Rykte: AMD Radeon R9 380X tillbaka i nya prestandatester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så 35% snabbare än 980 och GM200 ska vara 50% större och gissningsvis lika mycket snabbare. Så 380X blir 15% långsammare än titan2/980ti som kommer 17–20 mars. Och det är med en mycket dyrare kylare och svindyra minnen till det.... stackars AMD

Det är inget som är synd om amd än så länge då hela din uträkning bygger och kanske fall på prissättning, kan amds lansera ett kort med denna prestanda för säg 5 k och nivida om GM 200 kretsens föregångare vad gäller prissättning gäller skulle det gå för närmre 10 K, skulle detta stämma så innebär det en 100 % ökning i pris för som du sade 15 % högre prestanda, överclocking ej medräknad, Då är detta i mina ögon inte en överlägsen krets:)

Detta är såklart bara vilda spekulationer då vi inte vet prissättningar eller faktiskt prestanda än:)

lite rättstavning
Permalänk
Medlem

Meningen med att posta sådana overifierade rykten? Klicks? I guess. Men ack så meningslöst och det tenderar att skapa överdrivna förväntningar.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Meningen med att posta sådana overifierade rykten? Klicks? I guess. Men ack så meningslöst och det tenderar att skapa överdrivna förväntningar.

jo det kan visa sig skadligt för amds R9 serie i slutändan:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Så att koppla tanken på ett kärnkraftverk till ett grafikkort som ev. kommer dra massor med watt var för långsökt? ^^

För min del, ja, som jag förklara tidigare. Men så länge du är nöjd med din ide antar jag allt är ok. Vad har för betydelse om vad jag anser om din beskrivning. Ville mest poängtera lite missar som i slutändan har noll betydelse.

Så vi får se om SweC marknad får se ditt 970 eller inte. Fast inte mer värt för dig välja 980 om du vill byta ditt 970 eller vänta på GM200 kort om du ej bryr dig i din plånbok?

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem

Det här ser briljant ut för att vara på förhand & rykte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Helt ärligt, går inte jakten på prestanda lite väl långt om man måste ha vattenkylning? Kanske dags att börja prioritera strömförbrukning istället? Nvidia kan ju för tusan trycka sina lösningar i laptops utan större ingrepp...

Det handlar nog mer om att bräcka Nvidia i cool kylning än att det behövs.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Beror på, rätt många turbiner osv i ett kärnkraftverk... men jo. Jag misstänkte när jag skrev det att någon kommer säkert reagera på det men hade dock också watt i åtanke

So watt are you saying, exactly?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

73 grader med kombinerad vatten/luft borde göra det svårt att hålla den sval på bara luft... Men jag vet inte, kanske går med en bra tredjepartskylare.

Fast om den har samma energiförbrukning som 290x som blir den också lika varm som ett 290x, så går alldeles utmärkt att kyla på luft. Jag har två stycken i min midi-tower utan problem med värme.

Permalänk
Administrativ avgift

Tror att 380X är ett upphottat 290X och att de sedan släpper 390X som End game kort. Tror dessa kort kan kosta 3-4k även med den speciella amd referens kylaren! Jag chansar att det kommer prestera lite bättre än ett 290X i 1150mhz core. Och ännu bättre i 4K gaming då det nya minnet ska fungera bättre, tror helt enkelt det är ett upphotat 290X för 4k gaming.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Mina 7970 i crossfire var ett vindkraftverk

Du måste haft referenskylare?
Jag har haft två 7970 Vapor-x och dom lät inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Det är inget som är synd om amd än så länge då hela din uträkning bygger och kanske fall på prissättning, kan amds lansera ett kort med denna prestanda för säg 5 k och nivida om GM 200 kretsens föregångare vad gäller prissättning gäller skulle det gå för närmre 10 K, skulle detta stämma så innebär det en 100 % ökning i pris för som du sade 15 % högre prestanda, överclocking ej medräknad, Då är detta i mina ögon inte en överlägsen krets:)

Detta är såklart bara vilda spekulationer då vi inte vet prissättningar eller faktiskt prestanda än:)

Du tänker bakvänt, det kanske skulle vara bra för oss som slutkonsumenter på kort sikt.
MEn ut AMDs synvikel är det inte bra för affärerna, de skulle verkligen behöva 15% övertag för att kunna motivera ett högre pris på ett kort som förmodligen är dyrare att producera med helt nya minnen och en dyr vattenkylnings lösning. Dessutom har de en hel utvecklingskostnad för kretsen att ta igen, nvidia har redan släppt en hel skog med Maxwell kort och kretsar så de har nog fått igen sin utvecklingskostnad för Maxwell vid det här laget.
Så min personliga gissning är att 380x blir dyrare att tillverka än GM200 men det är AMD som blöder pengar och behöver en kassako att få in lite stålars på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Tror att 380X är ett upphottat 290X och att de sedan släpper 390X som End game kort. Tror dessa kort kan kosta 3-4k även med den speciella amd referens kylaren! Jag chansar att det kommer prestera lite bättre än ett 290X i 1150mhz core. Och ännu bättre i 4K gaming då det nya minnet ska fungera bättre, tror helt enkelt det är ett upphotat 290X för 4k gaming.

Men 390X skulle väl bli som 295X, alltså två kärnor ? Eftersom de verkar ha ändrat produktnamnen, så 380X blir väl alltså AMDs flaggskepp den här generationen ? Som 290X är i nuet ?

Skrivet av Fluff3:

Du tänker bakvänt, det kanske skulle vara bra för oss som slutkonsumenter på kort sikt.
MEn ut AMDs synvikel är det inte bra för affärerna, de skulle verkligen behöva 15% övertag för att kunna motivera ett högre pris på ett kort som förmodligen är dyrare att producera med helt nya minnen och en dyr vattenkylnings lösning. Dessutom har de en hel utvecklingskostnad för kretsen att ta igen, nvidia har redan släppt en hel skog med Maxwell kort och kretsar så de har nog fått igen sin utvecklingskostnad för Maxwell vid det här laget.
Så min personliga gissning är att 380x blir dyrare att tillverka än GM200 men det är AMD som blöder pengar och behöver en kassako att få in lite stålars på.

Det beror dock på hur länge tills Nvidia släpper dessa kretsar, eftersom Maxwell verkar ha varit en någorlunda svårproducerad krets kanske det tar sin tid ? Får AMD säg, 6 månader blir det nog inte problem alls.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Är inte kärnkraft tyst?

Inte direkt tänk dig att ha 20 skrikande "miljömuppar" bredvid datorn när du försöker spela civ5

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så 35% snabbare än 980 och GM200 ska vara 50% större och gissningsvis lika mycket snabbare. Så 380X blir 15% långsammare än titan2/980ti som kommer 17–20 mars. Och det är med en mycket dyrare kylare och svindyra minnen till det.... stackars AMD

380x kanske kommer vara slöare än 980ti men det lär absolut inte vara dyrare. Sen när 980ti är ute kommer AMD släppa 390x som lär prestera bättre än 980ti, i vanlig ordning.

Sen kanske Nvidia får för sig att släppa Titan Z 2 för 35 000kr som både är sämre och dyrare än 390x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webknut:

För min del, ja, som jag förklara tidigare. Men så länge du är nöjd med din ide antar jag allt är ok. Vad har för betydelse om vad jag anser om din beskrivning. Ville mest poängtera lite missar som i slutändan har noll betydelse.

Så vi får se om SweC marknad får se ditt 970 eller inte. Fast inte mer värt för dig välja 980 om du vill byta ditt 970 eller vänta på GM200 kort om du ej bryr dig i din plånbok?

Jag tror alla förstår att vad jag skrev inte skulle tas ordagrant utan mest var en lustig tanke.

Ang. 970 så lär det bli till att bytas ut, min plan var egentligen att köpa ett till men det finns ju ingen poäng med detta minnesproblem samt 1440p skärm, hade jag haft 1080p skärm hade jag nog haft kvar det.

Ett 980 skulle mycket väl kunna fungera utmärkt, dessa r9 380x läckor tror jag inte motsvarar verkligheten. Läckor som dessa brukar ju inte göra det. Lite kluven dock om jag vill köpa ett grafikkort från nvidia efter att de lurat sina konsumenter. I vilket fall drog jag ett e-post till de jag köpte koretet av för att se hur de förhåller sig till situationen så jag har lite tid att fundera.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast om den har samma energiförbrukning som 290x som blir den också lika varm som ett 290x, så går alldeles utmärkt att kyla på luft. Jag har två stycken i min midi-tower utan problem med värme.

