Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de hänvisar till det om man köpt ett nätagg från kina fyllt med cement för att kännas tungt som levererar 300w när de står 750w för att vara säker på att det funkar för alla därute som vill köra deras kort..

http://www.sweclockers.com/nyhet/15093-hantol-i-hetluften-med...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15330-hantols-felmarkta-nata...

Fast FSP tillverkas i Taiwan som tillhör republiken Kina, så ditt argument failar där?

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Också intressant är typ av sladd du använder till skärmen. Jag använde en gammal DVI-sladd från min 60 hz-skärm när jag pluggade in min nya 120 hz:are, detta fungerade inte. Vet inte tekniken bakom eller varför det inte fungerade - men det fungerade fint med sladden som följde med till 120-hz:aren.

Skrivet av Xyborg:

Det spelar ingen roll vilket "lag" du pratar om. 290X är det törstigaste kortet på marknaden i dag och en hel dator med det kortet ligger i de tester runt 400-430W. Det är ett välkänt (eller ja, tydligen inte) faktum att när grafikkortsmakarna sätter rekommendationer på nätaggregat så måste de ju ta värsta-fall i åtanke. D.v.s. att du sitter på ett skräp-agg utan certifiering och har just 10+ HDDs och en galet törstig CPU i datorn du ska ha kortet i.

Eftersom du TS har en 1440p skärm kan det här vara ett problem faktiskt. För att få ut 120hz 1080p eller 60hz 1440p måste man ha Dual Link DVI, en gammal vanlig DVI fungerar inte, den kan inte skicka tillräckligt mycket data/sekund. Så om du provat med någon gammal sladd och inte en Dual Link DVI KAN det ställa till det.

http://www.naplestech.com/images/DVI-dual-link-vs-single-link...

Fick ny DVI, DP och HDMI kabel med skärmen, någon av dem borde väl fungera? Har testat alla tre to no avail.

Tack för er input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Fick ny DVI, DP och HDMI kabel med skärmen, någon av dem borde väl fungera? Har testat alla tre to no avail.

Tack för er input!

Provade du att köra datorn "ren" utan instoppade USB-kablar och dylikt, prova skärm (via DVI) och strömsladd (till PSU't) startar datorn, får du bild på skärmen alls? Visas något ö.h.t.? Vill minnas från min gamla hårdvarutid att enheter anslutna via USB drar en viss W (typ 5-10) från PSU't. Ligger du på extremfall så kan det vara avgörande om datorn bootar eller ej, eller bootar och lägger av.

Här är en person som drar ett 290x på samma moderkort. Troligen kan man utesluta att moderkortet inte stödjer grafikkortet, dessutom har du flashat det till nyaste upplaga?

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=27631074

Har du fått ett måndagsexemplar på ditt PSU, visst kan det vara för lite ström som behöver driva kortet.
Skärmen kan vara defekt.
Grafikkortet kan vara defekt.

Prova uteslutningsprincipen. Plugga in skärmen till annan dator eller dylikt, se om skärmbild uppstår.
Detsamma med grafikkortet, har du någon vän med hyfsad dator och relativt kraftfullt PSU ta med det till den personen, stoppa in kortet, se vad som händer.

Att kortet är defekt känns som sagt mindre troligt men det kan hända. Korten testas som sagt innan dessa lämnar fabriken.

Dumfråga, kopplat in alla sladdar korrekt till grafikkortet?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

Så jäkla trött på att trådar här på SweC spårar ur gång på gång på gång

Vi kanske skulle försöka hjälpa TS istället för att uppföra oss som barn på ett dagis.

Mitt tips till dig trådskaparen är nog dessvärre lik de övrigas här - http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/151634-asrock...

jo, bara och sluta mata trollen en stund

det där moderkort är otroligt överprisat dock och du kan få samma moderkort begagnat för 400-500kr, köpte mitt extreme6 nytt för över 2 år sedan för 1390kr

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Provade du att köra datorn "ren" utan instoppade USB-kablar och dylikt, prova skärm (via DVI) och strömsladd (till PSU't) startar datorn, får du bild på skärmen alls? Visas något ö.h.t.? Vill minnas från min gamla hårdvarutid att enheter anslutna via USB drar en viss W (typ 5-10) från PSU't. Ligger du på extremfall så kan det vara avgörande om datorn bootar eller ej, eller bootar och lägger av.

Här är en person som drar ett 290x på samma moderkort. Troligen kan man utesluta att moderkortet inte stödjer grafikkortet, dessutom har du flashat det till nyaste upplaga?

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=27631074

Har du fått ett måndagsexemplar på ditt PSU, visst kan det vara för lite ström som behöver driva kortet.
Skärmen kan vara defekt.
Grafikkortet kan vara defekt.

Prova uteslutningsprincipen. Plugga in skärmen till annan dator eller dylikt, se om skärmbild uppstår.
Detsamma med grafikkortet, har du någon vän med hyfsad dator och relativt kraftfullt PSU ta med det till den personen, stoppa in kortet, se vad som händer.

Att kortet är defekt känns som sagt mindre troligt men det kan hända. Korten testas som sagt innan dessa lämnar fabriken.

Dumfråga, kopplat in alla sladdar korrekt till grafikkortet?

Hej, Tack för att du tar dig tid för att hjälpa mig. Troligtvis är inte skärmen defekt, som jag tidigare skrev funkar den med en annan dator och med ett annat grafikkort. Jag tror inte heller att PSU:n är ett måndagsex, det har fungerat fint i flera år. För att klargöra det här med PSU:n så startar datorn med 290x och är igång, men jag får ingen bild what so ever (post osv). Ska pröva köra enbart grafikkort och utan t-bord och mus när jag slutat jobba.

Vad gäller moderkortskompabilitet kan personen som fått igång sitt kort använda sig av rev2 istället för mitt rev1, det framgår inte. Så mitt moderkort kan fortfarande vara inkompatibelt då jag inte (i teorin) har tillgång till samma bios. Om personen använde rev1 av moderkortet är det förmodligen GPU:n som är defekt, men jag måste pröva det i en annan dator.

Sladdarna tror jag är korrekt kopplade 6+8pin är i iaf.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

jo, bara och sluta mata trollen en stund

det där moderkort är otroligt överprisat dock och du kan få samma moderkort begagnat för 400-500kr, köpte mitt extreme6 nytt för över 2 år sedan för 1390kr

Jo, PSU-debatten spårar lite.

Är lite rädd för att köpa beg, men om allt annat skiter sig blir väl det sista utväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Hej, Tack för att du tar dig tid för att hjälpa mig. Troligtvis är inte skärmen defekt, som jag tidigare skrev funkar den med en annan dator och med ett annat grafikkort. Jag tror inte heller att PSU:n är ett måndagsex, det har fungerat fint i flera år. För att klargöra det här med PSU:n så startar datorn med 290x och är igång, men jag får ingen bild what so ever (post osv). Ska pröva köra enbart grafikkort och utan t-bord och mus när jag slutat jobba.

Vad gäller moderkortskompabilitet kan personen som fått igång sitt kort använda sig av rev2 istället för mitt rev1, det framgår inte. Så mitt moderkort kan fortfarande vara inkompatibelt då jag inte (i teorin) har tillgång till samma bios. Om personen använde rev1 av moderkortet är det förmodligen GPU:n som är defekt, men jag måste pröva det i en annan dator.

Sladdarna tror jag är korrekt kopplade 6+8pin är i iaf.

gigabyte har en tendens och släppa flera olika revisioner av deras moderkort med samma benämning så att personen som får de att funka kan ha ett rev 2 kort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jo, bara och sluta mata trollen en stund

det där moderkort är otroligt överprisat dock och du kan få samma moderkort begagnat för 400-500kr, köpte mitt extreme6 nytt för över 2 år sedan för 1390kr

Som jag tidigare länkat så finns det åtminstone en person som redan kör ett 290x (eller två, i CF) med exakt samma moderkort som TS gör.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=27631074

Visst finns chansen att TS moderkort kan vara defekt eller att modern "BIOS" ej fungerat korrekt.

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

gigabyte har en tendens och släppa flera olika revisioner av deras moderkort med samma benämning så att personen som får de att funka kan ha ett rev 2 kort

Precis.

