EVGA accepterar returer av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Vad är alternativen? Korten under 3 gb men billigare

Korten över med 4gb 980 går på 4-5-6000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Så går det när man köper en failad serie som stannar kvar i 28nm . Du skulle väntat på volta

Hahaha, failad serie? Vad får du det ifrån? Om någon failat är det väll snarare tsmc som inte klarar av att hålla tackten med t.ex Intel.
900-serien säljer som smör och presterar bättre än kepler med ~100W mindre (980 vs 780ti) i load. Failad serie, jo man tackar ja.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

This! Jag förstår inte denna inställningen. Nvidias PR är redan sarjat och om du skickar tillbaka ett kort eller inte ger det nog blanka f#n i. Du gör det bara kämpligt för dig själv eftersom du dels måste ta debatten med försäljaren, vara utan grafikkort x antal dagar (veckor?) och vad hade du tänkt byta till ist? 290/290x hade varit att byta ned sig och att köpa ett 980 lär du knappast vilja göra eftersom du då stödjer Nvidia.

Eller så markerar det att de inte kan försöka sig på en sådan här sak i framtiden igen.
De drabbas ekonomiskt om alla returnerar sina kort så visst bryr de sig ska du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Hahaha, failad serie? Vad får du det ifrån? Om någon failat är det väll snarare tsmc som inte klarar av att hålla tackten med t.ex Intel.
900-serien säljer som smör och presterar bättre än kepler med ~100W mindre (980 vs 780ti) i load. Failad serie, jo man tackar ja.

Bästa serien man kan köpa idag. Olyckligt med denna designbrist på 970-korten, men det är fortfarande ett sjuhelvetes kort.

Permalänk
Medlem

Snacka om omvänt placebo...

När jag använder >3,5GB minne har jag ändå inte 60fps, "det känns laggigt med 35fps", jo, alla vet det redan.

Tråkigt för de som kör SLI om det nu mot förmodan går att märka av det här vid normal användning utan att leta efter det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Eller så markerar det att de inte kan försöka sig på en sådan här sak i framtiden igen.
De drabbas ekonomiskt om alla returnerar sina kort så visst bryr de sig ska du se.

Givetvis drabbas de om en BETYDANDE del av användarna väljer att skicka tillbaka sina kort. Det tror inte jag kommer att hända. Dessutom tror jag att de redan är drabbade ganska hårt. Hur många kommert att köpa ett Nvidia kort i framtiden utan att åtminståne änga detta en tanke?

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Givetvis drabbas de om en BETYDANDE del av användarna väljer att skicka tillbaka sina kort. Det tror inte jag kommer att hända. Dessutom tror jag att de redan är drabbade ganska hårt. Hur många kommert att köpa ett Nvidia kort i framtiden utan att åtminståne änga detta en tanke?

Har blåst upp som fan i staterna redan tydligen. Ska se om jag hittar artikeln som handlar om just ett oerhört stort antal returer av samma kort.

Permalänk
Medlem

Ni som byter, vad skall ni byta till?
980? Kostar betydligt mycket mer och ger runt 10% prestandaökning
290/290X? Varmare, överklockar sämre. Å andra sidan har en prissäkning gjorts i USA som borde komma till EU förr eller senare.

Kollade med MSI gällande byte för skojs skull och de sa blankt nej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Det är "by design", men de valde att inte berätta det för oss. Tvivlar starkt på att 8800 anställda inte märker att specifikationerna på ett nytt flaggskepp är helt fel.

Absolut, speciellt inte med tanke på vilken Quality Control man hört att nVidia kör med.

Allt som hänt nu är endast damage control. Rätt saker ska sägas vid rätt tid. Juridiskt sett förstår man att dom inte erkänner att dom gjort ett misstag. Är aldrig en bra idé i och med att man då erkänt att man farit med osanning från början till slut.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att begagnade MSI GTX970 Gamers kommer ut till bra priser så ska jag köpa ett till så jag kan köra 3 sli 😂😉

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Jag har pratat med en Zandra på Netonnet och hon säger att jag kan skicka tillbaka mitt kort om jag inte är nöjd. Jag har berättat varför och hon är full medveten om vad jag pratar om. Köpte kortet den 11 november. Om dom säger nej till dig så vet jag inte riktigt om jag kan lita på att kunna skicka det... vill ju inte bli tvungen att betala något för frakt och sen att få tillbaka det om jag nu inte får lämna tillbaka.

