Permalänk

Billig NAS

Hej

Jag står i begrepp att bygga en NAS och skulle vilja ha lite input/feedback innan jag trycker på köp-knappen. Anledningen till att jag bygger själv istället för att köpa är för att jag vill lära mig och framförallt för att det verkar ge mer prestanda per krona.

Användningsområdena är:
- Filserver (musik, filmer, fotografier)
- Wordpress-blogg (med typ fyra läsare(!) eftersom det mest är familjebilder som visas för inloggade)

Jag har idag en QNAP TS-109 som gör ovanstående, men förutom att jag lider av dess dåliga prestanda, så lyckas jag inte uppdatera Apache-versionen vilket leder till att Wordpress-bloggen slutat fungera.

Jag har plockat ihop två paket som jag väljer mellan, och jag skulle bli jätteglad om någon ville kolla om jag fått ihop något vettigt. RAM-minne och hårddiskar har jag redan, så de finns inte medtagna. (Innan någon ropar ECC så har jag skippat det spåret eftersom priset då nästan dubblas.)

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2756609&view=l

  • Fractal Design Node 304 (Svart) Chassi 750:-

  • Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare 283:-

  • Gigabyte GA-Z97N-WIFI Moderkort 1190:-

  • Be-Quiet System Power 7 300W Nätaggregat 347:-

  • Intel Core i3 4160 3,6GHz Socket 1150 Box Processor 1099:-

  • Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB SSD 699:-

Totalt: 4368:-

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2756936&view=l

  • BitFenix Phenom Micro-ATX (Svart) Chassi 709:-

  • Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare 283:-

  • ASRock Z97M Anniversary Moderkort 795:-

  • Be-Quiet System Power 7 300W Nätaggregat 347:-

  • Intel Core i3 4160 3,6GHz Socket 1150 Box Processor 1 099:-

  • Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB SSD 699:-

Totalt: 3932:-

Vänligen,
Johannes

Tillägg: Angående vad jag skall köra för OS, så lutar det åt någon Linux-distro som lämpar sig för nybörjare. Förmodligen Ubuntu.

Permalänk
Skrivet av PhilipParris:

Hej

Jag står i begrepp att bygga en NAS och skulle vilja ha lite input/feedback innan jag trycker på köp-knappen. Anledningen till att jag bygger själv istället för att köpa är för att jag vill lära mig och framförallt för att det verkar ge mer prestanda per krona.

Användningsområdena är:
- Filserver (musik, filmer, fotografier)
- Wordpress-blogg (med typ fyra läsare(!) eftersom det mest är familjebilder som visas för inloggade)

Jag har idag en QNAP TS-109 som gör ovanstående, men förutom att jag lider av dess dåliga prestanda, så lyckas jag inte uppdatera Apache-versionen vilket leder till att Wordpress-bloggen slutat fungera.

Jag har plockat ihop två paket som jag väljer mellan, och jag skulle bli jätteglad om någon ville kolla om jag fått ihop något vettigt. RAM-minne och hårddiskar har jag redan, så de finns inte medtagna. (Innan någon ropar ECC så har jag skippat det spåret eftersom priset då nästan dubblas.)

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2756609&view=l

  • Fractal Design Node 304 (Svart) Chassi 750:-

  • [/*][/*]

  • Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare 283:-

  • [/*][/*]

  • Gigabyte GA-Z97N-WIFI Moderkort 1190:-

  • [/*][/*]

  • Be-Quiet System Power 7 300W Nätaggregat 347:-

  • [/*][/*]

  • Intel Core i3 4160 3,6GHz Socket 1150 Box Processor 1099:-

  • [/*][/*]

  • Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB SSD 699:-

  • [/*][/*]

Totalt: 4368:-

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2756936&view=l

  • BitFenix Phenom Micro-ATX (Svart) Chassi 709:-

  • [/*][/*]

  • Cooler Master Hyper 212 Evo CPU-kylare 283:-

  • [/*][/*]

  • ASRock Z97M Anniversary Moderkort 795:-

  • [/*][/*]

  • Be-Quiet System Power 7 300W Nätaggregat 347:-

  • [/*][/*]

  • Intel Core i3 4160 3,6GHz Socket 1150 Box Processor 1 099:-

  • [/*][/*]

  • Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB SSD 699:-

  • [/*][/*]

Totalt: 3932:-

Vänligen,
Johannes

Tillägg: Angående vad jag skall köra för OS, så lutar det åt någon Linux-distro som lämpar sig för nybörjare. Förmodligen Ubuntu.

Värdesätter du din data så tycker jag du starkt ska överväga ECC, det finns billiga soc med ecc stöd så som denna

http://www.inet.se/produkt/1903016/asrock-c2550d4i-mitx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av discokulan:

Värdesätter du din data så tycker jag du starkt ska överväga ECC, det finns billiga soc med ecc stöd så som denna

http://www.inet.se/produkt/1903016/asrock-c2550d4i-mitx

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret. Då är jag tillbaka på ruta ett - jag började faktiskt med att kika på det där kortet. Jag gillar tanken på integrerad CPU, men valde bort det pga bara 4 st SATA och att jag måste köpa nya minnen. Men man kan inte få allt antar jag. Kan du tipsa om något ECC-minne som passar? 8 GB tror jag är lagom. En komponent som jag är grymt osäker på är PSU. Är den jag valt vettig (viktigast är låg ljudnivå)?

En annan sak jag stött på är att en del kör USB-minne som systemdisk. Det låter bara fel i mina öron, men det skulle ju onekligen spara några kronor jämfört med en SSD.

Permalänk
Skrivet av PhilipParris:

Användningsområdena är:
- Filserver (musik, filmer, fotografier)
- Wordpress-blogg (med typ fyra läsare(!) eftersom det mest är familjebilder som visas för inloggade)

Citat:

(Innan någon ropar ECC så har jag skippat det spåret eftersom priset då nästan dubblas.)

Det är nog en vettig tradeoff. Du har inga brutala krav på tillgänglighet och säkert redan en bra lösning för backupen.

Citat:

Tillägg: Angående vad jag skall köra för OS, så lutar det åt någon Linux-distro som lämpar sig för nybörjare. Förmodligen Ubuntu.

Låter som en bra idé. Om du inte tänkt använda hela SSDn till något särskilt rekommenderar jag en koll på den nya cachefunktionen i LVM.

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Det är nog en vettig tradeoff. Du har inga brutala krav på tillgänglighet och säkert redan en bra lösning för backupen.

Låter som en bra idé. Om du inte tänkt använda hela SSDn till något särskilt rekommenderar jag en koll på den nya cachefunktionen i LVM.

Tack, det är i linje med hur jag har resonerat. LVM låter jättespännande. Det ska jag absolut testa när jag nått så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhilipParris:

Tack för svaret. Då är jag tillbaka på ruta ett - jag började faktiskt med att kika på det där kortet. Jag gillar tanken på integrerad CPU, men valde bort det pga bara 4 st SATA och att jag måste köpa nya minnen. Men man kan inte få allt antar jag. Kan du tipsa om något ECC-minne som passar? 8 GB tror jag är lagom. En komponent som jag är grymt osäker på är PSU. Är den jag valt vettig (viktigast är låg ljudnivå)?

En annan sak jag stött på är att en del kör USB-minne som systemdisk. Det låter bara fel i mina öron, men det skulle ju onekligen spara några kronor jämfört med en SSD.

du valde bort asrock kortet för att det bara har 4st SATA? Då tycker jag du ska kolla på det igen då det har 12st SATA portar

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

du valde bort asrock kortet för att det bara har 4st SATA? Då tycker jag du ska kolla på det igen då det har 12st SATA portar

Där ser man. Då har Inet fel i sin spec. Tack för ditt påpekande.