Hade inte en aning om att sånna här problem kunde uppstå vid köp av nytt GPU. Alltid kul att lära sig något nytt! /sarkasm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Hej, Tack för att du tar dig tid för att hjälpa mig. Troligtvis är inte skärmen defekt, som jag tidigare skrev funkar den med en annan dator och med ett annat grafikkort. Jag tror inte heller att PSU:n är ett måndagsex, det har fungerat fint i flera år. För att klargöra det här med PSU:n så startar datorn med 290x och är igång, men jag får ingen bild what so ever (post osv). Ska pröva köra enbart grafikkort och utan t-bord och mus när jag slutat jobba.

Vad gäller moderkortskompabilitet kan personen som fått igång sitt kort använda sig av rev2 istället för mitt rev1, det framgår inte. Så mitt moderkort kan fortfarande vara inkompatibelt då jag inte (i teorin) har tillgång till samma bios. Om personen använde rev1 av moderkortet är det förmodligen GPU:n som är defekt, men jag måste pröva det i en annan dator.

Sladdarna tror jag är korrekt kopplade 6+8pin är i iaf.

Okej, då är jag med. Hur många "rev-versioner" finns det släppta av just ditt moderkort, om du vet?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jo, PSU-debatten spårar lite.

Är lite rädd för att köpa beg, men om allt annat skiter sig blir väl det sista utväg.

Jag tycker att den är intressant, även om jag misströstar lite. Har som sagt inte varit aktiv inom hårdvara på flera år, därför är jag aningen skeptisk.

Jag kommer att plugga in mitt gamla 500W efter detta (kör GTX 970) och se hur det fungerar.
Kanske blir det att sälja av mitt kraftfulla monster-PSU till en fin peng, och köpa något gott för pengarna.

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Precis.

Hade inte en aning om att sånna här problem kunde uppstå vid köp av nytt GPU. Alltid kul att lära sig något nytt! /sarkasm

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4018#b...

har ju kommit en enorm bios uppdatering till rev 2 kortet under 2013 som antagligen är anledning varför den andra personen får det att fungera :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

Jag tycker att den är intressant, även om jag misströstar lite. Har som sagt inte varit aktiv inom hårdvara på flera år, därför är jag aningen skeptisk.

Jag kommer att plugga in mitt gamla 500W efter detta (kör GTX 970) och se hur det fungerar.
Kanske blir det att sälja av mitt kraftfulla monster-PSU till en fin peng, och köpa något gott för pengarna.

det funkar säkert men skulle aldrig riskera att slå ut hela min dator med ett dåligt nätagg, kör mitt AX 850 som är från seasonic som är semi-passivt och 80+ guld och rejält overkill för komponenterna jag kör, funderar dock på att vattenkyla och köpa ett till 290x matrix platinum

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Okej, då är jag med. Hur många "rev-versioner" finns det släppta av just ditt moderkort, om du vet?

2

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4018#b...

har ju kommit en enorm bios uppdatering till rev 2 kortet under 2013 som antagligen är anledning varför den andra personen får det att fungera :/

Jo, det är ju den jag vill åt :).

Får ser om Mobot dör, på bilderna finns det tydliga skillnader mellan brädorna vad gäller placering av batteri iaf. Säkert mer som skiljer.

EDIT: Såg nu att mobot har något som kallas DUALBIOS, innebär detta att jag på något vis kan prova rev2s update och om den inte fungera ställa tillbaka det gamla utan att bricka?

Permalänk
Medlem

Hade en gång ett hyfsat gammalt MB och köpte sedan ett 770 till den, fick ingen bild för 5 öre tills jag kopplade ett gammalt gpu i burken o uppdaterade till ett bios som innehöll en gpu uppdatering.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av Slarr3n:

Hade en gång ett hyfsat gammalt MB och köpte sedan ett 770 till den, fick ingen bild för 5 öre tills jag kopplade ett gammalt gpu i burken o uppdaterade till ett bios som innehöll en gpu uppdatering.

Jo, vi har ju diskuterat den saken fram och tillbaks i tråden. Tack för input men läs vad vi tidigare skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jo, det är ju den jag vill åt :).

Får ser om Mobot dör, på bilderna finns det tydliga skillnader mellan brädorna vad gäller placering av batteri iaf. Säkert mer som skiljer.

EDIT: Såg nu att mobot har något som kallas DUALBIOS, innebär detta att jag på något vis kan prova rev2s update och om den inte fungera ställa tillbaka det gamla utan att bricka?

det ska finnas ja, finns det ingen switch på moderkortet?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4018#b...

har ju kommit en enorm bios uppdatering till rev 2 kortet under 2013 som antagligen är anledning varför den andra personen får det att fungera :/

Var hittar du att rev 2,0 skulle stödja grafikkort som 290x? Jämförelsevis med rev 1,0. 290x skickades ut 24:e oktober, 2013. Vore intressant att se skillnaderna i nya versionen av moderkortet och om gamla rev 1,0 tillverkades innan 290x-kortet.

Visa signatur

187

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

det ska finnas ja, finns det ingen switch på moderkortet?

Blir till att läsa manualen när jag kommer hem. På bilderna ser jag ingen switch precis, gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Jo, det är ju den jag vill åt :).

Får ser om Mobot dör, på bilderna finns det tydliga skillnader mellan brädorna vad gäller placering av batteri iaf. Säkert mer som skiljer.

EDIT: Såg nu att mobot har något som kallas DUALBIOS, innebär detta att jag på något vis kan prova rev2s update och om den inte fungera ställa tillbaka det gamla utan att bricka?

Har du "rev 1,0" på moderkortet så kan du inte prova att lägga in BIOS som tillhandahålls för rev "2,0." Versionen 2,0 är en uppdaterad och moderniserad variant av ditt moderkort, som var av den gamla upplagan 1,0. Eventuellt kan detta ha ändrats, jag är av den gamla skolan. Troligen, med allra största mån, går det inte att använda rev 2,0 och dess drivrutiner eller BIOS-update.

Rev 1,0 för ditt moderkort: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3800#o...

(observera att när jag använder kommatecken (,) som skiljetecken vid versionerna så är det normalt punkt (.) i engelsk/amerikansk skrift)

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

Var hittar du att rev 2,0 skulle stödja grafikkort som 290x? Jämförelsevis med rev 1,0. 290x skickades ut 24:e oktober, 2013. Vore intressant att se skillnaderna i nya versionen av moderkortet och om gamla rev 1,0 tillverkades innan 290x-kortet.

har inte med 290x och göra utan har med att göra att pci-e 3.0 släpptes under denna perioden och enligt tillverkarna stödjer dessa moderkort både pci-e 2.0 och pci-e 3.0 men krävs dock ivy bridge cpu för pci-e 3.0 ska funka så antagligen fanns det någon bugg som strular till det som är korrigerat i bios.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Var hittar du att rev 2,0 skulle stödja grafikkort som 290x? Jämförelsevis med rev 1,0. 290x skickades ut 24:e oktober, 2013. Vore intressant att se skillnaderna i nya versionen av moderkortet och om gamla rev 1,0 tillverkades innan 290x-kortet.

Inget som säger det direkt. Vi tänker att eftersom en person (som du länkade till) har fått igång kortet med mobo-modellen har han kanske en bios-update som jag saknar. Jag har senaste för rev1 så kanske senaste för rev2 är tricket. Men du har rätt - GPU kan ju fortfarande vara defekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Blir till att läsa manualen när jag kommer hem. På bilderna ser jag ingen switch precis, gör du?

av vad jag förstår ska moderkortet återställa sig själv om det inte kan posta med hjälp av ett andra bios chip på moderkortet.. undra om det där verkligen funkar !

om du kollar vid Dual Bios texten så står det M-Bios och B-Bios vilket säkert står för main bios och backup bios så du kan ju testa och se om det fungerar om du vill?

tycker dock du ska uppgradera till något bättre moderkort oavsett så din processor kan överklockas ordentligt för ditt nuvarande moderkort verkar bara ha 4-pin till cpu'n och med 8-pin kan du säkerligen nå höga överklockningar, min i5 2500k nådde 5,4ghz på luft stabilt men gick väldigt varm och kördes i 4.8ghz under daglig drift.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har inte med 290x och göra utan har med att göra att pci-e 3.0 släpptes under denna perioden och enligt tillverkarna stödjer dessa moderkort både pci-e 2.0 och pci-e 3.0 men krävs dock ivy bridge cpu för pci-e 3.0 ska funka så antagligen fanns det någon bugg som strular till det som är korrigerat i bios.