Pratat över telefon eller mail? Om du har det skriftligt borde det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ni som byter, vad skall ni byta till?
980? Kostar betydligt mycket mer och ger runt 10% prestandaökning
290/290X? Varmare, överklockar sämre. Å andra sidan har en prissäkning gjorts i USA som borde komma till EU förr eller senare.

Kollade med MSI gällande byte för skojs skull och de sa blankt nej.

Jag skulle varmt(hehe) rekommendera Sapphire 290x med Tri-X. Kylaren kyler alla komponenter i en del, så du behöver inte oroa dig för att vare sig vrmer, minnen eller kärnan blir för varm. Med tröskeln satt vid 95°c så finns det väldigt mycket potential. Ser många som får upp sina kort en bra bit så fort dom kan kyla voltregulatorerna.

Pro
- Snabbare, särskilt vid högre upplösningar och flerskärmsuppsättningar
- 4gb
- Bättre skalning med Crossfire

Con
- Varmare/Högre TDP
- Lägre överklockningspotential

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Sitter och väntar på att begagnade MSI GTX970 Gamers kommer ut till bra priser så ska jag köpa ett till så jag kan köra 3 sli 😂😉

Du är inte lite orolig för stuttering? Om ett 970 har problem vågar jag inte ens föreställa mig vad som händer med två eller tre kort när minnet går över 3.5gb

GLHF

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Viochee:

tveksamt att återförsäljare typ komplett m.m skriver ut L2 samt raster som tidigare nämnts
dessutom är jag ganska säker på att samtliga sidor (gigabyte, asus m.m) står det något i linje med "all produktinformation kan ändras utan notifiering"

lustigt att gigabyte har skrivit såhär nu om deras 900 serie:
* The entire materials provided herein are for reference only. GIGABYTE reserves the right to modify or revise the content at anytime without prior notice.
* Advertised performance is based on maximum theoretical interface values from respective Chipset vendors or organization who defined the interface specification. Actual performance may vary by system configuration.
* All trademarks and logos are the properties of their respective holders.
* Due to standard PC architecture, a certain amount of memory is reserved for system usage and therefore the actual memory size is less than the stated amount.

längst ner på deras sida.

även för 980 m.m

ganska säker att den första raden alltid stått där.

men visst vill man kriga så äre ju bara att göra så. men jag är väldigt tveksam på att sidor har angett raster/L2 cache i specifikationerna där du köpte kortet...

finns nog inte på tillverkarnas hemsida heller (gigabyte asus m.m)

Det spelar faktiskt ingen roll om säljaren skriver det eller inte då de är ansvariga för material som kommer uppströms. Nu kom siffrorna från Nvidia själva och därmed blir även säljarna ansvariga. Det kan tyckas lite orättvist mot säljarna men sådan är lagen. Vi har det systemet i Sverige för att skydda konsumenten i första hand. Sedan får säljarna göra upp bäst de vill utefter avtalslagen och sånt om de vill driva det vidare mot sina grossister eller hela vägen till tillverkaren. Att alla reklamationsärenden ska skötas direkt mot säljaren gör att de olika leden inte bara kan skylla på varandra varpå inget ärende någonsin skulle bli avslutat. Så nu finns det en tydlig ansvarig vilket gör livet mycket lättare för konsumenten.

Sen ska du ha klart för dig att bara för att det står diverse friskrivningar på hemsidan så är det inte säkert att de på något vis är juridiskt bindande. Konsumentköplagen är tvingande och går ej att avtala bort. Ett avtal som bryter mot konsumentköplagen är ogiltigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Åh! EVGA! Ni är bäst. Alla tillverkare borde följa efter. Tänk om säg 40% av alla kunder skulle lämna tillbaka sitt kort. Det skulle bli en katastrof för Nvidia.

Permalänk
Medlem

Men ändrade inte nvidia specifikationerna för gtx 970 på sin hemsida retroaktivt för ett kort tag sen? iaf angående rops och l2 cache?.

Permalänk
Medlem

Men det är fortfarande väldigt respektabelt att evga reagerar innan nvidia:) det ska de har respekt för:)

Permalänk
Medlem

EVGA, vad mer ska man säga ? Alltid gillat EVGA fast jag använt AMD på senaste tiden, fan att det inte finns en AMD version av EVGA. Älskar att man kan ta bort grafikkortskylaren utan att tappa garantin.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Även om man fortfarande varit "nöjd" med kortet och inte direkt märkt av detta kan det indirekt haft en påverkan. Jag vet att några spel jag spelat nyligen har lidit av mycket stuttering. Har först trott att det var spelet som var dåligt optimerat och har därför sänkt inställningarna då man inte märker av det med alla spel.

Sen är ju 4K "the big hype" där dessa korten i princip marknadsförs (i alla fall minnesmängden) för att klara av 4K, så även om man inte märker av någon skillnad på 1080p / 1440p kan man göra det i framtiden ifall man investerar i ny skärm. Att downscala texturer har ju också blivit på tapeten den sista tiden så det drar upp minnesanvändningen också.

Sist tycker jag det är lite av en principsak vad gäller reklamation. Det spelar ingen roll ifall det bara är 2-3% skillnad (om det nu är så lite), någon skillnad alls är mycket nog. Och det är en sådan dum grej för antar att den sista 0,5GB minnet inte skulle kosta mer än typ 10$ ändå då det är en soppas liten del på kortet som helhet.

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är inte säkert eftersom alla har inte har angett de felaktiga specifikationerna, men det finns säkert någon här som har bättre koll på juridiken än vad jag har. Hursomhelst ska man vara bra gnällig för att returnera ett GTX 970 pga. detta.

jag är förvånad över att du tycker folk är gnälliga för att de står på sig som konsumenter?

Eller tycker självaste toppen av sweclockers att detta är ett icke problem? kortet är iof fortfarande ett fantastiskt trevligt kort det håller jag med om, Men förtjänar folk att bli kallade gnälliga över att de lämnar tillbaka ett kort som inte är lika bra som de blivit utlovade även om det än så länge inte påverkar prestandan så jättemycket?, är folks principer verkligen så lätta att ta på så att man går så långt att se ner på dem genom kalla de gnälliga?:)

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka pengarna idag för kortet, köpte ett Asus 970 mini-ITX.

Det är ett bra kort men jag tänkte avvakta lite och se vad som händer framöver, har inte så bråttom. Bara jag har ett hyfsat kort när GTA 5 släpps.

Kollat runt lite och det finns tyvärr inga bra alternativ för mig, så jag får tålmodigt vänta på något nytt kort.

Är ute efter ett litet (mini-ITX), kraftfullt, tyst och strömsnålt. Det som jag köpte uppfyllde alla mina kriterium men det var av principsak som jag gjorde ett återköp på det. Finns en stor chans att jag köper det igen när allting har klarnat.

GTX 960 titanium kanske? Eller version 2 av 970 där hela minnet är snabbt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Sirme:

jag är förvånad över att du tycker folk är gnälliga för att de står på sig som konsumenter?

Eller tycker självaste toppen av sweclockers att detta är ett icke problem? kortet är iof fortfarande ett fantastiskt trevligt kort det håller jag med om, Men förtjänar folk att bli kallade gnälliga över att de lämnar tillbaka ett kort som inte är lika bra som de blivit utlovade även om det än så länge inte påverkar prestandan så jättemycket?, är folks principer verkligen så lätta att ta på så att man går så långt att se ner på dem genom kalla de gnälliga?:)

Min personliga åsikt är att det är slöseri med tid och resurser att returnera ett fullt fungerande GTX 970 för vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Visst kan man se det som ett politiskt statement och skicka tillbaka av ren princip, men då får man nog fundera över sina prioriteringar här i livet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Min personliga åsikt är att det är slöseri med tid och resurser att returnera ett fullt fungerande GTX 970 för vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Visst kan man se det som ett politiskt statement och skicka tillbaka av ren princip, men då får man nog fundera över sina prioriteringar här i livet.

Det som i alla fall jag (och antagligen flera) är rädda för är att så fort Nvidia slutar koda runt problemet i sina drivrutiner så sitter vi på kort plågade av stuttering fast i vanliga inställningar. Detta kanske sker tidigare än befarat då nyare spel kommer kräva högre mängd VRAM på grund av den nya generationens konsoler. Vad gör vi ifall ett spel om två år kräver 4 GiB som minimum? Problemet kommer att märkas för gemene man först då.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Min personliga åsikt är att det är slöseri med tid och resurser att returnera ett fullt fungerande GTX 970 för vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Visst kan man se det som ett politiskt statement och skicka tillbaka av ren princip, men då får man nog fundera över sina prioriteringar här i livet.

Du får gärna tycka olika som mig det främjar diskussion:D, Men jag tycker det är orättvist och du får gärna sluta antyda på att det är något fel på människor eller deras livs prioriteringar för att de skickar tillbaka ett kort som sålts till dem med falska specifikationer,
skulle folk låta sånt här glida generellt så skulle det troligtvis skada industrin du livnär dig på.

För att förtydliga det är inte att du inte håller med mig jag har problem med, utan det är sättet du utmålar en del av din egna läsarbas.

Känns det kanske lite extremt idag? Ja det håller jag nog till vis del med om, Men är det något att se ner på? absolut inte. jag anser att företag måste inse att när de ljuger blir det konsekvenser,

Men varken du eller jag vet med säkerhet vilka problem som kan komma utav detta i framtiden? det kanske inte blir några alls men faktumet att det kan bli problem är tillräckligt tycker jag,

Folk skulle ha köpt GTX 970 även om det stod 3.5 GB Men kanske inte riktigt lika många, och på pappret är det inte en lika prisvärd deal längre.
Alla vet att högre siffror ser bättre ut i marknadsförings syfte.

Alla människor slänger inte ut 3 k + på en produkt för att sedan få reda på att de kan få problem i framtiden för att specifikationerna inte stämde,
T, ex jag vill minnas att en viss Emil i din redaktion köpte ett 7970 ghz för att det hade 3 GB minne så han kunde lira skyrim med mods, hur är detta annorlunda?,

tänk om det hade haft 0.5 gb som gick i ddr 3 hastigheter? hade inte han blivit rasande? och 3 GB då motsvarar dagens diskussion om 3 vs 4 gb som dåtidens 2 vs 3 gb.

Sist men inte minst även om det "bara" skulle vara 1 - 3 % prestandafall, vilket jag faktiskt tvivlar på men det återstår att se. Så är det fortfarande 1 - 3 % mindre än vad de har betalat för, och utan dessa principfasta människor hade industrin mått mycket sämre,

Edit: rättstavning och förtydligande.

Permalänk
Avstängd

Hej min åsikt är. Stå på er. Nividia har lurat oss. Tyvärr är detta inte nytt av företag som vill ha mera kosing i sina kassavalv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Fick tillbaka pengarna idag för kortet, köpte ett Asus 970 mini-ITX.

Det är ett bra kort men jag tänkte avvakta lite och se vad som händer framöver, har inte så bråttom. Bara jag har ett hyfsat kort när GTA 5 släpps.

Kollat runt lite och det finns tyvärr inga bra alternativ för mig, så jag får tålmodigt vänta på något nytt kort.

Är ute efter ett litet (mini-ITX), kraftfullt, tyst och strömsnålt. Det som jag köpte uppfyllde alla mina kriterium men det var av principsak som jag gjorde ett återköp på det. Finns en stor chans att jag köper det igen när allting har klarnat.

GTX 960 titanium kanske? Eller version 2 av 970 där hela minnet är snabbt.

Vart köpte du ditt gtx 970?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Men det är fortfarande väldigt respektabelt att evga reagerar innan nvidia:) det ska de har respekt för:)

Nvidia har redan gett sitt svar internt till återförsäljare etc, däremot så är det tyvärr inte svaret som vi ville ha. De anser själva att de inte har gjort något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Min personliga åsikt är att det är slöseri med tid och resurser att returnera ett fullt fungerande GTX 970 för vad som nu framkommit om det segmenterade minnet. Visst kan man se det som ett politiskt statement och skicka tillbaka av ren princip, men då får man nog fundera över sina prioriteringar här i livet.

Vist är det väll så, men då menar du ju även att det är okej för dessa företag att börja blåsa sina kunde och skriva en massa bra speccs sen ändra det när det kommer fram, förstår hur du menar men att låta det bara passera är ju som att visa dom att vi konsumenter inte bryr oss och att det är okej om dom skriver lite andra speccs.

Köper jag något så vill jag ju ha rätt grejer och inte nått annat, det gäller allt jag köper.

Jag tror även egentligen inte att man ska se över sina prioriteringar för det (Vilket du egentligen då menar med att många på swev prioriterar dåligt) utan man prioriterar väll alltid att om man betalar för en sak så ska man väll självklart få det oxå?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Var i telefon precis med netonnet och dom sa dom inväntade beslut ifrån leverantören kring om det kommer bli återköp. Köpte mitt MSI GTX 970 G4 Gaming vecka 2.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Var i telefon precis med netonnet och dom sa dom inväntade beslut ifrån leverantören kring om det kommer bli återköp. Köpte mitt MSI GTX 970 G4 Gaming vecka 2.

Kräv minst 20% prisavdrag.. Kortet fungerar väl som det ska eller du upplever prestandaförluster?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless