skulle ansluta ett separat trådlöst usb nätverkskort, hur fungerar det då i android?

Hur väljer man att avaktivera de inbyggda och bara köra på det externa?

Det är bara att av-aktivera trådlöst nätverk och aktivera trådat nätverk i inställningarna.

Jag har testat med en usb3/1000Mbit adapter jag hade hemma men den fungerar tyvärr inte.

Denna ska tydligen gå bra:

http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/usb/usb-hu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det är bara att av-aktivera trådlöst nätverk och aktivera trådat nätverk i inställningarna.

Jag har testat med en usb3/1000Mbit adapter jag hade hemma men den fungerar tyvärr inte.

Denna ska tydligen gå bra:

http://www.netonnet.se/art/dator/kabel-och-kontakt/usb/usb-hu...

För 160% av priset på stickan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja, jo - så kan man ju resonera 😉 - men 99:- är ju inte "normalt"

Och det finns ju andra användningsområden till adaptern också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, jo - så kan man ju resonera 😉 - men 99:- är ju inte "normalt"

Och det finns ju andra användningsområden till adaptern också.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag vet, kunde inte låta bli bara.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShatteredXs:

Tror ni det finns i barkaby även fast det står på nätet att det inte finns

Tror inte det är lönt längre när den kostar 299:-

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Försöker googla på lite roms och kernels till denna enhet men verkar vara svårt och hitta. Men har lite information ja måste fråga er om.
Det finns olika kernels men orginal er kan max visa 720p men skalar upp det till 1080p?
Rk3066 har inget "accelerations"?? stöd i xbmc /kodi det är de för den inte klarar full hd filmer.
Är de någon som vet något av de jag skrev ovan får ni gärna svara.
Funderar på och koppla in mina raspberrys igen då filmerna inte vill lira så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Försöker googla på lite roms och kernels till denna enhet men verkar vara svårt och hitta. Men har lite information ja måste fråga er om.
Det finns olika kernels men orginal er kan max visa 720p men skalar upp det till 1080p?
Rk3066 har inget "accelerations"?? stöd i xbmc /kodi det är de för den inte klarar full hd filmer.
Är de någon som vet något av de jag skrev ovan får ni gärna svara.
Funderar på och koppla in mina raspberrys igen då filmerna inte vill lira så bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att hitta första inlägget i tråden där det länkas till 4.4-ROM och kernels?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Försöker googla på lite roms och kernels till denna enhet men verkar vara svårt och hitta. Men har lite information ja måste fråga er om.
Det finns olika kernels men orginal er kan max visa 720p men skalar upp det till 1080p?
Rk3066 har inget "accelerations"?? stöd i xbmc /kodi det är de för den inte klarar full hd filmer.
Är de någon som vet något av de jag skrev ovan får ni gärna svara.
Funderar på och koppla in mina raspberrys igen då filmerna inte vill lira så bra.
Skickades från m.sweclockers.com

1) ROM hittar du här: #15135961
2) XBMC Gotham 13.4.0 optimerat för Rockchip men finns även andra mediaspelare ex MXPlayer som har hw stöd.
3) 1080p kernel + överklockning löser alla ev problem med lagg

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

För det första: Super bra guide! Var tvungen att åka och köpa 2st när jag såg den

Började att installera den första vilket fungerade utan problem, dock när jag skulle installera nummer 2 fick jag problem.
Testade den i tv:n först för att se att den fungerade, vilket den gjorde. Kopplade in den till datorn ochallt var frid och fröjd, satte tillbaka den i tv:n och det står smart tv och sen blir bilden svart :/ har testat göra om proseduren men med samma resultat.. någon som har nå tips? blir lite frustrerad när jag inte får till det..

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Har liknande problem som dig så fort jag flashar in en kernel på min ena sticka så vägrar den starta :(. antar den inte klarar av överklocken. Den visar inga tecken på att den ens försöker starta. Men återställer jag till 4.4 Rommen som är i trådstarten då funkar den igen. Har testat alla 3 kernals ongen funkar

Permalänk
Medlem

Någon som känner till vettiga alternativ till 4.4 rom:en på första sidan ?

Upptäckte att anledningen till att usb-ethernet inte fungerade för mig var att 4.4 rom:en inte verkar stödja det - testar man med org rom:en så fungerar det utmärkt

Tänkte att man kunde testa någon annan rom (om det finns ?)

Finns det tom någon med typ debian eller liknande ? alltså "vanliga" linux och inte android ?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ser man på, fanns ju gott om alternativ

Tack! ska testas inom kort - en 99:- linux-server är ju inte helt fel

Permalänk
Medlem

Det var ju betydligt enklare än vad jag trodde

Sitter och skriver detta inlägg på en Lubuntu-14.04-desktop installation på 99:- andersson-stickan

Snabb genomgång vad jag gjorde:

Gick till http://www.marsboard.com/marsboard_rk3066_download.html och laddade hem:

MarsBoard_RK3066_PX2_Ubuntu_Trusty_14.04_LTS_LXDE_Desktop_HDMI_720P_Nand_V3.0.img.7z

Tittade sedan under instruktionerna för windows:

http://www.hotmcu.com/wiki/Flashing_Firmware_Image_Files_Usin...

Drivrutinerna hade jag ju sedan tidigare på en Win7-dator så det vara bara att ta hem "AndroidTool" och flasha

Har nätverk via en usb-ethernet adapter och skriver just nu i chromium med ett anslutet logitech k400 trådlöst tangentbord - fungerar fint

Permalänk
Medlem

Tack för guiden.
Finns det något fix för W8 användare?
ja lyckas bara att få 2 st flyttbara diskar när ja kopplar in usb till långsidan. Och antar väl att ingen ström behövs?!
När ja kör i flashläge så händer inget mer än att flyttbara diskarna försvinner.
Tråkiga är att jag inte har tillgång till W7 32bitars dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ProVista:

Jag lyckades till slut roota min och allt funkar perfekt nu. Fick utgå från tråden på Freaktab där denna rom kommer ifrån. Testade med Kingoapp först men verkar som den metoden låser SuperSU versionen till 2.02 Jag kunde inte uppdatera till senaste versionen efter root med Kingo.

Jag fick istället lägga in en CWM-recovery från denna länk https://mega.co.nz/#!wx42wIRD!Iza2AeQPYOpurm9BYhFfsDYrFaTbByG...

Installerade på detta sätt genom adb kommandon från datorn (hämtat från http://androtab.info och här finns ett enkelt installationsprogram för adb-programmet http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2588979 ):

Starta om till CWM genom adb-kommandot

adb reboot recovery

Därefter flashade jag SuperSU i zip-format från http://download.chainfire.eu/641/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v2.40... genom CWM.

Jag har lyckats roota min ads 2.1 med hjälp av din guide men jag hamnar i en bootloop om jag startar om enheten.
För att komma ur den och starta normalt så måste jag boota till recovery mode och ta fix root.
Är det likadant för dig?

Edit: Bootloopen berodde på att jag matade enheten via usb från min tv.
Fungerar klockrent om jag använder adaptern på 2A istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Tack för guiden.
Finns det något fix för W8 användare?
ja lyckas bara att få 2 st flyttbara diskar när ja kopplar in usb till långsidan. Och antar väl att ingen ström behövs?!
När ja kör i flashläge så händer inget mer än att flyttbara diskarna försvinner.
Tråkiga är att jag inte har tillgång till W7 32bitars dator!

När du kopplar in stickan till datorn så behövs ingen ytterligare ström, bara att koppla in i micro-usbuttaget på långsidan.
Har du installerat rockchips drivrutiner för W8?

Det som krävdes för mig för att enheten skulle bli synlig i W8.1 x64 var att ändra i config.ini (rkbatchtool) SUPPORTLOWUSB= till SUPPORTLOWUSB=TRUE.