Okej, då är jag med. Men visst är väl PCI Express 3,0 är bakåtkompitabel med version 2,0?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sajke:

Okej, då är jag med. Men visst är väl PCI Express 3,0 är bakåtkompitabel med version 2,0?

100% kompitabelt men ändå lyckades många moderkortstillverkare kladda till det vid övergången så det blev buggar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessGifted:

Inget som säger det direkt. Vi tänker att eftersom en person (som du länkade till) har fått igång kortet med mobo-modellen har han kanske en bios-update som jag saknar. Jag har senaste för rev1 så kanske senaste för rev2 är tricket. Men du har rätt - GPU kan ju fortfarande vara defekt

Vilka är vi?

Jag gissar på att ditt PSU är för klent. Hänvisar även till tillverkaren för ditt korts hemsida, Sapphire - "System requirements" för PSU ligger på 750W.

Men ingen här kan egentligen påvisa var någonstans felet ligger (tja, om inte någon påvisar att rev 1,0 inte stödjer det) utan att man undersöker det vidare, gärna via uteslutningsprincipen. Håller förvisso med om att 750W för att driva kortet är relativt högt.

Självklart kan det även vara ditt moderkort som ej stödjer grafikkortet. Svårt att utesluta om det är antingen moderkortet eller grafikkortet som felar om du t.e.x. stoppar in kortet i en annan burk, med annan PSU.

290x är dock från en svunnen tid och har blivit populär på sistone p.g.a. sänkning i pris. Känns som att ditt moderkort lär kunna stödja det, då ditt moderkort inte är jättemodernt. Hittar dock ej data på när ditt moderkort lanserades, någon annan kanske gör?

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det är Sweclockers recension för GTX 960

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju mysigt. GTX 960 är ett fint kort för pengarna! Men gärna källhänvisning till detta test så att jag kan följa upp det och kika själv! (:

Visa signatur

187

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ok, nu tar vi och lugnar ner oss här. FSP gör mycket bra nätagg, och 650W är MER än tillräckligt. Ett helt system med 290X och en Intel 4960X CPU drog 425W från väggen som mest när SWEC testade. Det blir ca 382W i uteffekt från nätagget. Det finns inte en chans att 650W inte räcker till.

Det verkar vara en otroligt seglivad vanföreställning att man ska behöva ha vad som egentligen är sjukt överdimensionerade nätaggregat när man defacto bara kör med en GPU. Det finns inte ett enda singelkort på marknaden i dag man inte kan driva med ett 500W nätaggregat i bra kvalité förutsatt att man inte har 10+ HDDs i datorn.

Kan vara värt att tänka på att 290x faktiskt har sjukt hör TDP när du drar upp power target med 50%.

Min gamla rigg lyckades dra 1050w från väggen i furmark med en 25% powerhöjning på två stycken 290x

Ungf 900-950W men fortfarande rätt saftigt, hade ett 1000W nättagg då så blev lite skraj..

Det ska dock sägas att det var två överklockade kort med power target höjd, men räkna med att du kan få upp ett kort i 400W om du drar upp alla mätare i topp och kör furmark.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av Sajke:

Vilka är vi?

Jag gissar på att ditt PSU är för klent. Hänvisar även till tillverkaren för ditt korts hemsida, Sapphire - "System requirements" för PSU ligger på 750W.

Men ingen här kan egentligen påvisa var någonstans felet ligger (tja, om inte någon påvisar att rev 1,0 inte stödjer det) utan att man undersöker det vidare, gärna via uteslutningsprincipen. Håller förvisso med om att 750W för att driva kortet är relativt högt.

Självklart kan det även vara ditt moderkort som ej stödjer grafikkortet. Svårt att utesluta om det är antingen moderkortet eller grafikkortet som felar om du t.e.x. stoppar in kortet i en annan burk, med annan PSU.

290x är dock från en svunnen tid och har blivit populär på sistone p.g.a. sänkning i pris. Känns som att ditt moderkort lär kunna stödja det, då ditt moderkort inte är jättemodernt. Hittar dock ej data på när ditt moderkort lanserades, någon annan kanske gör?

"Vi" är väl jag o Oliver91 (Hasselhof). DU har rätt att det kan vara flera saker, vet ju inte riktigt än. Diskuterar mest möjligheter.

Skulle dock inte säga att 290x är från en svunnen tid haha. Senaste high-end kortet från AMD ju.