Extern hårddisk slutat fungera. Tips om ny extern hårddisk tages

Permalänk
Avstängd

Extern hårddisk slutat fungera. Tips om ny extern hårddisk tages

Det är så att min externa hårddisk har slutat fungera.. Innan jag går över till vad jag vill ha för slags hårddisk undrar jag vad en backup kostar, eller att laga den. Kanske mer värt att köpa en ny men vill så gärna ha mina filer från den gamla hårddisken.

Vill köpa en ny hårddisk nu. Usb 3 helst då jag flyttar oftast större mängder filer, helst 2TB och märke spelar väl ingen större roll. Håller inte så mycket koll på externa diskar så har inte så stor aning om vilka som är bra eller inte.

Recensionerna hjälper inte direkt mycket för varken WD eller Seagate på prisjakt, har även kollat på Newegg för lite recensioner. Men det är i stort sett samma sak på den sidan.

Alla åsikter är välkomna

Ha det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

En backup är lite sent påtänkt. Det är ju någonting man gör innan man behöver den och som billigast kostar den väl lika mycket som orginalutrymmet, dvs en till hårddisk som man kopierar över filer till titt som tätt på diverse sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Det är så att min externa hårddisk har slutat fungera.. Innan jag går över till vad jag vill ha för slags hårddisk undrar jag vad en backup kostar, eller att laga den. Kanske mer värt att köpa en ny men vill så gärna ha mina filer från den gamla hårddisken.

Vill köpa en ny hårddisk nu. Usb 3 helst då jag flyttar oftast större mängder filer, helst 2TB och märke spelar väl ingen större roll. Håller inte så mycket koll på externa diskar så har inte så stor aning om vilka som är bra eller inte.

Recensionerna hjälper inte direkt mycket för varken WD eller Seagate på prisjakt, har även kollat på Newegg för lite recensioner. Men det är i stort sett samma sak på den sidan.

Alla åsikter är välkomna

Ha det

Dold text

Hur har du felsökt?

Har du provat att ta ut disken ur kabinettet, och koppla in den direkt i en dator.
(Se till att ha ledig plats för kopiering av viktiga filer, innan du provar.
Ibland får man bara en chans...)

Om innehållet är mycket värdefullt, testa inte mer själv, kontakta tex IBAS direkt (kostnad: kanske ~8000)

Beträffande ny disk, ta en beprövad tillverkare, Tex WD Elements.
På USB3-diskar kommer själva disken att begränsa hastigheten till ca 100MB/s (+-20%, grov uppskattning)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

En backup är lite sent påtänkt. Det är ju någonting man gör innan man behöver den och som billigast kostar den väl lika mycket som orginalutrymmet, dvs en till hårddisk som man kopierar över filer till titt som tätt på diverse sätt.

Hade inte trott att jag hade behövt då den funkat felfritt. Hade den som sagt inte kopplad till datorn under 1 månad och igår så ville den inte funka :/

Skrivet av FatherOfThree:
Dold text

Hur har du felsökt?

Har du provat att ta ut disken ur kabinettet, och koppla in den direkt i en dator.
(Se till att ha ledig plats för kopiering av viktiga filer, innan du provar.
Ibland får man bara en chans...)

Om innehållet är mycket värdefullt, testa inte mer själv, kontakta tex IBAS direkt (kostnad: kanske ~8000)

Beträffande ny disk, ta en beprövad tillverkare, Tex WD Elements.
På USB3-diskar kommer själva disken att begränsa hastigheten till ca 100MB/s (+-20%, grov uppskattning)

Felsöka går ju inte att göra då den vägrar funka. Det KAN vara så att det är fel på Eluttaget från hårddisken. Kanske mer värt att beställa en ny elsladd och sedan kolla om den funkar eller inte.

Well. Det finns gamla bilder och videos med morsan. Det är det som är det viktiga. Jag struntar i resten av filerna. Men sen om det är värt 8000 +/- vet jag fan inte. Känns lite overkill pris där :S

vilken är bättre mellan Seagate och WD.. några åsikter där?.. för det står ju mellan de 2

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Hade inte trott att jag hade behövt då den funkat felfritt. Hade den som sagt inte kopplad till datorn under 1 månad och igår så ville den inte funka :/

Fast det är ju inte så det fungerar. Backup på sina viktiga filer ska man ALLTID ha oavsett hur bra ens hårddiskar fungerar. ALL!(!) hårdvara kommer att gå sönder förr eller senare. Sen kan man ju råka skriva över filer eller få virus som krypterar dina filer.
Det är ju som att skaffa en försäkring efter någonting har hänt i tro om att man ska kunna få pengar.