Samsung vägrar reparera USB-porten på min mobil. Hävdar vattenskada.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Samsung vägrar reparera USB-porten på min mobil. Hävdar vattenskada.

Hej,

Efter några månaders användning slutade USB-kontakten till min Galaxy mobil fungera. Detta var pga slitage av metallkontakterna. Vatten hade inget med saken att göra.

Jag skickade sedan mobilen till Samsung för reparation under garantin.

Samsung vägrar reparera mobilen, vill ha en avgift för frakt + arbete och säger att orsaken till problemet inte spelar någon roll för att mobilen fått vatten i sig.

Kan Samsung helt strunta i att göra något och kräva pengar? Hur ser det ut med konsumentskyddet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Troligtvis har de tittat på vattensensorn (en liten lapp som byter färg i kontakt med vatten) som då givit utslag. Troligtvis har det då kommit in vatten i telefonen, kanske om du varit ute i regn, svettats på den eller något annat.

Eller hur vet du att det var på grund a slitna kontakter den gick sönder, kan du bevisa det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

För att USB-porten brukade fungera när man ställde kontakterna rätt (med en skruvmejsel). Det var alltså ett 100% mekaniskt problem. Det hade inget med vatten att göra. Det är själva kontakten det är fel på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Att du tror dig veta att felet inte beror på fuktskada innebär inte att så är fallet. Börja med att begära deras bevisning på fuktskadan så finns det någonting att utgå ifrån.

Skrivet av mobilproblem:

För att USB-porten brukade fungera när man ställde kontakterna rätt (med en skruvmejsel). Det var alltså ett 100% mekaniskt problem. Det hade inget med vatten att göra. Det är själva kontakten det är fel på.

Du har alltså, istället för att reklamera telefonen, gjort åverkan på den med en skruvmejsel? Därmed har du brännt i princip allt konsumentskydd som finns.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av twit:

Att du tror dig veta att felet inte beror på fuktskada innebär inte att så är fallet. Börja med att begära deras bevisning på fuktskadan så finns det någonting att utgå ifrån.

Är väl bara för dem att hälla lite vatten på den?

Asus Sabertooth 990FX R2, AMD FX-9370, Thermalright Silver Arrow, 2x8GB Corsair PC15000, Samsung 850 Pro 512GB, Corsair Force LS SSD 240GB, ADATA SP900 SSD 64GB + 4TB HDD, MSI GTX 980TI GAMING 6GB, X-Fi Titanium HD, Be-Quiet Straight Power 680W, Fractal Design R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av twit:

Att du tror dig veta att felet inte beror på fuktskada innebär inte att så är fallet. Börja med att begära deras bevisning på fuktskadan så finns det någonting att utgå ifrån.

Du har alltså, istället för att reklamera telefonen, gjort åverkan på den med en skruvmejsel? Därmed har du brännt i princip allt konsumentskydd som finns.

Jag har inte gjort någon åverkan. Deras bevisning på fuktskada är en bild som jag inte känner igen och på en annan del av mobilen än USB-porten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Köpte du telefonen direkt från Samsung? Annars är det mot säljaren du skall reklamera. Samsung behöver (om de inte är säljaren) bara leva upp till sin egen garanti, medan säljaren behöver leva upp till såväl sin egen som Samsungs garanti samt konsumentköplagen.

Har det gått mindre än 6 månader sedan du köpte telefonen så ligger bevisbördan på säljaren enligt konsumentköplagen...det räcker inte för dem att visa att telefonen utsatts för fukt, utan de måste visa att felet är relaterat till fukten.

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av PeCe:

Köpte du telefonen direkt från Samsung? Annars är det mot säljaren du skall reklamera. Samsung behöver (om de inte är säljaren) bara leva upp till sin egen garanti, medan säljaren behöver leva upp till såväl sin egen som Samsungs garanti samt konsumentköplagen.

Har det gått mindre än 6 månader sedan du köpte telefonen så ligger bevisbördan på säljaren enligt konsumentköplagen...det räcker inte för dem att visa att telefonen utsatts för fukt, utan de måste visa att felet är relaterat till fukten.

Jag köpte telefonen för 2+ år sedan. har inte använt den på länge och lagar den bara för min mamma. Jag köper inte Samsung-mobiler mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Standard sampung fel, tyvärr uppkommer samma fel när det är fuktskador.
Kostar 180kr att köpa ny kontakt

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Fuktskador lagas inte oavsett fel då verkstaden måste lämna 90 dagars garanti på jobbet.
T.ex
Säg att dem lagar laddkontakten och skickar tillbaka den till dig. Inom 90 dagar märker du ett annat fel och väljer att skicka tillbaka den igen, då måste dem stå för kostnaden att laga de nya felet.

Vart är telefonen skickad? Och kan du länka bilden? Telecare brukar kunna köra fulingar och ta kort på en annan telefon..

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70