Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första 3D skrivaren, Reprap Prusa i3. Följ ett kit-bygge från en nybörjare från start till slut.

Permalänk
Medlem

"bara" 2900+moms+tull? Det va ju helt överkomligt måste jag säga!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ser nice ut håller själv på att bygga samma modell fast i 3mm aluminium. Blir andra printern för mig. Var inte nöjd med första

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det är ett bra kit och det verkar vara en bra skrivare, speciellt för priset!
Dock så skulle jag avråda att köpa det just nu, innan leverantören fixat problemet med att extrudern och X Axel carriage inte verkar matcha, samt att kopplingarna inte stämde! Jag har mailat leverantören om dessa problem och väntar på svar! Jag löste det ju dock genom att trixa och fixa.. och kommer skriva ut egna delar som passar!

Hur går det? Har leverantören svarat? Är projektet färdigställt? Har du lite utskrifter vi kan få ta del av?

Vill gärna höra lite mer från dig, är sugen på skrivaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raesmus:

Hur går det? Har leverantören svarat? Är projektet färdigställt? Har du lite utskrifter vi kan få ta del av?

Vill gärna höra lite mer från dig, är sugen på skrivaren

Hej!

Sorry att det varit ett litet tag sen uppdatering, men väntar fortfarande på leverantören. det var kinesiskt nyår hela förra veckan, så förstår att de varit lite tysta.

Jag har skrivit ut en del saker, men har fortfarande lite problem med överhäng som är över 45 grader.
Kommer nog skriva lite mer om vad som orsakar det och hur man löser det, när jag fixat det

Beställde igårkväll även lite mer filament igår, både ny ABS, PLA och även flexibelt filament som ska vara typ som gummi! Blir intressant att testa!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Om det är någon som är intresserad, så är det det här jag håller på med nu.
jag har problem med överhäng och försöker kalibrera in skrivaren för det. Spoiler: En fläkt på rätt ställe gjorde MASSA.

Försök: 1

20150223_170846 by Oskar Wallin, on Flickr
Börjar inte så bra

Försök 2: Ändrar temperaturer i de nästa försöken.

20150223_170843 by Oskar Wallin, on Flickr

Försök 3: lite bättre iaf!

20150223_170841 by Oskar Wallin, on Flickr

Försök 4: tänkte "Undrar om det är för att abs plasten svalnar för fort... så jag testade att kapsla in hela skrivaren.. dvs luft tempen gick upp till runt 60 grader.
KATASTROF

20150223_170836 by Oskar Wallin, on Flickr

Försök 5: Hmm testar att ändra tempen.. kan ju inte vara inkapslingen som förstör allt.. på internet säger ju alla att det är det man bör göra ;).. KATASTROF igen!! (dock inte lika katastrof )

20150223_170829 by Oskar Wallin, on Flickr

Försök 6,7 .. Bort med inkapslingen.. arrrgh. testade bara ett par gånger så att det verkligen var det som förstörde.. inga bilder...

Försök 8: Kan det vara bed tempen som är fel?! Mjaaa kanske!

20150223_184819 by Oskar Wallin, on Flickr

Försök 9: Här lägger jag till en fläkt.. och satan vad det gjorde skillnad! fortfarande inte perfekt, men nu kan jag börja tweaka ordentligt!

20150223_193100 by Oskar Wallin, on Flickr

Kommer mer uppdateringar när jag löst problemet! jag väntar på att få ett nytt skjutmått, så jag kan göra en permanent fläktkåpa och göra allt ordentligt!

Kan tipsa om att NOD i Kista har Maker kultur vernissage den 5:e mars mellan 16 och 20 på kvällen! Jag kommer vara där med skrivaren!
http://make.digitalartcenter.se/

Hoppas vi kanske ses!

Mvh
Oskar Wallin

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Tjenare, hur går det för dig? Får du fix på tweakingen och har du printat något spännade?

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem

Man blir allt sugnare på att skaffa.... Har relativt fri tillgång till 3D skrivare redan, högkvalités sådana (25kkr st), men skulle vara riktigt trevligt med en i hemmet. Speciellt när man vet hur billigt Prusa i3 är...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Tjenare, hur går det för dig? Får du fix på tweakingen och har du printat något spännade?

Skrivet av philipborg:

Man blir allt sugnare på att skaffa.... Har relativt fri tillgång till 3D skrivare redan, högkvalités sådana (25kkr st), men skulle vara riktigt trevligt med en i hemmet. Speciellt när man vet hur billigt Prusa i3 är...

Tjena!

Skrivaren är i full gång nu!

Har varit tvungen att göra en del fixar för att få den att printa ABS som jag vill. Har till och med lyckats sälja ett par kit till andra personer, så det är kul att det sprider sig!

Printat något spännande, hmm njae förutom andra skrivare har jag inte printat så mycket "spännande", mer användbara saker som t.ex. lite speciella hängare, quadkopter ram och sånt

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Nu när du testkört den lite mer. Hade du rekommenderat någon att köpa denna eller ska man vänta på en senare revision om det ens blir en sådan...
är sugen på att köpa en 3d skrivare mest för skojs skull. Men vill ändå att den ska fungera hyfsat. Vet inte hur duktig jag hade varit på att lösa saker om det inte fungerade "out of the box". Helt efterbliven är man ju inte men du fattar vad jag menar hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Nu när du testkört den lite mer. Hade du rekommenderat någon att köpa denna eller ska man vänta på en senare revision om det ens blir en sådan...
är sugen på att köpa en 3d skrivare mest för skojs skull. Men vill ändå att den ska fungera hyfsat. Vet inte hur duktig jag hade varit på att lösa saker om det inte fungerade "out of the box". Helt efterbliven är man ju inte men du fattar vad jag menar hoppas jag

Jag är faktiskt lite kluven, Som modell fungerar denna jättebra, men då det är färdigskuren akryl och de flesta delarna är i akryl så är den inte lika lättmodifierbar. Ångrar definitivt inte köper, men om jag hade gjort det igen så hade jag nog fixat egna delar och byggt den från Scratch, något som jag troligtvis kommer att göra i framtiden.

Du skriver att du hade haft svårt att lösa problem ifall den inte fungerar out of the box.
Det är något som definitivt pekar mot att du måste läsa på om 3D skrivare om du vill ha en DIY printer, det kommer vara problem, den måste underhållas och tweakas och om man inte känner att det är något man vill göra så är det istortsett bara de skrivarna som kostar lite mer som duger.

Jag har t.ex. sålt ett par kit med printade delar för skrivaren e1x som verkar vara ny och uppskattad!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag är faktiskt lite kluven, Som modell fungerar denna jättebra, men då det är färdigskuren akryl och de flesta delarna är i akryl så är den inte lika lättmodifierbar. Ångrar definitivt inte köper, men om jag hade gjort det igen så hade jag nog fixat egna delar och byggt den från Scratch, något som jag troligtvis kommer att göra i framtiden.

Du skriver att du hade haft svårt att lösa problem ifall den inte fungerar out of the box.
Det är något som definitivt pekar mot att du måste läsa på om 3D skrivare om du vill ha en DIY printer, det kommer vara problem, den måste underhållas och tweakas och om man inte känner att det är något man vill göra så är det istortsett bara de skrivarna som kostar lite mer som duger.

Jag har t.ex. sålt ett par kit med printade delar för skrivaren e1x som verkar vara ny och uppskattad!

Ja jag har nog en del kvar att läsa innan jag ger mig in i det. Framför allt vad jag ska med en till... Men av ren nyfikenhet så vad kostar det om man köper ett sånt kitt som du printar + all elektronik (antar man måste köpa det separat). Vet att det är olika beroende på vad för grejer man vill har. Men om man skulle vilja ha något liknande den som tråden handlar om. Om du inte vill säga pris av någon anledning eller inte orkar räkna på det så bara uppskatta om det blir dyrare eller billigare

Blir det då en bättre eller sämre skrivare enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Ja jag har nog en del kvar att läsa innan jag ger mig in i det. Framför allt vad jag ska med en till... Men av ren nyfikenhet så vad kostar det om man köper ett sånt kitt som du printar + all elektronik (antar man måste köpa det separat). Vet att det är olika beroende på vad för grejer man vill har. Men om man skulle vilja ha något liknande den som tråden handlar om. Om du inte vill säga pris av någon anledning eller inte orkar räkna på det så bara uppskatta om det blir dyrare eller billigare

Blir det då en bättre eller sämre skrivare enligt dig?

Det jag har sett när jag tittar runt är runt samma priser runt 3000 (inkl mitt printade kit) lite lägre beroende på vad och var du köper.
Dock så är det oftast lite bättre delar när du köper allt separat och du får ju välja vilka drivare du vill ha och sådant.

Kvaliten skulle jag nog säga är högst beroende på hur mycket tid och kärlek man lägger ner på skrivaren, om du bygger den själv tror jag dock att den har möjlighet att bli bättre än den färdiga, då du kan själv göra de modifikationer som du tycker passar.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."