Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Är ju visst 3.5" platser

Du förstår vad jag menar - att hela högersidan inte är fylld med burar av olika slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Du förstår vad jag menar - att hela högersidan inte är fylld med burar av olika slag.

Du menade så.. Trött som fan borde sova istället för att sitta här och påpeka saker..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

bra recension! Älskar chassirecensionerna!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension, chassit verkar riktigt fint. Blir nog ett Define S för min del i kommande vattenkylningsbygget i form av mitt gymnasiearbete!

Visa signatur

7800X3D | 32GB 6400MHz | RTX 2080 Super
Razer Blade Advanced 2021 / MacBook Pro 2022 / Galaxy S23 / iPhone 14

Permalänk

När jag såg rubriken trodde jag att ett Define Mini R2 va påväg! Men icke! När kommer det! "Svensson" behöver inte ATX! Trevligt chassi dock! Men inget för mig!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Varför recenserar man ett sådant här chassi utan att använda vattenkylningskomponenter när chassit så tydligt är designat för just detta?

Förstår inte all den negativa inställningen till 5.25" platser, dessa är ju jättebra till allt möjligt och inte bara en plats för optiska läsare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Men om man har 3 st 140mm som inblås och en 140mm som utblås, borde det inte bli riktigt varmt i chassit? Särskilt om det är tätt upptill.

Nej, inte alls.

Jag säger att det oftast är bra att ha övertryck i chassit.
Har man undertryck, alltså fler utblås än insug, så kommer chassit att suga in luft genom alla glipor och öppningar och ta med sig damm den vägen.

Med övertryck så kommer chassit att blåsa ut luft genom alla öppningar och glipor.

Dessutom om du tänker vid grafikkortet så kommer det bli ett sug som hjälper till att dra ut värme genom dess öppningar osv.

Inte jätteviktigt, men det är iaf så jag tycker om att balansera luftflöde och lufttryck.

Permalänk
Medlem

Är lysdioden lika katastrofalt stark som vanligt? lyser upp precis hela kontoret när jag har den inkopplad på mitt R2

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Snusfri

Trevligt med fler chassin utan 5.25" dock så hoppas jag att FD kommer att sälja lösa HDD-burar då det kan bli ett grymt server-chassi för oss som har mycket diskar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Vem använder mer än 5 lagringsenheter? De som behöver så mycket lagring kör antagligen ändå med en NAS i hemmet.

Och om man vill ha ett chassi till sin hembyggda NAS? Jag har 7 stycken 3,5-tums hårddiskar i min desktopdator och 12 stycken i min NAS-dator. Anledningen att alla hårddiskarna inte sitter i NAS-datorn är att det inte finns fler än 14 hårddiskplatser i det chassit...

Permalänk
Medlem

@Jonas
Det vet inte bara chassit som tog ut svängarna, tyckte även din recension tog ut svängarna den här gången. Recensionen var minst lika utmärkt som produkten!

Jag blev riktigt sugen på att slänga ut mitt 5-6 år gamla Antec 902.... Big boy fläkten är gammal och tyvärr går det inte att stoppa in vilken 200mm fläkt som helst utan (tror jag) endast en big boy passar :\

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om dom kortade av chassit genom att ta bort 3.5" platserna,
sen kapar det på höjden genom att ta bort 5 expansions platser
och gör plats för ett SFX nätaggregat istället.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Inte direkt många lagringsplatser jämfört med R5.

Fast börjar inte hårddiskplatser i datorn spela ut sin roll? Kan förstå att det var efterfrågat 10 år sedan, men idag när streaming och snabba uppkopplingar är standard, och material som man vill ha lokalt vill man normalt sett alltid ha tillgång till och från en mängd olika enheter, bärbara datorer, mediaspelare, surfplattor och telefoner så fungerar en central NAS-lösning så mycket bättre.

Jag har just nu sex olika datorer, endast en enda av dessa har fler än en hårddisk, och den extradisken används inte ens. Bara tanken på att gå tillbaka till att spara material på ett system som man ibland vill flytta på, starta om etc känns väldigt ålderdomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirazy:

I sanning, tillämpar FD den här designfilosofin på sin XL-serie och finputsar vissa detaljer så har de en vattenkylningsvinnare som kan närma sig Enthoo Primo. Toppen behöver en rejäl översyn, vill se liknande ventlösning som i fronten med täckt topp som blåser ut luft på sidorna istället för ett öppet hål rakt in i chassit. FD har ju nischat in sig på tysta datorlösningar så det är konstigt att se dem sabotera sig själva så här, vad är poängen med att dämpa chassit runt om och sen lämna taket helöppet?

Förövrigt tycker jag att Swec kan lägga lite mer tid på monteringen, recenserar de ett chassi som uppenbarligen riktar sig mot vattenfolket så kan de väl ägna några minuter åt att demonstrera diverse lösningar för reservoarer, radiatorer och pumpar? Var likadant i Enthoo Primo-recensionen, vattenkylningschassi riktat till entusiaster som fylls med ett väldigt basic luftsystem, fy skäms.

jag håller med. behöver ju inte direkt bygga en hel loop men man kan montera en radiator eller två i lagom storlekar för chassit med fläktar för att visa hur det blir när man recenserar ett chassi som uppenbarligen är designat för vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Om dom kortade av chassit genom att ta bort 3.5" platserna,
sen kapar det på höjden genom att ta bort 5 expansions platser
och gör plats för ett SFX nätaggregat istället.

