Hemautomation med Z-wave (Vera) och Arduino 2.4 Ghz

Permalänk
Medlem

Hemautomation med Z-wave (Vera) och Arduino 2.4 Ghz

Hej

Tänkte kolla om fler har försökt bygga egna lösningar för att slippa betala dyra månadsavgifter för nerlåsta larmlösningar? :/
Har du kört zigbee eller nått annat trådlöst system med dubbelriktad kommunikation, har fungerat bra och vad är det i så fall???

Har du några bra tips på hur du har byggt ditt så system så tar jag gärna emot tips! är inte helt färdigt med mitt så det finns alltid möjligheter till förbättringar!

obs de är en del länkar! man behöver inte klicka på dom för att läsa tråden

Håller själv på att uppdatera hemmet för att få ett fullgott Larm OCH hemautomations system. (Utan månadskostnad!!!) Körde tidigare en Nexa med diverse 433Mhz givare, märkte dock att detta föll som larmlösning eftersom enheterna inte har dubbelriktat kommunikation.... testade därför Vera eftersom den klarar Z-Wave

Har haft riktig bra erfarenheter med Veras controller! (har testat homegenie på en raspberry pi 2 med z-stick, blev inte riktigt nöjd)

Som kontroller har jag valt att köra Vera Lite (kommer att bli en Vera Secure om / när dom släpps för att få zigbee och 433 native)

Eftersom Veran är så pass öppen så går det enkelt att integrera egna Arduino projekt till Veran eller skriva egna program för att kontrollera Det är även möjligt att koppla in olika typer av Wifi / Ethernet webkameror och integrera dessa som övervaknings kameror, kör 2 st POE kameror från Foscam samt en billig 400:- från Dlink, alla fungerar perfekt

För att hantera veran som larm så har det testat olika RFID lösningar.
För närvarande så har det testats tre spår för att hantera RFID taggar till veran. Endera köra med Arduino Mysensors projektet

// Luvans Projekt

eller zipatos keypad
Tyvärr så ser man inte om man lyckats larma på eller av... därför håller jag på med ett projekt, Youtube film längst ner i tråden.

eller

// mitt projekt.. fortfarande i beta...

För att enkelt addera Arduino till Vera controllers så finns Mysensors projektet som ger dubbelriktad kommunikation trådlöst kommunikation med 2.4 Ghz sändarna nrf24l01+ (kräver att man bygger en Arduino gateway)
MySensors

Håller just nu på att bygga en enhet som ska köras över Ethernet för att visa veran status så fort något rör sig framför enheten. Så fort den är klar så kommer jag att sätta upp en Mysensor gateway
Arduino som hämtar status ur Veran och rapporterar temperatur, ljus och luftfuktighet.

// Ispep

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Grymt, jag själv skulle skitgärna vilja bygga ett liknande system problemet är dock tid.
Nu har jag ej grejat så mycket med vanliga säkerhetsanläggningar, men generellt tycker jag att de har stor fokus på att dra in pengar i månadsavgifter.
Jag tänker mig ett larmsyften där larmen kommer till mobilen och man från mobilen kan koppla av larmet, då efter att ha sett informationen ifrån webbkamerorna och det finns ingen mening att blanda in någon tredje part som ska ha pengar varenda månad. Förutom detta så kunna styra all fastighetsautomation ifrån mobilen.

En nyfikenhetsfråga hur hade du tänkt att integrera webbkamerorna? Kunna läsa av dem fram samma sida är ju smidigt, automatisk inspelning vid larm är bra även om många låter dem spela in hela tiden. Kontroll om de är i drift genom går att läsa av watchdogen genom SMTP.

Nå lycka till, jag är avundsjuk och skulle också vilja ha tid att bygga något eget.

Permalänk
Medlem

jag är lite nyfiken på varför du inte var blev nöjd med homegenie eftersom jag själv hade planerna på köra det ?

Permalänk
Medlem

Jag går själv i planer på att bygga ett Z-wave nätverk i huset.

Jag har redan några enheter och en USB-sticka till vilken jag skrivit lite C-kod för att kommunicera med enheterna. Dock känner jag att jag troligtvis inte kommer orka skriva en komplett server för Z-wave inom en snar framtid. Så det lutar åt att jag köper en Vera3 istället, men man kanske ska vänta på en Vera Secure istället.

Det ska bli intressant att följa ditt projekt och se hur det går för dig.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

roligt att så många funderar på att bygga smarta hem!

Johan86c:
Veran är så pass smart så du skriver bara in url:en till webkamerans stillbilds api (och användarnamn och lösenord om det krävs) Veran lägger sedan upp det som enheter i listan.
såg att jag inte hade lagt upp någon bild på hur sådant ser ut :/ men så här ser det ut:
Veras egna hemsida

Eftersom veran ssh:ar upp till ett publikt nav så kommer man åt allt hemma via en (https://home.getvera.com/users/login) där kommer du åt enheten via mobil appar och datorer, kamerorna proxas ut med så man har full koll på hemmet vart man än är
går även att få sms från systemet.

ville dock skicka mer än dom två man får gratis varje dag så jag byggde SMS Gateway med 3g modem

telgetok:
Ska väll säga att den fungerade väll inte dåligt, men jag kände att jag saknade funktioner som exempelvis uppringande ssh och funktionen med webkamerorna bland annat. SAMT att jag inte är en allt för van Linux person... det va mest det som fick mig att gå på Vera

dopedog:
vänta på vera secure om du inte ska bygga nått nu, den ska ha (om det stämmer med det dom sa på mässan i januari) 5 olika radiodelar. vilket är bra om man vill behålla lite billigare strömbrytare och annat.

Gjorde de här programmet till min vera för att lättare få en överblick på min Lamina surfplatta Riktig trevliga API:er att arbeta mot (XML och JSON)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ispep:

roligt att så många funderar på att bygga smarta hem!

Johan86c:
Veran är så pass smart så du skriver bara in url:en till webkamerans stillbilds api (och användarnamn och lösenord om det krävs) Veran lägger sedan upp det som enheter i listan.
såg att jag inte hade lagt upp någon bild på hur sådant ser ut :/ men så här ser det ut:
Veras egna hemsida

Eftersom veran ssh:ar upp till ett publikt nav så kommer man åt allt hemma via en (https://home.getvera.com/users/login) där kommer du åt enheten via mobil appar och datorer, kamerorna proxas ut med så man har full koll på hemmet vart man än är
går även att få sms från systemet.

ville dock skicka mer än dom två man får gratis varje dag så jag byggde SMS Gateway med 3g modem

telgetok:
Ska väll säga att den fungerade väll inte dåligt, men jag kände att jag saknade funktioner som exempelvis uppringande ssh och funktionen med webkamerorna bland annat. SAMT att jag inte är en allt för van Linux person... det va mest det som fick mig att gå på Vera

dopedog:
vänta på vera secure om du inte ska bygga nått nu, den ska ha (om det stämmer med det dom sa på mässan i januari) 5 olika radiodelar. vilket är bra om man vill behålla lite billigare strömbrytare och annat.

Gjorde de här programmet till min vera för att lättare få en överblick på min Lamina surfplatta Riktig trevliga API:er att arbeta mot (XML och JSON)

http://www.automatiserar.se/wp-content/uploads/2015/03/V12Ver...

Det låter trevligt. XML/JSON är ju alltid lätt att både tolka och hantera i de flesta moderna språk idag. Låter nästan som jag inte kommer orka vänta på en Vera Secure utan köper en Vera3 direkt. Sen får vi se om det blir en Vera Secure när den nu släpps.

Visa signatur

-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ispep:

Hej

Tänkte kolla om fler har försökt bygga egna lösningar för att slippa betala dyra månadsavgifter för nerlåsta larmlösningar? :/
Har du kört zigbee eller nått annat trådlöst system med dubbelriktad kommunikation, har fungerat bra och vad är det i så fall???

Har du några bra tips på hur du har byggt ditt så system så tar jag gärna emot tips! är inte helt färdigt med mitt så det finns alltid möjligheter till förbättringar!

obs de är en del länkar! man behöver inte klicka på dom för att läsa tråden

Håller själv på att uppdatera hemmet för att få ett fullgott Larm OCH hemautomations system. (Utan månadskostnad!!!) Körde tidigare en Nexa med diverse 433Mhz givare, märkte dock att detta föll som larmlösning eftersom enheterna inte har dubbelriktat kommunikation.... testade därför Vera eftersom den klarar Z-Wave

Har haft riktig bra erfarenheter med Veras controller! (har testat homegenie på en raspberry pi 2 med z-stick, blev inte riktigt nöjd)

Som kontroller har jag valt att köra Vera Lite (kommer att bli en Vera Secure om / när dom släpps för att få zigbee och 433 native)
http://www.automatiserar.se/wp-content/uploads/2014/12/VeraLi...

Eftersom Veran är så pass öppen så går det enkelt att integrera egna Arduino projekt till Veran eller skriva egna program för att kontrollera Det är även möjligt att koppla in olika typer av Wifi / Ethernet webkameror och integrera dessa som övervaknings kameror, kör 2 st POE kameror från Foscam samt en billig 400:- från Dlink, alla fungerar perfekt

För att hantera veran som larm så har det testat olika RFID lösningar.
För närvarande så har det testats tre spår för att hantera RFID taggar till veran. Endera köra med Arduino Mysensors projektet
http://www.automatiserar.se/wp-content/uploads/2015/04/IMG_20...

// Luvans Projekt

eller zipatos keypad
Tyvärr så ser man inte om man lyckats larma på eller av... därför håller jag på med ett projekt, Youtube film längst ner i tråden.
http://www.automatiserar.se/wp-content/uploads/2015/03/RFIDZi...

eller

http://www.automatiserar.se/wp-content/uploads/2014/12/RFID-O...

// mitt projekt.. fortfarande i beta...

För att enkelt addera Arduino till Vera controllers så finns Mysensors projektet som ger dubbelriktad kommunikation trådlöst kommunikation med 2.4 Ghz sändarna nrf24l01+ (kräver att man bygger en Arduino gateway)
MySensors

Håller just nu på att bygga en enhet som ska köras över Ethernet för att visa veran status så fort något rör sig framför enheten. Så fort den är klar så kommer jag att sätta upp en Mysensor gateway
Arduino som hämtar status ur Veran och rapporterar temperatur, ljus och luftfuktighet.
https://www.youtube.com/watch?v=VzKYicfDDuU

// Ispep

Haft egen idé om att just göra alarm/kameraövervakning. Fördelen med att köpa alarm är att om man är bortrest, så kollar dom hemmet åt en. Så dom inte täppt avloppet och satt på alla kranar när dom går typ. Men det går ju lösa på distans (med styrd magnetkopplingsavstängning på inkommande t.ex eller tryckvakt). Men trasigt fönster är ju inte lika lösbart än om man inte har någon sjyst granne(har ju inte kommit så långt i robotutvecklingen än).

Ja finns ju fördelar och nackdelar även här Får utveckla ny sorts grannsamverkan kanske, där alla har hembyggt alarm och åker ut till dom som är bortresta om alarmet går jaja kul idé funderat på detta själv faktiskt, även idé på om även dörren både låser upp och öppnar och stänger. Det vore rätt häftigt (om det inte blir som i filmen där datorn blir svartsjuk och försöker tja göra sig av med konkurrenten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

dopedog:

Den har funnits rätt så länge nu och är stabil
Luvan som jag kör bloggen med har bytt till en extern antenn på sin för att få bättre räckvidd och slippa en range extender. Jag bytte även till en extern antenn på min Vera Lite, når nu utan problem längst bak på gården om jag behöver

Broken-Arrow:
Precis så är det väll att någon annan kollar på kameror om man är borta och ser om vatten och likande börjar läcka. Samt att man får en väktare som kommer på plats rätt så omgående. Tyvärr så tycker jag att deras priser är lite hutlösa om man vill ha ett fullgott skydd :/
Mitt system skulle kosta ca 16.000 första året med sector alarm och sedan ca 6500:- / år.... Mitt system har kanske kostat mig 6000 - 8000:- totalt och då är det kamerorna som är det dyraste! mycket hemma byggda saker men ändå en hel del z-wave som är köpta. Mitt system är då inte bara ett larm utan det sköter de mesta hemma rätt så automagiskt med olika scenes i Vera

Många av funktionerna man har hemma nu kan dom inte ens erbjuda! för man måste väll ha övervakning på pelletsnivå hemma så man får ett sms när det är dags att fylla på mer hehe

Skulle vilja höra någon som kör med Zipabox? stod mellan den och Veran när jag kollade på controller förra året.

Väntar även på att Windows 10 betan till Raspberry pi 2! När den kommer så går det nog att förbättra hemautomationen enormt mycket mer, eventuellt göra en helt egen kontroller om dom nu släpper en licens gratis / hushåll!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Grymt, jag själv skulle skitgärna vilja bygga ett liknande system problemet är dock tid.
Nu har jag ej grejat så mycket med vanliga säkerhetsanläggningar, men generellt tycker jag att de har stor fokus på att dra in pengar i månadsavgifter.
Jag tänker mig ett larmsyften där larmen kommer till mobilen och man från mobilen kan koppla av larmet, då efter att ha sett informationen ifrån webbkamerorna och det finns ingen mening att blanda in någon tredje part som ska ha pengar varenda månad. Förutom detta så kunna styra all fastighetsautomation ifrån mobilen.

En nyfikenhetsfråga hur hade du tänkt att integrera webbkamerorna? Kunna läsa av dem fram samma sida är ju smidigt, automatisk inspelning vid larm är bra även om många låter dem spela in hela tiden. Kontroll om de är i drift genom går att läsa av watchdogen genom SMTP.

Nå lycka till, jag är avundsjuk och skulle också vilja ha tid att bygga något eget.

Gjorde en guide så du ser hur enkelt det är att få allt från en billig D-Link kamera till en dyrare POE hikvision kamera att fungera med vera

Så här ser gränssnittet ut för android:

Jag har gjort en guide på både hur det fungerar och hur enkelt det är att lägga till valfri webbkamera. De kanske visar lite vad mycket man får för 1800kr
Guide på Vera och övervakningskameror

Visa signatur