Garanti och reklamationsfråga utan kvitto gällande NAS server

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Garanti och reklamationsfråga utan kvitto gällande NAS server

Ska förmodligen köpa en begagnade NAS-server, Synology, men de har inget kvitto är det någon som vet ifall jag kan får garanti/reklamation på den ifall något skulle hända via någon typ av serienummer lr så ?

Tack på förhand !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värnamo
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Bassi:

Ska förmodligen köpa en begagnade NAS-server, Synology, men de har inget kvitto är det någon som vet ifall jag kan får garanti/reklamation på den ifall något skulle hända via någon typ av serienummer lr så ?

Tack på förhand !

Fråga ifall dem har köpt den via internet, ifall dem har gjort det så finns det alltid chans till att reklamera utan kvitto. Eftersom kvittot sparas elektroniskt. Vet ej om alla affärer gör såhär, men elgiganten gör det och jag vet att komplett gör det. Även så brukar man få ett elektroniskt kvitto när man köper något via internet! Men orginal ägaren måste lämna tillbaka den vid eventuellt fel.

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du har aldrig några rättigheter gentemot affären som ursprungligen sålde varan när du köper något begagnat av en privatperson. Synology verkar inte heller ha några garantier gentemot slutkund, så det är inte mycket du kan göra om den går sönder. Den enda möjligheten är att be personen du köpte NAS'en av att reklamera den för din räkning, men då behövs ju som sagt kvittot eller någon annan information som styrker köpet. Är den köpt på nätet funkar det tex med mail eller liknande.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Bassi:

Ska förmodligen köpa en begagnade NAS-server, Synology, men de har inget kvitto är det någon som vet ifall jag kan får garanti/reklamation på den ifall något skulle hända via någon typ av serienummer lr så ?

Tack på förhand !

Reklamation har bara originalköparen laglig rätt till, garanti beror på vad tillverkaren bestämt. Hur det blir i just ditt fal kan nog bara butiken som sålde NAS:en från början svara på...

Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Tråd flyttad*

Tänk på att skapa tråden i rätt forumdel, då får du nog mer svar.