Stämmer den rapporterade datan så lär den bli lättare att kyla än Hawaii eftersom allt talar för en krets som är ordentligt mycket större till ytan, vilket i sin tur betyder en större anliggningsyta för kylaren.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Tempel byggt.
Gudarna levererar.
Är jag värdig nog?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Har sådana här rykten någonsin varit sanna? Blir väldigt mycket salt hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Tror att 380X är ett upphottat 290X och att de sedan släpper 390X som End game kort. Tror dessa kort kan kosta 3-4k även med den speciella amd referens kylaren! Jag chansar att det kommer prestera lite bättre än ett 290X i 1150mhz core. Och ännu bättre i 4K gaming då det nya minnet ska fungera bättre, tror helt enkelt det är ett upphotat 290X för 4k gaming.

Låter konstig iom om detta stämmer så presterar det ju 50% bättre och drar typ lika mycket och har helt annorlunda minnestyp så skulle knappast kalla det ett upphottat 290x. Och med tanke på att detta kortet redan drar typ max för vad som är rimligt för grafikkort så är det knappast troligt att de klämmer till med ett 390X snart, lär krävas en krympning mm om de vill öka prestanda, för chipstorleken och strömförbrukningen lär de inte kunna öka om denna informationen stämmer. Detta verkar ju redan va en "monsterkrets". Men du kanske tog den här informationen som helt falsk och hitta på egna siffror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det handlar nog mer om att bräcka Nvidia i cool kylning än att det behövs.

Behövs gör det ju uppenbarligen, vill minnas att kylarna på 290/290X var sådär...

I min åsikt är denna perversa fokus på prestanda bara osund och leder bara till högre kostnader för AMD. Ett kort som dessutom är energieffektivt hade antagligen varit mycket mer konkurenskrafitgt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Stämmer den rapporterade datan så lär den bli lättare att kyla än Hawaii eftersom allt talar för en krets som är ordentligt mycket större till ytan, vilket i sin tur betyder en större anliggningsyta för kylaren.

Stämmer detta så lär det vara rätt likt 290x när det kommer till kylningen. 73grader är väl typ vad sweclockers fick när de testade aio-kylare på 290x (vid låg rpm) Och kommer den med en aio kylare så kan man ju iaf hoppas på att fläkten kommer vara rätt tyst, hellre 1000rpm och 70 grader än 50 och ett jetplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Men 390X skulle väl bli som 295X, alltså två kärnor ? Eftersom de verkar ha ändrat produktnamnen, så 380X blir väl alltså AMDs flaggskepp den här generationen ? Som 290X är i nuet ?

Eller så blir 390X en krympning (alltså nästa artic islands)?

Skrivet av Haibane:

Behövs gör det ju uppenbarligen, vill minnas att kylarna på 290/290X var sådär...

I min åsikt är denna perversa fokus på prestanda bara osund och leder bara till högre kostnader för AMD. Ett kort som dessutom är energieffektivt hade antagligen varit mycket mer konkurenskrafitgt.

100 watt extra de timmar du spelar om dagen påverkar elkostnaden nästan ingenting. En bra luftkylare kanske kostar max 100kr mer att tillverka och med pålägg blir det 200 kr. De flesta är beredda att betala detta för att kunna få ut all prestanda.

I laptop kommer AMD få problem visst men inte på desktop.

Det man kan spara pengar på med nVidia är nätaggregat. Man klarar ju sig med ett bra 450W med gtx 970. Men de flesta verkar ju köpa 750W nätdelar så de flesta utnyttjar ju inte detta. Det kan visserligen vara så att de planerar för SLI men där ska man ju inte ha GTX 970 då man vill ha mer än 3,5GB vram. Vill man ha gtx 970 så nöjjer man sig med ett och snålar in på nätdelen om man är smart.

Permalänk

Jag hoppas AMD lyckas släppa flera modeller som är mycket strömsnålare sen oxå.
Nvidia är fortfarande mer energieffektiva och det blir lite mellankoliskt då med dessa strömslukare som inte presterar mer än kanske 35% bättre än ett GTX 980.

Tycker oxå synd om AMD för det går ganska dåligt på bred front trots att dom releasar en hel del bra grejer.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

I laptop kommer AMD få problem visst men inte på desktop.

