Aurdino/R-Pi som chromecast "fjärrkontroll" ?

Permalänk
Medlem

Aurdino/R-Pi som chromecast "fjärrkontroll" ?

Jag hade tänkt mig en Aurdino/Raspberry Pi med touchskärm där man (väldigt enkelt, tänk barn) kan bläddra bland filmer på NAS för att sedan spela upp dessa på TV:n via t.ex. Chromecast eller liknande.

Någon som har något tips på nån som gjort liknande eller redan färdig mjukvara?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Enklare med nån billig surfplatta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Enklare med nån billig surfplatta.

fungerar det att komma åt Windows utdelningar på dom då? brukar behöva roota för sånt, om dom inte fixat de nu för tiden

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

fungerar det att komma åt Windows utdelningar på dom då? brukar behöva roota för sånt, om dom inte fixat de nu för tiden

Kika på plex appen, super smidigt. Om ditt barn är har någorlunda koll på en telefon/surfplatta så är det inga problem alls!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

fungerar det att komma åt Windows utdelningar på dom då? brukar behöva roota för sånt, om dom inte fixat de nu för tiden

På Android har det alltid gått bra att bläddra bland utdelade filer på nätverket, helt utan Root. Bara att införskaffa en bra filhanterare. Apptips: ES File Explorer - som dessutom har stöd för att skicka saker till chromecast.

Den enklaste lösning, rent användarmässigt, är nog Plex, kräver dock att du har en dator som kör servermjukvaran.
Eller varför inte Netflix på en tablet, tror det går att skapa ett barn-konto som du kan köra till ungarna.