Tips på ny lagringsenhet för spel

Permalänk
Medlem

Tips på ny lagringsenhet för spel

Hej alla sweclockare nu är det så att jag tror att min hårdisk börjar ge sig för att den börjar bli slö och låter konstigt ibland.
Så jag undrar om ni har nått tips på en bra hårdisk på runt 500gb-1tb för spel och lite annat
Har kollat lite på WD Black och Velociraptor vad tror ni om dom eller ska jag kanske köpa en till ssd?

Permalänk
Medlem

Alla diskar under 1TB går bort helt p.g.a. priserna.

Har själv en WD Black som speldisk sedan ~1 år tillbaka. Fungerar utmärkt och är snäppet snabbare än sina bröder (Green/Red), men låter samtidigt aningen mer.

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem

Jag använder WDC Black, men kompisen köpte Crucial MX100 500gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849
Han klagar inte när han byter zon på ett par sekunder.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

Hej alla sweclockare nu är det så att jag tror att min hårdisk börjar ge sig för att den börjar bli slö och låter konstigt ibland.
Så jag undrar om ni har nått tips på en bra hårdisk på runt 500gb-1tb för spel och lite annat
Har kollat lite på WD Black och Velociraptor vad tror ni om dom eller ska jag kanske köpa en till ssd?

Skrivet av Lengab:

Jag använder WDC Black, men kompisen köpte Crucial MX100 500gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849
Han klagar inte när han byter zon på ett par sekunder.

Kan definitivt rekommendera en SSD för lagring av spel. Har 250gb varianten av den länkade och man klagar ju inte när man får typ 3 sekunder loading screens i skyrim eller att bannorna laddar på typ 5 sekunder i bf3

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

120 GB SSD till OS och viktiga program.
2x2 TB WD Red i RAID för lagring
750GB PCI-e SSD till alla spel
2 x 128 GB SSD I RAID för andra program

Måttligt snabb, rekomenderar alla att slänga pengar på bra hårddiskar/SSD, inte värt att snåla här!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Raptorn är utdöd... både dinosaurien och disken.

Enda alternativen är SSD eller HDD.
Om du går på vad som är bäst, SSD, alla dagar.
Om du går efter plånboken HDD, tyvärr.

SHDD är ett alternativ, men ofta är de inte bra till mer än systemdisk, då deras 8GB Cache är för liten för spelen. Ibland kommer du få förbättring, men ofta blir det HDD hastighet.

Bästa råden är att satsa på en 240+GB SSD, om du har råd med det.

PS. Om din HDD låter konstigt, glöm INTE backup innan det är försent!

Permalänk
Medlem

Det blir nog en 120gb ssd sen när hårdisken går sönder så köper jag en wd black hårdisk, har bara en massa film och annat på hårdisken så det gör inget om den går sönder. Vilken ssd på 120gb rekomenderar ni?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

Det blir nog en 120gb ssd sen när hårdisken går sönder så köper jag en wd black hårdisk, har bara en massa film och annat på hårdisken så det gör inget om den går sönder. Vilken ssd på 120gb rekomenderar ni?:)

Jag rekommenderar Intel SSD. Väldigt pålitliga SSD:er, iallafall för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig