Rykte: AMD Radeon R9 395X2 med dubbla Fiji-kretsar ser dagens ljus i sommar

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Radeon R9 395X2 med dubbla Fiji-kretsar ser dagens ljus i sommar

Grafikkort Radeon R9 390X kanske inte har vad som krävs för att bräcka Geforce GTX Titan X och kommande GTX 980 Ti, varför AMD kan komma att avtäcka Radeon R9 395X2 redan i juni.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt upphetsad för 300-serien. Men om det behöver dubbla kort för att motsvara Titan X och 980 Ti så är det tyvärr inte bra.

Permalänk
Medlem

Hoppas att de inte bara släpper massa rebrands och bara två nya kort.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej fy fan vad besviken jag blir! Blir det en dubbelmacka för att matcha 980ti så kommer jag att skaffa 980ti istället.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

haha, kan redan se rubrikerna "Nvidia kontrar med Titan XZ, dyrgrip på 50K".:D

Permalänk
Medlem

klämma in denna med asrocks miniITX 2011-3 mobo och 5960x. öjöjöj, vilken kraftburk!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av JonatanR:

klämma in denna med asrocks miniITX 2011-3 mobo och 5960x. öjöjöj, vilken kraftburk!

Problemet är inga kylare passar det moderkort typ jag kolla på det och pilla på det under CeBIT

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skäggig legend

Aj, hoppas verkligen detta inte stämmer. Vi måste få ned priset på Nvidia oberoende på vilken sida man står på.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Ju närmare vi kommer så dör hypen för min del. Känns som at 3** serien kommer att bli en flopp, speciellt eftersom Su, AMDs VD, nämnde det som...

"Oh yeah we have these super awesome APUs *namedropping* thats the future of AMD! And some graphics devices later."

Helt undanskyfflat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är inte speciellt upphetsad för 300-serien. Men om det behöver dubbla kort för att motsvara Titan X och 980 Ti så är det tyvärr inte bra.

295X2 är ju redan 10% bättre än Titan X, så 395X2 lär nog vara ordentligt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

295X2 är ju redan 10% bättre än Titan X, så 395X2 lär nog vara ordentligt mycket bättre.

Fast prestandan är väl inte det speciella när det kommer till 295X2, det är ju prestandan för pengarna. Testa och sätt två Titan X i SLI så slår dem lätt 295X2, om man bortser från priset.

Permalänk

AMD har dragits med stora bekymmer med effekt/värme/ljudnivå under lång tid nu. Att de behöver köra dubbla sådana GPUer för att rå på nVidias singel-GPU är en STOR plump i protokollet.

Jag kör själv dubbel GPU där hemma (2st GTX780) för att driva 5760-grafik och det är inte helt smärtfritt. Det är buggar här och där även om det i teorin ska funka bra. En större undersökning i Toms Hardware bekräftade att detta är mycket vanligt förekommande i alla SLI/Crossfire-konfigurationer, något som även bekräftas från de vänner jag har som provat olika dubbel-GPU genom åren.

Som det känns nu är det nog vettigast att hålla ut med nuvarande hårdvara (inflationen i hårdvarukrav på PC-spel har ju ändå nästan upphört) tills nVidia kommer med sina krympta kretsar nästa år. Och då satsa på ett ensamt top-of-the-line-kort (inte Titan) för att driva de tre skärmarna. Eller om man bara går över till ensam välvd ultrawide 34".

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

295X2 är ju redan 10% bättre än Titan X, så 395X2 lär nog vara ordentligt mycket bättre.

Vi har tidigare sett bulldozer. Den blev sämre än gamla Phenom II.

Permalänk
Inaktiv

Om det stämmer börjar vi AMD-fanboys nog se slutet på det roliga. Det var kul så länge det varade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Börja mina dator äventyr med amd. Sen gick jag över till nvidia och nu åter till amd. Hoppas amd lyckas för gör dem inte det så tar juh nvidia över helt och då bestämmer dem.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vi har tidigare sett bulldozer. Den blev sämre än gamla Phenom II.

Beror på vad du gör med datorn. Sen var inte Bulldozer sämre än Phenom II i standardfrekvensen vad jag kan minnas utan bara när du körde båda i samma frekvens?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Fast prestandan är väl inte det speciella när det kommer till 295X2, det är ju prestandan för pengarna. Testa och sätt två Titan X i SLI så slår dem lätt 295X2 och det är på samma vilkor också.

Samma villkor? 23 000kr vs 6 000kr?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Fan också.. Men så jäkla långt efter Titan X KAN den ju inte ligga. Den måste ju utprestera 290x med någon slags marginal.

Nej, jag tror inte på att jämföra med hur tråkigt bulldozer stod sig mot Phenom II. På GPU-fronten har det väl i princip alltid gått framåt. HD 2000-serien som var tveksam i så fall, och det var en jäkla massa år sen.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Gör mig inte besviken nu AMD!

Permalänk
Medlem

AMD är på väg ut ur leken... det är min känsla. Snart har vi bara nvidia kvar och konkurrensen är borta. Nvidia och intel är dem ända stora spelarna kvar, så är känslan. Hoppas att AMD kan dra till med något snart alltså, för allas skull.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Känns som att Nvidia har ett stort övertag för tillfället, måtte AMD komma ikapp med 300-serien annars kan det bli lite si och så med hur det ser ut i framtiden. Syftar på http://www.nordichardware.se/Grafik/klyftan-pa-grafikkortsmar...

Att Nvidia har 76% (4e kvartalet 2014) av marknaden för dedikerade grafik-kretsar är ju knappast något bra...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Problemet är inga kylare passar det moderkort typ jag kolla på det och pilla på det under CeBIT

Noctua NH-U12DX i4

Sen har ju EK deras fästanordning för Narrow ILM med

Men ja, det är "tyvärr" inte många.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Tror att många här missuppfattar, Det kommer knappast behövas 2st 390X eller ett 395X2 för att matcha prestandan hos Titan X/980Ti, 390X kommer att prestera i närheten av Nvidias kort, Men kanske inte bättre, Därför pushar dom 395X2 för att dom vill ha snabbaste kortet på marknaden, Om 390/390X presterar 5% sämre än 980Ti och kostar 30% mindre (Bara ett exempel) så är det fortfarande ett bra/prisvärt kort i jämförelse med Nvidia.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Är inte speciellt upphetsad för 300-serien. Men om det behöver dubbla kort för att motsvara Titan X och 980 Ti så är det tyvärr inte bra.

Skrivet av Xyborg:

Nej fy fan vad besviken jag blir! Blir det en dubbelmacka för att matcha 980ti så kommer jag att skaffa 980ti istället.

Skrivet av siggelund:

AMD har dragits med stora bekymmer med effekt/värme/ljudnivå under lång tid nu. Att de behöver köra dubbla sådana GPUer för att rå på nVidias singel-GPU är en STOR plump i protokollet.

Men vad är det här för påståenden? Är det tävling i hittepå? Själv tycker jag att det är tragiskt att nVidia måste släppa 980Ti för att rå på gamla mellanklasskortet Radeon 6750, verkligen illa, hur ska det gå för nVidia?
395X2 är för en helt annan marknadskategori än 980Ti och lär ligga uppemot dubbla prestandan. Varför ni ska komma och hitta på annat begriper jag inte. Eller jo, jag vet väl tyvärr varför ni vill göra så.

Skrivet av XHI:

Aj, hoppas verkligen detta inte stämmer. Vi måste få ned priset på Nvidia oberoende på vilken sida man står på.

Varför är det dåligt? Reagerade du likadant när du fick höra att nVidia skulle släppa Titan X, 980Ti, eller Titan Z för den delen? Varför är det dåliga nyheter att de siktar på att släppa ett kort som är dubbelt så snabbt som deras kommande toppkort?

Skrivet av Superlight:

Vi har tidigare sett bulldozer. Den blev sämre än gamla Phenom II.

Inte jämförbart någonstans, begriper du inte det? Ingen mening alls med att släppa 390X om det skulle bli sämre än 290X. 390X kommer av allt att döma ha väldigt mycket bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Fast prestandan är väl inte det speciella när det kommer till 295X2, det är ju prestandan för pengarna. Testa och sätt två Titan X i SLI så slår dem lätt 295X2 och det är på samma vilkor också.

What? Ett ensamt Titan X kostar ju dubbelt så mycket som ett 295X2.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

klämma in denna med asrocks miniITX 2011-3 mobo och 5960x. öjöjöj, vilken kraftburk!

Lite vad jag har idag i ett evga hadron air. Litet och kraftfullt

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Emil Hansson:

Tror att många här missuppfattar, Det kommer knappast behövas 2st 390X eller ett 395X2 för att matcha prestandan hos Titan X/980Ti, 390X kommer att prestera i närheten av Nvidias kort, Men kanske inte bättre, Därför pushar dom 395X2 för att dom vill ha snabbaste kortet på marknaden, Om 390/390X presterar 5% sämre än 980Ti och kostar 30% mindre (Bara ett exempel) så är det fortfarande ett bra/prisvärt kort i jämförelse med Nvidia.

Håller med, jag tolkade det likadant. Att kortet inte är för att kunna matcha Titan X/980Ti, utan att det släpps för att ha snabbaste kortet på marknaden samt för de som vill köra VR i 4K.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Aj, hoppas verkligen detta inte stämmer. Vi måste få ned priset på Nvidia oberoende på vilken sida man står på.

Ja precis ! Ända orsaken varför jag också vill att Amd skall ha nått att komma med är för att få ner priserna på Nvidia kort !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Bara 4 Gb minne...Hmm

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad besviken jag är om de endast släpper korten med 4GB. 390X2 har 8 GB men både gpuerna kommer dela på minnet så kortet kommer ju bara köras i 4 GB ändå. 4GB är redan för lite för dagen spel. GTA V drar ju redan 4 GB cirka med allt på max. The Witcher 3 drog väl rätt mycket också. Inget framtidssäkert kort om de bara sätter 4GB, kommer nog skippa den första generationen med HBM då. 4GB är ju redan på tok för lite, hur tänkte AMD egentligen. Dessutom har de redan skippat en generation för att kunna skapa dessa korten med HBM. Dålig planering, mycket dålig. Kommer gå åt helvete för AMD.