Permalänk
Medlem

Överspänningsskydd för ADSL

Där jag bor har vi en hel del strömspikar och annat som emellanåt ställer till med lite oreda. Jag tänkte nu försöka byta ut en del grenuttag mot sådana med överspänningsskydd istället. Jag vet att dom bör pluggas in i ett jordat uttag för maximalt skydd men det är ju inte så lätt när man bara har ett par uttag i ett par rum som är jordade i lägenheten. Men den ska ju ändå ge ett visst skydd.

Min fundering är dock hur det blir för ADSL anslutningen.. Fann denna:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Men det står ju att den ska pluggas in i ett jordat uttag. Betyder det samma sak som för vanliga grenuttag att det bara ger ett "bättre" skydd eller betyder det att det inte ger något skydd alls i detta fall (kopplat i ojordat uttag)? Jag har ingen möjlighet att dra en 30m förlängningskabel från ett jordat uttag till där ADSL-modemet sitter. Så är det någon mening att köpa en och plugga i överhuvudtaget? Jag tänker även då på själva RJ11 anslutningen..

Permalänk
Hedersmedlem

Den måste vara kopplad i ett jordat uttag för att ge något skydd.
Du ska inte dra förlängningssladd mellan rum. Det får man inte enligt svensk lag. Det du behöver göra är att engagera en elektriker som sätter in jordade uttag i det rum där du har modemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Den måste vara kopplad i ett jordat uttag för att ge något skydd.
Du ska inte dra förlängningssladd mellan rum. Det får man inte enligt svensk lag. Det du behöver göra är att engagera en elektriker som sätter in jordade uttag i det rum där du har modemet.

Tack för svar!

Men detta gäller även fast vanliga överspänningsskydd ger ett visst skydd (fas -> nolla)? Denna gör inte samma sak alltså? Alternativt då en liknande produkt som denna.. Det finns ju en del överspänningsskydd med vanliga grenuttag som även har både RJ11 och RJ45. Dom funkar alltså inte heller i ett ojordat?

Ett annat problem är att det är en hyreslägenhet så jag antar att man inte på eget bevåg kan ta in en elektriker som gör detta. Går väl förvisso att sätta modemet i köket i det jordade och dra en ny patchkabel därifrån till routern..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pemani:

Tack för svar!

Men detta gäller även fast vanliga överspänningsskydd ger ett visst skydd (fas -> nolla)? Denna gör inte samma sak alltså? Alternativt då en liknande produkt som denna.. Det finns ju en del överspänningsskydd med vanliga grenuttag som även har både RJ11 och RJ45. Dom funkar alltså inte heller i ett ojordat?

Ett annat problem är att det är en hyreslägenhet så jag antar att man inte på eget bevåg kan ta in en elektriker som gör detta. Går väl förvisso att sätta modemet i köket i det jordade och dra en ny patchkabel därifrån till routern..

Har du något exempel på produkt som anger att den ger ett visst skydd även utan jord? Det är något som jag aldrig sett.

Du borde kunna höra av dig till din hyresvärd och säga att du vill byta till jordade uttag. Antingen om de vill göra det till dig eller om du kan göra det och stå för kostnaden. I det senare fallet så beror det ju lite på hur länge du har tänkt bo i lägenheten osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du något exempel på produkt som anger att den ger ett visst skydd även utan jord? Det är något som jag aldrig sett.

Du borde kunna höra av dig till din hyresvärd och säga att du vill byta till jordade uttag. Antingen om de vill göra det till dig eller om du kan göra det och stå för kostnaden. I det senare fallet så beror det ju lite på hur länge du har tänkt bo i lägenheten osv.

Här svara t.ex. Clas Ohlson på den frågan:

http://www.clasohlson.com/se/%C3%96versp%C3%A4nningsskydd/Pr3...

Vid Installation/montering av dessa överspänningskydd rekommenderas att de ansluts till ett jordat uttag.
Om man inte ansluter till överspänningsskydden till ett jordat uttag så kommer man fortfarande att ha ett skydd mot överspänningar/transienter fast dock ett försämrat skydd.

Överspänningsskydden är konstruerade att leda över tillfälliga överspänningar på följande tre sätt:
1. Fas --> Nolla
2. Nolla --> Jord
3. Fas --> Jord

Om överspänningskyddet inte är inkopplat till ett jordat uttag så kan inte överspänningskyddet leda över överspännigar till Jord, allstå 2, 3 kommer ej att fungera. Man kommer då att få ett försämrat skydd eftersom överspänningskyddet endast kan leda över till 1. Fas --> Nolla.