Permalänk

Minnesproblem på X99

Jag byggde precis en ny dator med följande konfiguration:
Asus X99-E WS
5960X med Dark Rock Pro 3 för kylning
8x4GB Corsair LPX DDR4 2666Hz CL16
Corsair AX 1500i
Samt tills vidare ett 780ti och ett par SSD från en tidigare dator.

Problemet jag stötte på var att jag efter uppstart upptäckte att minnena i D1 och D2 slotten på moderkortet inte upptäcktes i UEFI. Jag tröck ut båda minnena och satte tillbaka dom och då fungerade allt som det skulle ett tag. Efter att ha installerat alla drivrutiner och uppdateringar så körde jag Windows experience index men fick ett felmedelande om att minnena inte kunde testas och det följdes ganska omgående av en blue screen som sa något om memory allocation error. När datorn startade om så stog det i UEFI att C1 och C2 minnena saknades. Jag lämnade in CPU, Moderkort och minnen till Webhallen för felsökning. Men enligt dom så var det inga fel alls. När jag hämtade ut grejerna och monterade ihop alltihopa igen så var det exakt samma problem som tidigare. Minnena i C1 och C2 slotten saknas.

Jag funderar på om det kan vara något problem med mitt nätagg. Någon som har någon input eller tips?

Edit: Jag har provat minnen i många olika konfigurationer och den hittar aldrig stickorna som sitter i C1 och C2 slotsen. Verkar underligt för mig att det skulle vara något annat än moderkortet, kan webhallen ha gjort ett misstag?

Edit 2: Visade sig att Webhallen inte hade kontrollerat att den fulla minnesmängden fanns tillgänglig så jag har lämnat in grejerna igen. En rekommendation till andra som lämnar in saker på felkontroll är att försäkra dig om att felbeskrivningen täcker alla problem. Samt att kontrollera det ännu en gång att allt som strulat verkligen fungerar vid avslutad felkontroll. Så slipper ni förhoppningsvis springa fram och tillbaka med era grejer som jag.

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Jag byggde precis en ny dator med följande konfiguration:
Asus X99-E WS
5960X med Dark Rock Pro 3 för kylning
8x4GB Corsair LPX DDR4 2666Hz CL16
Corsair AX 1500i
Samt tills vidare ett 780ti och ett par SSD från en tidigare dator.

Problemet jag stötte på var att jag efter uppstart upptäckte att minnena i D1 och D2 slotten på moderkortet inte upptäcktes i UEFI. Jag tröck ut båda minnena och satte tillbaka dom och då fungerade allt som det skulle ett tag. Efter att ha installerat alla drivrutiner och uppdateringar så körde jag Windows experience index men fick ett felmedelande om att minnena inte kunde testas och det följdes ganska omgående av en blue screen som sa något om memory allocation error. När datorn startade om så stog det i UEFI att C1 och C2 minnena saknades. Jag lämnade in CPU, Moderkort och minnen till Webhallen för felsökning. Men enligt dom så var det inga fel alls. När jag hämtade ut grejerna och monterade ihop alltihopa igen så var det exakt samma problem som tidigare. Minnena i C1 och C2 slotten saknas.

Jag funderar på om det kan vara något problem med mitt nätagg. Någon som har någon input eller tips?

Edit: Jag har provat minnen i många olika konfigurationer och den hittar aldrig stickorna som sitter i C1 och C2 slotsen. Verkar underligt för mig att det skulle vara något annat än moderkortet, kan Webhallen ha gjort ett misstag?

även fast du bara köpt moderkort / minnen på Webhallen varför inte lämna in hela datorn ?
(är det coilwhine på grafikkortet och du lämnar in det, så kan problemet vara annanstans. då fungerar ditt grafikkort hos återförsäljaren)

låter som långsökt att det skulle vara nätagget.
dokumentera "fota av felkoden" skicka in det till Webhallen jag skulle gissa på att moderkortet är RMA

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Hmm, tjurigt problem. Spontant så låter det som det är något vajsing på moderkortet, men kolla i manualen vilken slot som gäller om man bara kör med ett minne, och gå sedan igenom minne efter minne med memtest eller liknande för att eventuellt utesluta dina minnen.

Jag förutsätter att dina minnen är certifierade enligt Asus kompatibilitetslista för just det moderkortet. Om du är osäker, finns lista i manualen och på Asus hemsida.

Att det skulle vara nätagget finner jag inte troligt.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

även fast du bara köpt moderkort / minnen på Webhallen varför inte lämna in hela datorn ?
(är det coilwhine på grafikkortet och du lämnar in det, så kan problemet vara annanstans. då fungerar ditt grafikkort hos återförsäljaren)

låter som långsökt att det skulle vara nätagget.
dokumentera "fota av felkoden" skicka in det till Webhallen jag skulle gissa på att moderkortet är RMA

Problemet är ju bara att jag inte har tillgång till bil så det blir ganska struligt att ta med hela datorn. Men jag får nog höra av mig till webhallen igen på måndag och se vad dom säger. Verkar verkligen som det är moderkortet, men jag skulle ju kunna komma in med nätagget tillsammans med minnen, moderkort och cpu och se om dom kan hitta problemet den här gången. Jag funderar på om dom enbart kört benchmarks för att se om dom fick samma blåskärm som mig utan att bekräfta att det fanns tillgång till alla minnen.