Permalänk
Medlem

Är de någon som vet något program man kan klocka gpu:n i till rockship 3066. Min ena vägrar starta när man lägger in annat en stock kernel. Börjar fundera på om de kan va så att jag har 2 olika modeller av rk3066. Den ena upptäcks som rockship i datorn och den andra som rk30.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik90:

När du kopplar in stickan till datorn så behövs ingen ytterligare ström, bara att koppla in i micro-usbuttaget på långsidan.
Har du installerat rockchips drivrutiner för W8?

Det som krävdes för mig för att enheten skulle bli synlig i W8.1 x64 var att ändra i config.ini (rkbatchtool) SUPPORTLOWUSB= till SUPPORTLOWUSB=TRUE.

Tack för svaret.
Installerade den länkade drivrutinen i början av ämnet här. Antog väl att det funkar?
Var ligger denna config fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3kgt:

Tack för svaret.
Installerade den länkade drivrutinen i början av ämnet här. Antog väl att det funkar?
Var ligger denna config fil?

Om inte den drivrutinen fungerar så kan du ladda hem Rockchip Batch Tool 1.7 + Drivers och installera drivrutinerna för windows 8 manuellt via enhetshanteraren. Minns inte vilken som fungerade.

Config.ini ligger i samma mapp som rkbatchtool som du packade upp från "3. Ladda hem RKBatchTool".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Är de någon som vet något program man kan klocka gpu:n i till rockship 3066. Min ena vägrar starta när man lägger in annat en stock kernel. Börjar fundera på om de kan va så att jag har 2 olika modeller av rk3066. Den ena upptäcks som rockship i datorn och den andra som rk30.

Skickades från m.sweclockers.com

Kvalitén kan variera mellan processorerna även om de är av samma fabrikat, har varit med om det tidigare på likadana androidmobiler som klarar av att klockas olika högt.

Såg att det stod Elpida TWN på mina komponenter när jag öppnade upp den (väldigt enkelt) medans på bilderna som @Calathea la upp står det SK hynix så det verkar vara lite olika i stickorna även om det är motsvarande komponenter. Du kan ju öppna dem och kika.

Angående överklockning så googlade jag bara lite snabbt och hittade rkpatchomatic:
http://www.freaktab.com/showthread.php?7789-rkpatchomatic-too...

Kanske kan vara nåt?

Permalänk
Entusiast

Dags att bencha då? Antutu v5.6 och 3Dmark Ice storm extreme

Jag har inte hunnit med så mycket men satt dit en liten kylfläns och flashat den högst klockade kerneln från första posten. Från 2 watt till 4 watt uppmätt förbrukning

Permalänk
Medlem

Kör högsta överklockade kerneln och den ena kör ja orginal får ca 18000 poäng på båda den överklockade kanske ger 400 mer. Hur får du fram temperaturmätaren högst upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Eawo:

Kör högsta överklockade kerneln och den ena kör ja orginal får ca 18000 poäng på båda den överklockade kanske ger 400 mer. Hur får du fram temperaturmätaren högst upp?

Skulle kunna vara throttling, om du inte satt dit kylfläns eller har luftflöde. Tempmätaren är första träff på market, verkar funka trots felmeddelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Misstänker throttling med. Fastkilad bakom tven och ingen kylfläns.
Har tittat på det där överklocknings programet men förstår inte riktigt hur de funkar.
Men min andra som inte startar med de länkade kernelserna,
Har jag hittat en överklockad kernel men den kraschar under när den startar upp eller straxt efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Chippet går riktigt varmt, även med kylfläns. Tror du riskerar bränna den utan extra kylning, t o m som standard står cpu governorn inställd på conservative vilket ger mellan 1-1.2 GHz vid belastning trots orig spec på 1.5 GHz. Tror de underklockat den med flit.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att den benchar i 720p formatet när den är inställd på 1920x1080? Testade programmet i telefonen och då visa den 1920x1080.

Skickades från m.sweclockers.com