Permalänk
Medlem

Telia 8 - får ut 2,5

Tjao, kör kabel från dator -> modem -> första telejack. Får som rubriken säger ut max 2,5Mbit ned och 0.6-0.05Mbit up (bredbandskollen). Med Telia 8. Jag tappar också uppkopplingen i någon sek då och då. Har provat 2 olika datorer med samma resultat. Kan det vara modemet det är fel på (ZyXEL Prestige 600 series) eller blir jag snuvad av Telia?

MVH

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy

Permalänk
Hedersmedlem

ADSL 8 Mb är väl det minsta Telia säljer och därmed kan du sitta 2 mil från telefonstationen med ledningar från 1930-talet och vara glad att du får 2Mb. Endast Telia kan svara på hur dina ledningar ser ut och vad de förväntas klara. Ring kundtjänst och be de mäta och kontrollera om något är fel. De kan även se avståndet och göra en bedömning utifrån det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Modemet ser gammalt ut. Hur länge har du haft den?
Har du alltid haft den hastigheten?

Permalänk
Medlem

Well, dom kommer be dig göra massa saker.
Testa andra nätverkskablar, samt annan dator (så supporten är nöjd).
Kabeln ifrån jacket till modemet får inte vara för lång, kommer inte ihåg maximalt avstånd nu, men se till att den inte är längre än 1.5m iaf.

Gör även en reset på modemet, finns vanligtvis en knapp för det, håll inne den i 10sek och vänta 5min.

Hjälper inte det så ring supporten, finns chans att 8mbit är för högt satt och signalstyrkan blir för klen. Då kan dom sänka hastigheten för att få en starkare signal. Så du ändå får högre än nuvarande 2.5mbit.

Kollade lite snabbt på deras hemsida. 6-8 Mbit/s är vad du ska få ut med ditt abb.

Edit*
Sålänge modemet inte är trasigt så ska det gå att få ut din lovade hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Well, dom kommer be dig göra massa saker.
Testa andra nätverkskablar, samt annan dator (så supporten är nöjd).
Kabeln ifrån jacket till modemet får inte vara för lång, kommer inte ihåg maximalt avstånd nu, men se till att den inte är längre än 1.5m iaf.

Gör även en reset på modemet, finns vanligtvis en knapp för det, håll inne den i 10sek och vänta 5min.

Hjälper inte det så ring supporten, finns chans att 8mbit är för högt satt och signalstyrkan blir för klen. Då kan dom sänka hastigheten för att få en starkare signal. Så du ändå får högre än nuvarande 2.5mbit.

Kollade lite snabbt på deras hemsida. 6-8 Mbit/s är vad du ska få ut med ditt abb.

Va? Återställa modemet, varför det? Räcker med en omsynk(starta om modemet). Varför skulle inte nätverkskabeln få vara mer än 1.5 meter? En cat6 kabeln kan leverera full hastighet över 100m. Omstart av datorn, stänga av allt torrentklienter, steam, origin etc. som eventuellt drar bandbredd och sedan utföra testet igen räcker. Fungerar det fortfarande inte så behövs troligen en kontroll av ledningen eller nytt modem beroende på.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Va? Återställa modemet, varför det? Räcker med en omsynk(starta om modemet). Varför skulle inte nätverkskabeln få vara mer än 1.5 meter? En cat6 kabeln kan leverera full hastighet över 100m. Omstart av datorn, stänga av allt torrentklienter, steam, origin etc. som eventuellt drar bandbredd och sedan utföra testet igen räcker. Fungerar det fortfarande inte så behövs troligen en kontroll av ledningen eller nytt modem beroende på.

Mjukvaruproblem. Vi får det ofta på våra modem (glocalnet), och vi använder också zyxel.

Nätverkskabeln går inte in i telefonjacket. Det är en telekabel, dom har en analog signal som blir sämre med avstånd. Vet inte hur många personer som ringt in och gnäll pga dålig hastighet så sitter dom med en 10m telefonkabel in i modemet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska dra hit en riktig dator och testa innan jag ringer. Är hos mina kära föräldrar och de datorerna jag testat med är kassa som fan. Modemet är nog 6-10 år skulle jag tippa på. Hur fungerar om man vill köpa ett nytt modem? Har en hel låda med modem, dock tror jag inget av dem är från ZyXEL.

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy

Permalänk
Medlem

Vet att ni alla legat sömnlösa och undrat hur det gick, så jag ger er en liten update.
Gick till en Teliabutik, sa: "ay, yo, brushan, mitt internet hackar bajs", fick ett nytt modem gratis (gratis, som i 300kr/mån i över 15 års tid). Fungerar prima, 7,5Mbit/s.

Kan också tillägga att killen i kassan såg ärligt förvånad ut när jag berättade vilket modem jag hade.

Visa signatur

4690K | GTX 970 | z97-Pro Gamer | XL2411Z | SuperNOVA G2 | R5 | 850 EVO | Deathadder | QcK Heavy

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoxOfHax:

Vet att ni alla legat sömnlösa och undrat hur det gick, så jag ger er en liten update.
Gick till en Teliabutik, sa: "ay, yo, brushan, mitt internet hackar bajs", fick ett nytt modem gratis (gratis, som i 300kr/mån i över 15 års tid). Fungerar prima, 7,5Mbit/s.

Kan också tillägga att killen i kassan såg ärligt förvånad ut när jag berättade vilket modem jag hade.

Tack! Nu kan jag äntligen sluta vrida mig om nätterna!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ja absolut att valet av modem kan göra stor skillnad, har själv BBC och har testat linan med samma setup förutom tre olika modem. Har 24 lina och fått resultat 21, 8, 4Mbit/s.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

En anekdot: Jag flyttade med mig glocalnets 24 när jag flyttade ut lite utanför stan. Visade sig att jag bara kunde få 8 där... I själva verket blev det inte mer än 4. Suger hårt, men du verkar ha det värre TS

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.