Erfarenhet av Dustinhome och returer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003

Erfarenhet av Dustinhome och returer?

En polare beställde prylar från Dustin någon gång i december och fick en processor som var DOA. Han begärde retursedel vilket gick snabbt och smidigt men sen började krånglet ganska snart. De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn men de har ingen information att ge och de vägrar en omleverans. Så jag kontaktade ARN för att se vad de sa om hur lång tid det får ta. Enligt personen jag pratade med så får det ta upp till tre veckor (praxis) då det är av sån väsentlig betydelse att alla komponenter i en dator fungerar. Dustin vill inte kännas vid denna praxis och vill inte ens prata om en "alternativ lösning", som de kallar den, för ens det gått MINST 30 dagar. Jag kan förstå att de har mycket att göra på service men det är Dustin själva som ansvarar för deras serviceavdelning och jag ser ingen direkt anledning till att de inte följer ARNs rekommendationer. Har tidigare beställt från Dustin och varit toknöjd alla gånger, men den här gången tycker jag nog inte att de riktigt skött sig. Har ni några tankar och idéer?

Z97-PRO GAMER | 4690K @ 4.4GHz | ASUS 1070 SLI @ 2050MHz
Define S | EKWB - 2xPE360 - Supremacy EVO | SeaSonic X-Series 750W | ROG PG278Q | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Mar 2008

Jag returernade ett trasigt moderkort till Dustin en gång. Det kom ett nytt efter cirka en vecka. Funkade väldigt bra.

AMD Ryzen 5 2600X, Asus ROG Strix B350-I, 16GB Corsair Vengeance LP 2400MHz, Nvidia GeForce GTX 970, Fractal Design Nano S, EVGA Supernova G2 650W.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005

Om den är trasig vid leverans skulle han väl ändå ha fått en ny på en gång?

Sen förstår jag inte riktigt vad dom ska laga på en CPU, dom tittar på den, kanske testar den, och sen borde dom ganska snabbt se om den fungerar eller inte.

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av wRRM:

Om den är trasig vid leverans skulle han väl ändå ha fått en ny på en gång?

Sen förstår jag inte riktigt vad dom ska laga på en CPU, dom tittar på den, kanske testar den, och sen borde dom ganska snabbt se om den fungerar eller inte.

Jag tycker det jag också, men de inte bara vägrar ge honom en ny CPU utan vägrar ge någon information om ärendet. De menar att det inte finns någon. Hur kan det inte finnas någon information om en CPU som legat på verkstaden i 11 dagar?

Define S | EKWB - 2xPE360 - Supremacy EVO | SeaSonic X-Series 750W | ROG PG278Q | ASUS Xonar Essence STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Syntheslizer:

Jag tycker det jag också, men de inte bara vägrar ge honom en ny CPU utan vägrar ge någon information om ärendet. De menar att det inte finns någon. Hur kan det inte finnas någon information om en CPU som legat på verkstaden i 11 dagar?

Kan tycka att det är ganska logiskt att de inte skickar ut en ny vara innan de har tittat på den trasiga och att de inte har någon ny information innan det skett. Däremot kan man ha synpunkter på behandlingstiden.

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | Intel i5 6600K | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance 16GB | MSI GTX 1060 3GB | Intel 540 SSD 120GB, 180GB & 240GB | BitFenix Phenom mATX

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Syntheslizer:

En polare beställde prylar från Dustin någon gång i december och fick en processor som var DOA. Han begärde retursedel vilket gick snabbt och smidigt men sen började krånglet ganska snart. De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn men de har ingen information att ge och de vägrar en omleverans. Så jag kontaktade ARN för att se vad de sa om hur lång tid det får ta. Enligt personen jag pratade med så får det ta upp till tre veckor (praxis) då det är av sån väsentlig betydelse att alla komponenter i en dator fungerar. Dustin vill inte kännas vid denna praxis och vill inte ens prata om en "alternativ lösning", som de kallar den, för ens det gått MINST 30 dagar. Jag kan förstå att de har mycket att göra på service men det är Dustin själva som ansvarar för deras serviceavdelning och jag ser ingen direkt anledning till att de inte följer ARNs rekommendationer. Har tidigare beställt från Dustin och varit toknöjd alla gånger, men den här gången tycker jag nog inte att de riktigt skött sig. Har ni några tankar och idéer?

Låter helt sjukt. Jag undviker dustin nu för tiden. Tycker man läser mer negativt än positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Har bara bra saker att säga om Dustin och deras kundtjänst.

Lämnade in en Zepto TV på reklamation efter 2½ år. Zepto hade konkat och eftersom det var tillverkningsfel (TV:ns bildskärm dog mitt i allt en dag, ljudet funkade) så gav de mig en ersättningsmodell (Samsung 42") utan något strul. RIKTIGT imponerande.

Var dock några år sedan detta utspelade sig.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av makn:

Låter helt sjukt. Jag undviker dustin nu för tiden. Tycker man läser mer negativt än positivt.

Brukar vara så för det mesta, när folk inte är nöjda så blir det ett väldans liv och om folk är nöjda så säger man inte. Du har hör alltid det negativa först, för det mesta.

(jag räknas också som folk btw)

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Det låter väldigt beklagligt.

Jag har haft bra erfarenhet av Dustinhome. Jag hade en trasig router. Beskrev problemet för kundtjänst över telefon, han ordnade direkt en fraktsedel. Fick den någon dag senare (var strax innan helgen jag ringde in), skickade in, och några dagar därefter var det bekräftat och klart att jag ska få en ny router. Inte mer än så.

Jag misstänker att det kan vara så att de har olika behandlingsprocedurer beroende på tillverkare av produkten eller typ av produkt. Hur de gör med processorer vet jag tyvärr inte.

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Hade inga problem alls att skicka tillbaka en laptop så har positiv kritik. Talade med kundtjänst, fick förklarat hur jag skulle gå till väga.

GA-Z97X | EVO 840 256GB | WD Green 1TB | ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz | Intel Core i5 4690K | Hyper 212 EVO | EVGA GeForce GTX 970 4GB SC ACX 2.0 Cooling | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Fenomenalt bra.

Klagade på batteriet (och frågade om jag kunde köpa nytt)i min trådlösa mus då det blivit kasst och inte räckte så länge. De skickade glatt en helt ny (mus, batteri, hela kittet) direkt, hade den hemma en dag senare och fick dessutom behålla den gamla! Jättenöjd.

Har det gått besvärligt kan det ju skett något krångel på deras/leverantörens sida vilket är synd, men ibland blir det ju faktiskt problem. Sen vet man ju inte hur bra din polare är på att sköta kommunikation etc. Tror det gör stor skillnad på hur man behandlar folk och man själv förväntar sig att bli behandlad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市中正區
Registrerad
Aug 2008

Jag köpte missfostret som var Iomega TV av Dustin senast, ångrade köpet då det sög så hårt. De skickade returfraktsedel och jag skickade in lådan med allt, trodde jag. Upptäckte någon dag senare att jag faktiskt missat att skicka med manual och skivor (och sådant som fanns till), men fick trots det kommentaren "manual + skivor saknas: återköp OK" av deras returavdelning och min faktura makulerad.

Mycket nöjd.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003

Tack för alla svar. Jag håller som sagt med er, har bara haft bra erfarenhet av Dustinhome både vad gäller priser, leveranstider och eventuella returer. Det gör det så mycket värre att de valt att tappa bollen så hårt den här gången. Försöker förstå vad som händer i huvudet på en representant från företaget när han säger att jag kan ringa tillbaka när det gått 30 dagar så att titta på "alternativa lösningar" istället för att be mig att vänta medan han ringer upp verkstaden och kollar hur det går då vi redan väntat i tre veckor. Svårt att förstå varför det ena alternativet valdes framför det andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Syntheslizer:

De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn

Fast om du inte vet när polarn skickade iväg den, så vet du ju inte heller hur lång tid de haft på sig. De har tre veckor på sig från det att de mottagit prylen...

I vilket fall, så är Dustin rätt stela när de inte går helt enligt deras plan. Jag hade en tämligen osmidig affär med dem för ett år sedan, där de skickade ut en defekt (bland annat felmonterad) dator. Trots flera vändor hos service, och trots att jag visade dem hur felet uppstod, så kunde de inte lokalisera felet.
De påstod att de testkört datorn i dygn utan att felet uppstod, men samma fel hände efter någon timme när jag fått tillbaka datorn.

Det mest tröttsamma var att man aldrig får prata med samma person på kundtjänst, så ena dagen lovade person a något som person b inte kunde bekräfta eller hålla med om.. Å där satt jag mitt imellan...
Ärendet skickades senare vidare till deras konsumentombudsman, som vägrade att ringa upp mig under flera veckors tid, trots att jag påminnt via chatten, mail, växeln.. Det slutade med att jag fick kontakta marknadschefen för att ens få konsumentombudsmannen att ringa upp mig...
Man kan väl säga att jag var rätt less på Dustin vid det här laget.
Efter mycket om och men, och lite av en slump, så löste det sig iaf till slut med att de tog tillbaka datorn, och skickade en ny dator till mig. (som nu har fungerat). Men påpekas bör att det inte var Dustin som kom med lösningen, utan att det var jag själv som hittade en lösning till slut...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Fick en kamera som dog efter 2 dagar, Canon vill jag minnas tyckte inte DOA så skickades in. Efter 3 veckor klagade jag att de inte ville ge mig någon status så ordnades kompensation för varje dag som gick. Slutade med en hyffsat trevlig summa som goodwiil eftersom Canon vägrade byta ut direkt, och att jag ändå fick ny kamera genom dustin. Hur de löste det med Canon vet jag ej, men de valde en nöjd kund före Canons dryghet

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Saltsjöbaden
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Syntheslizer:

Om du vill att folk ska läsa ich svara på ditt inlägg bör du formatera det, så det inte är en textvägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Ibland har Dustin varit riktigt imponerande, fick till och med ett helt nytt mITX moderkort en gång när jag själv strulat till det och råkat kapat en wifi-kabel på det första. Andra gånger som senast med Samsungs SSD-trassel så fick jag pusha på säkert 5 eposter innan det gick igenom. Verkar vara spridda skurar där...

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Alla mina returer till Dustin har funkat perfekt.

Workstation: i7-6700K @ 4.8GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - OCZ Vertex4 256GB - Crucial MX300 2x750GB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Samsung SH-B123 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Mikael_thn:

Fast om du inte vet när polarn skickade iväg den, så vet du ju inte heller hur lång tid de haft på sig. De har tre veckor på sig från det att de mottagit prylen...

I vilket fall, så är Dustin rätt stela när de inte går helt enligt deras plan. Jag hade en tämligen osmidig affär med dem för ett år sedan, där de skickade ut en defekt (bland annat felmonterad) dator. Trots flera vändor hos service, och trots att jag visade dem hur felet uppstod, så kunde de inte lokalisera felet.
De påstod att de testkört datorn i dygn utan att felet uppstod, men samma fel hände efter någon timme när jag fått tillbaka datorn.

Det mest tröttsamma var att man aldrig får prata med samma person på kundtjänst, så ena dagen lovade person a något som person b inte kunde bekräfta eller hålla med om.. Å där satt jag mitt imellan...
Ärendet skickades senare vidare till deras konsumentombudsman, som vägrade att ringa upp mig under flera veckors tid, trots att jag påminnt via chatten, mail, växeln.. Det slutade med att jag fick kontakta marknadschefen för att ens få konsumentombudsmannen att ringa upp mig...
Man kan väl säga att jag var rätt less på Dustin vid det här laget.
Efter mycket om och men, och lite av en slump, så löste det sig iaf till slut med att de tog tillbaka datorn, och skickade en ny dator till mig. (som nu har fungerat). Men påpekas bör att det inte var Dustin som kom med lösningen, utan att det var jag själv som hittade en lösning till slut...

Jo, jag utelämnade all form av kritik mot att den registrerades hos dem först den 26e januari i och med att jag faktiskt inte vet när han skickade den. Problemet är att vi nu väntat över tre veckor och de hänvisar bara till deras konsumentombudsman som ännu inte har hört av sig. De spelar helt och hållet efter sina egna regler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Dec 2006

Ett moderkort gick sönder och jag beskrev symptomen för Dustin. Två dagar senare hade jag ett nytt moderkort, utan kostnad för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Syntheslizer:

Jo, jag utelämnade all form av kritik mot att den registrerades hos dem först den 26e januari i och med att jag faktiskt inte vet när han skickade den. Problemet är att vi nu väntat över tre veckor och de hänvisar bara till deras konsumentombudsman som ännu inte har hört av sig. De spelar helt och hållet efter sina egna regler.

Min erfarenhet är att det kommer ta tid innan de hör av sig.. De svarar inte heller när du ringer deras växel.
Och trots att du fyllt i formuläret att du vill att de ska ringa, så kommer de höra av sig via mail...

Till slut blev jag så trött på att aldrig få pratat med personen trots att jag gång på gång bett dem ringa mig... Så då kontaktade jag deras chef.. (som om jag inte minns fel var marknadschef på Dustin... Efter det ringde deras kundombudsman upp....).

Trots att det var Dustin som klantade sig gång på gång på gång, så hävdade de att de ville ha tre veckor varje gång...