Acers gamingskärm XG270HU utrustas med AMD Freesync i mars

Permalänk
Melding Plague

Acers gamingskärm XG270HU utrustas med AMD Freesync i mars

Det blir ytterligare en gamingskärm med stöd för dynamiska uppdateringsfrekvenser via AMD Freesync när Acer släpper XG270HU, bland annat med 144 Hz och WQHD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mumma! Blir nog köp om inte ASUS också kommer med en fräsch FreeSync på 2 560 x 1 440 pixlar.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Bra pris om det blir 5000 SEK istället för 7000 som Asus Swift kostar nu. Sen vill jag gärna se recensioner som jämför Freesync och G-sync detaljerat också.

Permalänk
Medlem

Muah, dyr Tn panel... dåliga betraktningsvinklar och dålig färgåtergivning, nej tack. Bra dock att 1440p marknaden fortsätter växa, det är framtiden.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

WTF? Är det en leksaksskärm eftersom det är 16:9 och TN-panel? Var är dom riktiga grejerna någonstans?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

I WANT IPS 1MS 1440P 144HZ :(:(:(:((:

Visa signatur

Dator: Carnage Datorlåda: NZXT Noctis 450 Black/Red CPU: Intel i7 6700K 4,7Ghz 1,45 vcore RAM: Kongston HyperX Predator 3000Mhz CL15 Moderkort: Asus ROG Hero VIII Z170 GPU: EVGA 980Ti ACX 2.0+ SC+ 1450 core [B] SSD: Samsung 850 Pro 512 GB PSU: Seasonic 760XP2 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Vill se lite nya crt skärmar, saknar de.

Permalänk
Medlem

1440 IPS ska det vara gärna med fresync 75-90Hz hade räckt för mig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

1440 IPS ska det vara gärna med fresync 75-90Hz hade räckt för mig

IPS är dåligt för spel, det här är en spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

IPS är dåligt för spel, det här är en spelskärm.

IPS i sig självt är ju inte dåligt för spel...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Fortfarande en överprisad TN panel

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

IPS i sig självt är ju inte dåligt för spel...

Jämfört med TN är det så, för långsamt.

Permalänk
Medlem

Hmm TN panel 2015! det finns faktiskt bättre paneler! och satan så ful färg usch! skulle aldrig köpa en skärm med den färgen!
Priset är på tok för högt för en TN panel!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

Jämfört med TN är det så, för långsamt.

True.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jämfört med TN är det så, för långsamt.

Det skiljer jättemycket mellan olika paneler. 1ms ja men om man börjar ta fram riktiga då kan billiga TN paneler få storstryk av IPS. Men en bra TN är lite snabbare än en IPS. Men skillnaden är för liten för att jag ska kunna se det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Fortfarande en överprisad TN panel

Eller så är det inte det.Läste du recensionen på ASUS Swift ROG (antar att det är samma panel)? Antagligen inte. Har du testat skärmen? Antagligen inte. Har du jämfört den sida vid sida med random 120hz TN-skärm? Antagligen inte. Asus Swift är den absolut bästa spelskärmen just nu och då är det klart att den är dyrare.

Allmänt riktat: Fan, kan folk sluta använda överprisad på allt som är lite dyrare? Överprisat = ingen köper produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jämfört med TN är det så, för långsamt.

Skrivet av tvelander:

(Vill bara klargöra att jag håller med, själv sitter jag på en TN panel vid "spelmaskinen". Det jag vill är väl att man ska släppa tanken på att IPS är dåligt för spel, detta stämmer ju inte alls, det kan vara både sämre och bättre beroende på vilken upplevelse som man är ute efter och vilka skärmar man jämför).:)

Okej, jag tror vi alla är med på att det beror på spel och vad man är ute efter. Det vi pratar om nu är responstid, ghosting mm. och detta är i princip mest intressant för den som spelar väldigt tävlingsinriktade spel.

Historiskt sett och i allmänhet så är TN paneler snabbare men det finns otroligt många fall när en IPS panel är snabbare än en TN, dels så finns det tekniker som Overdrive för IPS paneler och hur väl anpassade styrenheterna för skärmen är.

Den snabbaste TN panelen är snabbare än den snabbaste IPS panelen och har även mindre Ghosting men när vi kommer ner på dessa nivåer som många skärmar har kommit till så är ju frågan densamma som den alltid har varit, är det märkbart? Är det nödvändigt för någon förutom en person på elitnivå om ens dessa?

Well, jag är nog lite för trött för att dra det till en högre nivå(konversationen) än så här men ja, för ett ruggigt snabbt FPS så kan TN vara det bättre alternativet, åtminstone på papper. Men min vinkel är som tidigare uttalat att en snabb IPS skärm är utan tvekan tillräckligt nära en snabb TN panel för att tillsammans med sina andra fördelar ge en bättre helhetsspelupplevelse.

Bra dag på er grappar, hoppas att ni slapp SL's trafikstopp här i STLHM....

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det skiljer jättemycket mellan olika paneler. 1ms ja men om man börjar ta fram riktiga då kan billiga TN paneler få storstryk av IPS. Men en bra TN är lite snabbare än en IPS. Men skillnaden är för liten för att jag ska kunna se det.

Den finns där i alla fall. En bra TN har också tillräckligt bra färgåtergivning för att vara svårt att skilja från en IPS med blotta ögat.

Enda riktiga problemet med en bra TN är betraktningsvinklarna, men jag brukar inte flytta runt huvet på så sätt att det spelar roll för min del när jag sitter framför skärmen. Det märks också mest på statiska likfärgade områden, vilket inte är samma problem i spel.

Skrivet av Curemylife:

(Vill bara klargöra att jag håller med, själv sitter jag på en TN panel vid "spelmaskinen". Det jag vill är väl att man ska släppa tanken på att IPS är dåligt för spel, detta stämmer ju inte alls, det kan vara både sämre och bättre beroende på vilken upplevelse som man är ute efter och vilka skärmar man jämför).:)

Ja, det är samma här. Jag har en Dell 24" IPS och en Asus Swift TN. Därför är mina åsikter grundade på egen faktiskt upplevelse.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

(Vill bara klargöra att jag håller med, själv sitter jag på en TN panel vid "spelmaskinen". Det jag vill är väl att man ska släppa tanken på att IPS är dåligt för spel, detta stämmer ju inte alls, det kan vara både sämre och bättre beroende på vilken upplevelse som man är ute efter och vilka skärmar man jämför).:)

Okej, jag tror vi alla är med på att det beror på spel och vad man är ute efter. Det vi pratar om nu är responstid, ghosting mm. och detta är i princip mest intressant för den som spelar väldigt tävlingsinriktade spel.

Historiskt sett och i allmänhet så är TN paneler snabbare men det finns otroligt många fall när en IPS panel är snabbare än en TN, dels så finns det tekniker som Overdrive för IPS paneler och hur väl anpassade styrenheterna för skärmen är.

Den snabbaste TN panelen är snabbare än den snabbaste IPS panelen och har även mindre Ghosting men när vi kommer ner på dessa nivåer som många skärmar har kommit till så är ju frågan densamma som den alltid har varit, är det märkbart? Är det nödvändigt för någon förutom en person på elitnivå om ens dessa?

Well, jag är nog lite för trött för att dra det till en högre nivå(konversationen) än så här men ja, för ett ruggigt snabbt FPS så kan TN vara det bättre alternativet, åtminstone på papper. Men min vinkel är som tidigare uttalat att en snabb IPS skärm är utan tvekan tillräckligt nära en snabb TN panel för att tillsammans med sina andra fördelar ge en bättre helhetsspelupplevelse.

Bra dag på er grappar, hoppas att ni slapp SL's trafikstopp här i STLHM....

Därför jag har 6x TN och 1x IPS

Våda värdar man kan inte få allt i 1 skärm

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Eller så är det inte det.Läste du recensionen på ASUS Swift ROG (antar att det är samma panel)? Antagligen inte. Har du testat skärmen? Antagligen inte. Har du jämfört den sida vid sida med random 120hz TN-skärm? Antagligen inte. Asus Swift är den absolut bästa spelskärmen just nu och då är det klart att den är dyrare.

Allmänt riktat: Fan, kan folk sluta använda överprisad på allt som är lite dyrare? Överprisat = ingen köper produkten.

För att vara en TN panel har den alldeles för högt pris, den säljer pga hypen kring den.

Tydligen säljer "överprisat" då folk här gnäller på Apple och deras priser och ändå lyckas de vara storsäljande, hur förklarar du det?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers.com:

"I samband med hemelektronikmässan CES 2015 i januari introducerade Acer en ny gamingskärm med en likadan skärmpanel som den mycket uppmärksammade Asus ROG Swift PG278Q."

Fast detta stämmer inte alls, den enda skärm de introducerade under CES med GSYNC var XB270HU vilket är en IPS med 1440p och 144 Hz.
Denna skärm introducerades samma dag och är den enda skärm med samma panel som swift Acer har lanserat.

Permalänk
Medlem

Ge mig:
34" 21:9, IPS, 144Hz, 1440p, 1ms, g-sync.

Detta för 3500kr-5000kr,
Då byter jag ut min 27" korea IPS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För att vara en TN panel har den alldeles för högt pris, den säljer pga hypen kring den.

Tydligen säljer "överprisat" då folk här gnäller på Apple och deras priser och ändå lyckas de vara storsäljande, hur förklarar du det?

Som sagt det är skillnad på TN paneler och TN paneler samma sak gäller IPS paneler alla är inte bra och alla är inte dåliga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kakann:

Eller så är det inte det.Läste du recensionen på ASUS Swift ROG (antar att det är samma panel)? Antagligen inte. Har du testat skärmen? Antagligen inte. Har du jämfört den sida vid sida med random 120hz TN-skärm? Antagligen inte. Asus Swift är den absolut bästa spelskärmen just nu och då är det klart att den är dyrare.

Allmänt riktat: Fan, kan folk sluta använda överprisad på allt som är lite dyrare? Överprisat = ingen köper produkten.

Är inte Asus rog Swift den sämsta skärm som gjorts läste jag något om med sin höga reklamations %.
Kanske är bra de fåtalet som funkar.

Betyg 5.36 av 10 är inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För att vara en TN panel har den alldeles för högt pris, den säljer pga hypen kring den.

Tydligen säljer "överprisat" då folk här gnäller på Apple och deras priser och ändå lyckas de vara storsäljande, hur förklarar du det?

Jag förklarar det precis som jag gjorde i min förra post: bara för att någonting är "dyrt" så betyder det inte att det är överprisat. Och nej, den har inte för högt pris. FÖr dig möjligen, men inte som produkt i sig.

Vad tusan, 5000kr är ingenting med tanke på hur mycket jag och säkert många andra använder skärmen. Jag skulle betalar 10k om det behövdes.

Skrivet av Decimal:

Är inte Asus rog Swift den sämsta skärm som gjorts läste jag något om med sin höga reklamations %.
Kanske är bra de fåtalet som funkar.

Betyg 5.36 av 10 är inte så bra.

Har varit mycket reklamation, ja. Men menar så klart när den fungerar. Jag som är otroligt petig med bildkvalité har alltid avstått från TN-paneler tidigare men Asus Swift och den som nämns i artikeln här (som säkert har samma panel) är jag otroligt nöjd med.

Nu väntar jag spänt på prislappen på vad som för mig verkar vara den perfekta skärmen: Acer Predator XR341CK

Permalänk
Medlem

Ugh vilken ful skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Därför jag har 6x TN och 1x IPS

Våda värdar man kan inte få allt i 1 skärm

Skulle säga att det inte riktigt är optimalt:P.... Om man inte är en säkerhetsvakt....

Hoppas dock att slippa ångesten över skärmar men Acer Predator XR341CK ^^ Ryktet är ju att det är en VA-panel så håller tummarna på att den håller måttet.

http://www.nordichardware.se/Monitorer/acer-bekraeftar-predat...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Curemylife:

Skulle säga att det inte riktigt är optimalt:P.... Om man inte är en säkerhetsvakt....

Hoppas dock att slippa ångesten över skärmar men Acer Predator XR341CK ^^ Ryktet är ju att det är en VA-panel så håller tummarna på att den håller måttet.

http://www.nordichardware.se/Monitorer/acer-bekraeftar-predat...

Optimalt vad menar du :3
Är ju awsome

har ju dock två PC så

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Som sagt det är skillnad på TN paneler och TN paneler samma sak gäller IPS paneler alla är inte bra och alla är inte dåliga.

Den kassa betraktningsvinkeln på en TN kommer du inte ifrån

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha IPS WQHD och 144 Hz får nog vänta till April.

https://www.komplett.se/acer-27-led-predator-g-sync-xb270hu/8...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.