Spricka i datorn - garanti ändå?

Permalänk

Spricka i datorn - garanti ändå?

Jag har en Asus Vivobook som nu har börjat strula, med bluescreen och sen startar den inte. Har fortfarande garanti på den och ska skicka in den till asus för reparation. Jag hoppas såklart att den ska gå på garanti, men datorn har en rätt stor spricka i underdelen (se bilder). Är det någon som kan gissa på om de kommer godkänna garanti ändå? Vet inte hur petiga just asus är, vet att tex. mobiltelefonsförsäljare kan vara jättepetiga om det är någon repa på telefonen.

Känns lite osäkert att skicka in den, för om den inte går på garantin så får jag betala en felsökningsavgift som ligger runt 1300, och vill jag ha den lagad har jag ingen aning om vad det kostar.

http://imgbox.com/h2cMcFDm
http://imgbox.com/uXUrXMKX

(hoppas bilderna funkar)

Permalänk
Avstängd

Det där räknas som användar relterat slarv/misstag och har hemskt svårt att tro att det skulle gå igenom med garanti och skulle möjligt vis vara om man kan ta det på försäkring eller nått då den ser ut att blivit skadad när den tappats eller liknande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Hm, tusan också. Jag har iofs en drulleförsäkring och dessutom låg självrisk (500 kr) vad gäller elektronik. Jag har dock inte tappat datorn, det är jag säker på, men jag vet faktiskt inte hur den har gått sönder. Möjligtvis har jag råkat ha sönder den på fyllan

Permalänk

En annan fråga, om själva datorn: finns det något sätt att rädda de filer som ligger på hårddisken? Hann inte rädda något innan den kraschade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

En annan fråga, om själva datorn: finns det något sätt att rädda de filer som ligger på hårddisken? Hann inte rädda något innan den kraschade.

Om du har möjlighet att ta isär datorn (underdelen) så kan du stoppa in disken i en stationär dator om nu förutsättningarna finns. Då kan du få ut alla filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Hm, tusan också. Jag har iofs en drulleförsäkring och dessutom låg självrisk (500 kr) vad gäller elektronik. Jag har dock inte tappat datorn, det är jag säker på, men jag vet faktiskt inte hur den har gått sönder. Möjligtvis har jag råkat ha sönder den på fyllan

Jag kan svetsa ett chassi åt dig i Vikinga-plåt, som håller för alla världens fyllor.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

disken kan du som sagt ta ur och köra i annan dator eller tex ett usb med linux installerat/botbar version och kan komma åt filerna så med bara disken är hel är det inget problem att rädda dom och kan ju vara värt att fixa datorn själv annars för det kan vara så enkelt som en windows installation räddar den men 500kr drulle kändes annars som en vettig lösning med när du ändå har skada på den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det fick bli försäkringsbolaget...