Hemautomation med Z-wave (Vera) och Arduino 2.4 Ghz
Hej
Tänkte kolla om fler har försökt bygga egna lösningar för att slippa betala dyra månadsavgifter för nerlåsta larmlösningar? :/
Har du kört zigbee eller nått annat trådlöst system med dubbelriktad kommunikation, har fungerat bra och vad är det i så fall???
Har du några bra tips på hur du har byggt ditt så system så tar jag gärna emot tips! är inte helt färdigt med mitt så det finns alltid möjligheter till förbättringar!
obs de är en del länkar! man behöver inte klicka på dom för att läsa tråden
Håller själv på att uppdatera hemmet för att få ett fullgott Larm OCH hemautomations system. (Utan månadskostnad!!!) Körde tidigare en Nexa med diverse 433Mhz givare, märkte dock att detta föll som larmlösning eftersom enheterna inte har dubbelriktat kommunikation.... testade därför Vera eftersom den klarar Z-Wave
Har haft riktig bra erfarenheter med Veras controller! (har testat homegenie på en raspberry pi 2 med z-stick, blev inte riktigt nöjd)
Som kontroller har jag valt att köra Vera Lite (kommer att bli en Vera Secure om / när dom släpps för att få zigbee och 433 native)

Eftersom Veran är så pass öppen så går det enkelt att integrera egna Arduino projekt till Veran eller skriva egna program för att kontrollera Det är även möjligt att koppla in olika typer av Wifi / Ethernet webkameror och integrera dessa som övervaknings kameror, kör 2 st POE kameror från Foscam samt en billig 400:- från Dlink, alla fungerar perfekt
För att hantera veran som larm så har det testat olika RFID lösningar.
För närvarande så har det testats tre spår för att hantera RFID taggar till veran. Endera köra med Arduino Mysensors projektet

// Luvans Projekt
eller zipatos keypad
Tyvärr så ser man inte om man lyckats larma på eller av... därför håller jag på med ett projekt, Youtube film längst ner i tråden.

eller

// mitt projekt.. fortfarande i beta...
För att enkelt addera Arduino till Vera controllers så finns Mysensors projektet som ger dubbelriktad kommunikation trådlöst kommunikation med 2.4 Ghz sändarna nrf24l01+ (kräver att man bygger en Arduino gateway)
MySensors
Håller just nu på att bygga en enhet som ska köras över Ethernet för att visa veran status så fort något rör sig framför enheten. Så fort den är klar så kommer jag att sätta upp en Mysensor gateway
Arduino som hämtar status ur Veran och rapporterar temperatur, ljus och luftfuktighet.
// Ispep