Jakten på mekaniskt tangentbord med låg profil.

Permalänk
Medlem

Jakten på mekaniskt tangentbord med låg profil.

Tangentbordet jag har idag köpte jag tillsammans med en mus för ca 100kr för 5 år sedan och jag har ganska länge känt att det är dags för ett nytt. Det fungerar lika bra som det alltid gjort men det är helt enkelt gammalt och jag skulle vilja ha ett mer kvalitativt tangentbord. och nu på senare tid när mekaniska tangentbord blivit så populärt så har jag blivit riktigt sugen på en själv, jag har också testat en polares och jag gillade känslan.

dom 2 senaste dagarna har jag suttit som en galning vid datorn och försökte hitta ett mekaniskt tangentbord med låg profil. I början tänkte jag att det antagligen inte fungerar att göra ett lågprofilstangentbord med cherry mx switchar eller liknande men sen jag kom över Cherry MX-board 3.0 (http://techgage.com/article/cherry-on-top-a-review-of-cherrys...) så har jag tänkt att det bara MÅSTE finnas ett annat mekaniskt tangentbord med låg profil.

Det är cherry som tillverkar switcharna, och dom kom ut med mx-board 2.0 för ca 2-3 år sedan som var i låg profil med cherry mx switchar. och jag vet att det finns många som tycker om tangentbord med låga tangenter. så varför i hela friden tillverkar ingen det? Jag begriper det verkligen inte.

I alla fall saken är den att jag gärna skulle uppskatta om tangentbordet hade mediaknappar och var bakgrundsbelyst vilket mx-board 3.0 ej är och sedan har jag läst att det inte ska vara i det bästa byggkvaliteten. Men eftersom jag inte lyckas hitta någon annan så verkar det ändå komma till att jag kommer köpa detta. Därför vänder jag mig nu hit för i ett sista försök, genom att fråga er, kolla om någon här vet om det finns eller kommer att komma inom det närmaste året/en något nytt mekaniskt tangentbord med låg profil? jag lyckas inte hitta det i alla fall, förutom Steelseries Apex 800 med SQ1 Switchar, för 1800kr(!) vilket är ganska mycket för dyrt för mig. Eller om det möjligtvis går att hitta sådanna keycaps man kan köpa till och sätta på något random mekaniskt tangentbord.

Tack för hjälpen, mvh

EDIT: kanske bör tillägga att jag vet om cherry ML switcharna och dessa skulle möjligtvis vara ett alternativ, dock har jag hört att dom kan fastna och det enda tangentbordet jag hittar med dessa är G84-4100 och dom har inte någon keypad, dessutom väldigt fula.