Skulle inte vilja att chassi med bara plats för SFX agg. Sen är define serien gjord för att passa en stor målgrupp och gissar att dom inte ville inte lägga ut stora summor pengar för att göra nya pressverktyg och liknande just för avstickaren S (skulle bli dyrt helt i onödan).

Skulle vara i så fall dom skulle byggt den på define mini stommen i så fall. Men då tappar man så klart storlek man kan ha på vattenkylning.

Finns ju många andra chassin att välja på om man vill ha det litet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag håller med. behöver ju inte direkt bygga en hel loop men man kan montera en radiator eller två i lagom storlekar för chassit med fläktar för att visa hur det blir när man recenserar ett chassi som uppenbarligen är designat för vattenkylning.

Håller helt med, dom hade ju en färdig vattenkylare (rätt stor sådan) i annat chassi dom visade upp eller två andra receptioner av chassin tror jag det var till och med. Även om jag inte är intresserad av vattenkylning, hade det varit roligt om dom demonterade just detta.

Sen verkar jonas rätt stressad i början av videon, så gissar att dom hade lite tid att fixa denna recension.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ksw:

Är lysdioden lika katastrofalt stark som vanligt? lyser upp precis hela kontoret när jag har den inkopplad på mitt R2

Ingen aning, men själv brukar jag sätta några lager vit eltejp på insidan av chassit/routern eller annat för att få lagom ljusstyrka på dioderna

Permalänk
Medlem

Den hade ju kunnat ha någon typ av hybrid 5,25"/fläktplats högst uppe. Typ en perforerad lucka och en liten borttagbar plåt för skruvhål. Det finns ju både DVD, Blu-ray, kortläsare, vattenkylningstillbehör och fläktkontroller som använder 5,25" fortfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Trevligt med fler chassin utan 5.25" dock så hoppas jag att FD kommer att sälja lösa HDD-burar då det kan bli ett grymt server-chassi för oss som har mycket diskar.

Det kommer nog här ska du se
http://www.fractal-design-shop.de/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ksw:

Är lysdioden lika katastrofalt stark som vanligt? lyser upp precis hela kontoret när jag har den inkopplad på mitt R2

Jag löste det smidigt i mitt R4 genom att låta bli att koppla in någon LED.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Den hade ju kunnat ha någon typ av hybrid 5,25"/fläktplats högst uppe. Typ en perforerad lucka och en liten borttagbar plåt för skruvhål. Det finns ju både DVD, Blu-ray, kortläsare, vattenkylningstillbehör och fläktkontroller som använder 5,25" fortfarande.

Varför det? Om du är ute efter 5,25" så har du ju R5...?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Dammfilter i botten som man drar ut på baksidan är det med.

Permalänk
Medlem

Perfekt chassi, om det hade varit hårddisk-burar i fronten så man hade kunnat fylla den med lagring!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Kan säkert locka vissa. Jag för min del köpte mig ett FDD R5. Saknade mitt R2.

Jag använder DVD fortfarande om än inte ofta.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Perfekt chassi, om det hade varit hårddisk-burar i fronten så man hade kunnat fylla den med lagring!

Nu förstår jag inte hur du menar...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt. Får bli en svart sådan utan fönster om en vecka. Slänga ut det gamla fula antec p180 utan front. Onödigt stort med då jag kör mini atx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Mycket trevligt. Får bli en svart sådan utan fönster om en vecka. Slänga ut det gamla fula antec p180 utan front. Onödigt stort med då jag kör mini atx.

Kör du ITX eller matx så känns det som du köper lite onödigt stor låda Men vist alla har olika smak.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör du ITX eller matx så känns det som du köper lite onödigt stor låda Men vist alla har olika smak.

Tyckte det såg lagom ut i en polares define R5, samma storlek på moderkortet. Micro atx kanske det heter, 24.4x22.4 cm. Vet inte vart jag har fått mini ifrån.

Attans, trodde chassit var släppt redan.. Slutet på maj såg ja nu.

Permalänk
Medlem

Kommer att fortsätta att behöva ha 5,25" platser då jag gärna vill ha möjlighet att kolla på BluRay film samt rippa musik skivor på datorn. Men såg annars ut som ett trevligt alternativ.

Permalänk
Medlem

Reagerade på kommentaren om 10k-rpm-diskar i videon: det finns diskar på 5400-6000 rpm som blir riktigt varma också, jag tänker specifikt på WD Re. Passiv kylning fungerar illa för dessa, de kan sticka iväg över 50 grader utan problem. Jag anser att lösningen för 3,5"-diskar i detta chassi är usel. Men det är uppenbarligen inte tänkt att man ska ha en massa 3,5"-diskar, det är inte ett serverchassi.

Visa signatur

5950X, 3090