Vet inte riktigt var du fått den här informationen och det skulle vara intressant att läsa. Laptopkretsarna skulle mycket väl kunna prestera bra till en låg TDP. Beroende på arkitekturen kan det ju vara att den inte skalar så bra med hög frekvens men att man ändå känner att det är värt för att kunna "klämma ur det sista".

Nog för att det du skriver säkert stämmer ganska bra, men det behöver inte vara så

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Så 35% snabbare än 980 och GM200 ska vara 50% större och gissningsvis lika mycket snabbare. Så 380X blir 15% långsammare än titan2/980ti som kommer 17–20 mars. Och det är med en mycket dyrare kylare och svindyra minnen till det.... stackars AMD

Vilket förutsätter linjär resultatskalning med prestandan, vilket man aldrig ser. Jämför 290X och 280X, 290X får 35% högre resultat i detta specifika testet, men är 61% snabbare. Om 380X i sin tur får 35% högre resultat, hur mycket snabbare måste den vara i detta test?

Självklart ingen felfri uträkning detta heller med turbo och dylikt i åtanke. Poängen är att benchmarkresultat alltid visar mindre prestandavinst än den teoretiska. Jag tror inte du får samma frekvenser på GM200 som på GM204 till att börja med, men även vid samma frekvens lär den inte ge 50% högre benchmarkresultat.

Permalänk
Medlem

Angående värmeutvecklingen. 290X är varm för att den är ganska yteffektiv, mycket prestanda och värme på liten yta, motsvarande nVidia krets med liknande prestanda och värme är mer lättkyld då den har mycket mer kontaktyta eftersom den är större. 380X verkar utveckla ungefär lika mycket värme som 290X, men har betydligt större kontaktyta att dissipera värmen genom. Bör därför gå svalare vid motsvarande kylning.

Permalänk
Skrivet av RekiN:

Meningen med att posta sådana overifierade rykten? Klicks? I guess. Men ack så meningslöst och det tenderar att skapa överdrivna förväntningar.

En gissning kan vara att NDA gör en bakbunden, men att skriva om läckor kan man göra med ganska god träffsäkerhet då man väljer de läckor som stämmer bra

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluff3:

Så 35% snabbare än 980 och GM200 ska vara 50% större och gissningsvis lika mycket snabbare. Så 380X blir 15% långsammare än titan2/980ti som kommer 17–20 mars. Och det är med en mycket dyrare kylare och svindyra minnen till det.... stackars AMD

Vet du vad den nya modellen kommer att heta som kommer ha den nya GM200?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

En gissning kan vara att NDA gör en bakbunden, men att skriva om läckor kan man göra med ganska god träffsäkerhet då man väljer de läckor som stämmer bra

Sweclockers val på vilka rykten som ska publiceras har ju varit rätt pricksäkert ett rätt bra tag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aleshi:

Angående värmeutvecklingen. 290X är varm för att den är ganska yteffektiv, mycket prestanda och värme på liten yta, motsvarande nVidia krets med liknande prestanda och värme är mer lättkyld då den har mycket mer kontaktyta eftersom den är större. 380X verkar utveckla ungefär lika mycket värme som 290X, men har betydligt större kontaktyta att dissipera värmen genom. Bör därför gå svalare vid motsvarande kylning.

Njäe.
Jag skulle nog säga tvärt om att GTX 970 har högre prestanda per yta än vad 290X har. De presterar rätt lika men storleken diffar mer. Jämför man med GTX 980 är skillanden ännu tydligare.

290X -> 438mm²
GTX 970 (samt GTX 980) -> 398mm²

970 och 980 har alltså mindre kontaktyta eftersom deras krets är mindre.

Angående värmeutvecklingen så ses den lättast genom att kolla på totalförbrukningen av hela systemet och där ligger 290X rätt mycket högre än nvidias toppkort.

Men du har rätt i att ytan på chipet också är en relevant faktor när det kommer till kylning. Inte bara effektåtgång som räknas. AMDs större krets har större kontaktyta och bör således vara aningen lättare att kyla.

Hur stor die size 380X kommer få har jag däremot ingen aning om. Den väntar jag med att dra slutsatser om ;).

Edit:
Effektförbrukning per yta har jag inte kollat närmre på. Där kan det säkert stämma att 290X har mer värme per yta än konkurrentens alternativ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled