Permalänk
Medlem

Datorn dog.

Hej experter på sweclockers. Häromdagen så satt jag på datorn och spelade då jag råkade stöta till bordet med benet, då dog datorn och allt blev svart. Jag försökte starta igen men inget svar. Då öppnade jag upp datorn och kollade om det var glapp i någon kabel och tydligen hade en 45 graders EK anslutning läckt och droppat en gång på mitt grafikkorts backplate och inget annat. Vätskan ska inte vara ledande och datorn får ström men vill helt enkelt inte starta, vad kan vara problemet?

Permalänk

Hmm så du får ingen bild på bildskärmen? Vilken cpu har du? Om du har ett integrerad grafik i prollen så kan du ju ta ut grafikkortet och då kan du ju få reda på om det är grafikkortet som är dött.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Problemet är att den inte vill starta alls, moderkortet lyser upp men det är allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hammerTH:

Problemet är att den inte vill starta alls, moderkortet lyser upp men det är allt.

1. testa med annat nätagregat
2. testa montera bort grafikkortet.

1. som sagt du sparkade till bordet så du säger att något har läkt ut på Backplåten på grafikkortet. finns risk att det är nått värre en så. men för att verkligen vara säkert så hade jag testat plocka bort grafikkortet och köra med det inbyggda (om du har något).

Funkar fortfarande inte datorn då finns det risk att ditt nätagregat har rasat fråga mig inte hur?

Permalänk
Medlem

Det verkar inte vilja starta upp, när man trycker på startknappen sätts systemet igång i ungefär någon sekund innan datorn går tillbaka i idle.

Troligtvis har nätagget dött vilket är väldigt konstigt.

Permalänk
Skrivet av hammerTH:

Det verkar inte vilja starta upp, när man trycker på startknappen sätts systemet igång i ungefär någon sekund innan datorn går tillbaka i idle.

Troligtvis har nätagget dött vilket är väldigt konstigt.

Varför skulle det vara konstigt om nätaggregatet har dött? Jag hade en Corsair HX 520W i fem år och tre månader innan den dog helt plötsligt hösten 2012. Och det var ett bra, dyrt kvalitetsaggregat med 5 års garanti. Dessutom hade jag aldrig mer än 300W:s belastning på det.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Har ett corsair AX 750 watt just nu, och under vissa intensiva gaming stunder har det varit hårt belastat då fläkten låtit som ett helvete men man tycker ju att kvalite borde tåla hög load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Varför skulle det vara konstigt om nätaggregatet har dött? Jag hade en Corsair HX 520W i fem år och tre månader innan den dog helt plötsligt hösten 2012. Och det var ett bra, dyrt kvalitetsaggregat med 5 års garanti. Dessutom hade jag aldrig mer än 300W:s belastning på det.

Han kanske köpt ett nytt aggregat nyligen?

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Han kanske köpt ett nytt aggregat nyligen?

Det kan inte vara fel på nya nätagg menar du? Jag byggde en dator före ganska länge sedan nu med ganska nytt nätagg som bara gick och dog, Corsair HX620W eller vad det hette. Det kom nåt missljud från nätagget, nåt tjutande ljud

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har haft agget i ungefär två år.

Edit: Problemet är fixat, tydligen efter att kopplat in och ut alla sladdar ännu en gång så verkar datorn fungera som den ska, tack ändå för all hjälp.