Acers gamingskärm XG270HU utrustas med AMD Freesync i mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

G-sync och FreeSync (Adaptive sync) funkar inte på samma sätt.

Jag har inte hittat så mycket konkret info, men som jag förstått det så skulle det fungera ungefär såhär:

• Med G-sync skickar grafikkortet över nästa bildruta till skärmen när den är klar, oavsett hur lång eller kort tid det har tagit att rendera den. Detta kräver speciell hårdvara i skärmen för att mellanlagra bildpunkterna för att undvika "tearing".

• Med Adaptive Sync säger grafikkortet till skärmen vilken refresh rate den tror att den kommer att behöva i framtiden .. dvs. den gör en uppskattning. Grafikkortet kan kanske behöva mer tid på sig än den beräknat, i vilket fall det skulle bli ett hack i alla fall. Om det tar mindre tid än uppskattat så blir grafikkortet något idle. Det troligaste är nog att grafikkortet lägger till lite marginal till sina uppskattningar för att undvika hack.

G-sync borde i teorin alltså ha snabbare uppdatering än FreeSync, men FreeSync är i alla fall bättre än 60Hz v-sync eller tearing.

Glöm inte att du får välja mellan mer skärmar om AMD´s standard vinner, så du slipper köpa skärmen ihop med grafikkortet (dessutom blir det dyrare för konsumenter i slutändan då):)

Bara se på 3D skärmar till datorn (även om satsningen inte var så lyckad), helt enkelt blev ju uppdelat och få skärmar med stöd för 3D, dessutom dyra med dålig panel kvalité.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Både G-sync och Freesync eliminerar screen-tearing.

Jag hoppas att det är denna effekt som även gör att spelupplevelsen fortsätter att vara jämn när fps:en dyker eller sticker iväg, för jag har personligen märkt av det med G-sync, men lyssnar man på reportage om Freesync så är det bara screen-tearing som ligger i fokus känns det som, och inte konstant flyt.

Så G-sync fixar:
1) Screen-tearing.
2) Att man kommer undan stuttering/inputlag från v-sync.
3) Fortsatt flyt när fps:en varierar.

Freesync fixar:
1) Screen-tearing.
2) Att man kommer undan stuttering/input-lag från v-sync
3) ...fortsatt flyt när fps:en varierar? (<- jag hoppas verkligen det iallafall.)

Ser fram emot en givande SweC-recension inom kort, nu när BenQ XL2730Z snart släpps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Både G-sync och Freesync eliminerar screen-tearing.

Jag hoppas att det är denna effekt som även gör att spelupplevelsen fortsätter att vara jämn när fps:en dyker eller sticker iväg, för jag har personligen märkt av det med G-sync, men lyssnar man på reportage om Freesync så är det bara screen-tearing som ligger i fokus känns det som, och inte konstant flyt.

Så G-sync fixar:
1) Screen-tearing.
2) Att man kommer undan input-lag från v-sync.
3) Fortsatt flyt när fps:en varierar.

Freesync fixar:
1) Screen-tearing.
2) Att man kommer undan input-lag från v-sync
3) ...fortsatt flyt när fps:en varierar? (<- jag hoppas verkligen det iallafall.)

Sen att den inte lägger på onödigt inputlagg och fungerar bra från start utan värre buggar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar