Be Quiet Dark Power Pro 11 850 W

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet Dark Power Pro 11 850 W

Med löften om skyhög verkningsgrad och rekordlåg ljudnivå släpper Be Quiet det nya flaggskeppet Dark Power Pro 11. SweClockers värmer upp konstlasten för en omgång i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag läste det som "11850W" först och tänkte att nu tar de väl i så de spricker??

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Priset känns helt åt skogen!

Man får nästan 2 st passiva seasonic 520 watt.

Permalänk
Medlem

2100 spänn?! Jävlar. Ett riktigt bra agg, men det här är nog agget för den som inte bryr sig om pris utan bara vill ha prestanda Just i 850W-spannet finns det ju många klart bättre alternativ. Vem behöver förresten platinum?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Jubileumsmästare

Varför fick inte nätaggregatet utmärkelsen "Toppklass"? Vad saknades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Varför fick inte nätaggregatet utmärkelsen "Toppklass"? Vad saknades?

Priset gissar jag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Varför fick inte nätaggregatet utmärkelsen "Toppklass"? Vad saknades?

Lägre pris!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Varför fick inte nätaggregatet utmärkelsen "Toppklass"? Vad saknades?

Ja hade kanske priset varit på ett lägre ställe så skulle den varit en sådan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Henrik11:

Varför fick inte nätaggregatet utmärkelsen "Toppklass"? Vad saknades?

Även att det inte är fullt modulärt och att det inte är semi-passivt tycker jag gör det oförtjänt av toppklass.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik11:

Varför fick inte nätaggregatet utmärkelsen "Toppklass"? Vad saknades?

Bara att läsa slutsatsen: Nackdelar: Svårtsmält prislapp

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag läste det som "11850W" först och tänkte att nu tar de väl i så de spricker??

Samma här jag bara you say what??

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Ozzed:

Jag läste det som "11850W" först och tänkte att nu tar de väl i så de spricker??

haha tänkte exakt samma!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd

Fractal Design har ett 80 Plus Platinum nätaggregat för halva priset. Går på dryga tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Bättre än deras budget serier i alla fall, som fläkten bara är bra typ. Men känns ju som skryt för att sälja in märket, vissa tar ju det som något bevis för även budget agget vore bra från tillverkaren då.

Swec borde börja med ta ur kretskortet och kolla hur lödningen är på aggen som jonnyguru.
Även om det är en utmaning i detta agg, är ju fullt med grejer

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

förstår inte hur man kan släppa ett agg i den prisklassen med mongokablar. sånadär kablar är ett helvete att jobba med plus att dom är fula som fan.

Permalänk
Skrivet av andrey:

förstår inte hur man kan släppa ett agg i den prisklassen med mongokablar. sånadär kablar är ett helvete att jobba med plus att dom är fula som fan.

Håller med till 100%. I den prisklassen ska kablarna vara "finare".

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av andrey:

förstår inte hur man kan släppa ett agg i den prisklassen med mongokablar. sånadär kablar är ett helvete att jobba med plus att dom är fula som fan.

Jag tycker att de är mycket snyggare än de "platta" kablarna. Smaken är som baken

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av retro123:

Bara att läsa slutsatsen: Nackdelar: Svårtsmält prislapp

Jo, misstänkte det. Hade dock för mig att priset inte togs med i beräkningarna vid dessa typer av utmärkelser. Jag vet att mitt nätaggregat, Dark Power Pro 10, fick utmärkelsen "Toppklass" strax efter att jag hade köpt det och det låg på ungefär samma prislapp.

Tillägg: Nvidias Titan X drog åt sig en "Toppklass" med en prislapp på ca 11 000:-.
Skulle vilja se en mer enhetlig bedömningsreferens från SweC i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Samma här jag bara you say what??

Skrivet av tyvar1:

haha tänkte exakt samma!

Skickades från m.sweclockers.com

Med vanlig 10-amperes säkring går det väl inte ens få ut mer än ~2300W per säkring så ett sådant hade blivit riktigt besvärligt att montera Men 24-way SLI lär inte bli några problem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Jo, misstänkte det. Hade dock för mig att priset inte togs med i beräkningarna vid dessa typer av utmärkelser. Jag vet att mitt nätaggregat, Dark Power Pro 10, fick utmärkelsen "Toppklass" strax efter att jag hade köpt det och det låg på ungefär samma prislapp.

Tillägg: Nvidias Titan X drog åt sig en "Toppklass" med en prislapp på ca 11 000:-.
Skulle vilja se en mer enhetlig bedömningsreferens från SweC i framtiden.

Men det ska ju jämföras med konkurrenterna.

När Dark Power Pro 10 lanserades fanns det inte lika många konkurrenter i klassen som det gör nu.

Titan X har helt enkelt inga konkurrenter öht i prestandaklassen.

Jag tycker det är ganska konsekvent och enhetlig bedömningsreferens.
Iaf i dom exempel du tog upp.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Henrik11:

Jo, misstänkte det. Hade dock för mig att priset inte togs med i beräkningarna vid dessa typer av utmärkelser. Jag vet att mitt nätaggregat, Dark Power Pro 10, fick utmärkelsen "Toppklass" strax efter att jag hade köpt det och det låg på ungefär samma prislapp.

Tillägg: Nvidias Titan X drog åt sig en "Toppklass" med en prislapp på ca 11 000:-.
Skulle vilja se en mer enhetlig bedömningsreferens från SweC i framtiden.

Nu har @Kilroy redan skrivit det jag tänkt skriva, men kan fatta mig lite kort.

När Dark Power Pro 10 lanserades 2012 fanns det väldigt få 80 Plus Platinum-aggregat, och de som fanns var generellt sett väldigt dyra. Tre år senare lanseras Dark Power Pro 11 med exakt samma rekommenderade pris som föregångaren men i ett betydligt hårdare klimat rent konkurrensmässigt. Priset kan i vissa fall bortses från om det inte finns några direkta konkurrenter (läs Titan X) men i det här fallet tycker jag att Be Quiet har lagt sig lite för högt på prisstegen för toppnotering.

Edit: Passar även på att klistra in ett citat från ett inlägg jag gjorde för ett par år sedan om just utmärkelsen Toppklass i förhållande till prislappen på en produkt.

Citat:

Utmärkelsen "Toppklass" kan i många fall åsidosätta priset men det måste fortfarande finnas någon form av verklighetsföränkring i prissättningen. Ett grafikkort för 90 000 kr skulle troligtvis få det väldigt svårt att leva upp till "Toppklass" om det inte bäddade min säng och lagade frukost varje morgon. Det är helt enkelt ett oskäligt högt pris för en konsumentinriktad komponent.

Permalänk
Avstängd

Mmm,Lär ju nog inte bli någon större hetsjakt efter detta agg.Priset är drygt 500 kr för mycket för att hitta köpare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag läste det som "11850W" först och tänkte att nu tar de väl i så de spricker??

11.85Kw. Jo det hade ju varit något för Raspberry Pi.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Jubileumsmästare

@Kilroy @JonasT

Okej, det förklarar saken.
Håller med om att bedömning och tester håller väldigt hög standard, men jag blev bara fundersam i just det här fallet.

Permalänk
Medlem

Mitt första intryck av titeln var - Jävlar 11 850 Watts nätagg fasen vad snabbt utvecklingen går..

Permalänk
Medlem

OT: varför är sweclockers.com inte centrerad?

Permalänk
Medlem

Väldigt dyrt, väldigt långt, inte fullt modulär (à la budgetklass) och ingen möjlighet till semipassiv fläktstyrning? Jag har svårt att se varför man skulle välja denna framför konkurrenterna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Väldigt dyrt, väldigt långt, inte fullt modulär (à la budgetklass) och ingen möjlighet till semipassiv fläktstyrning? Jag har svårt att se varför man skulle välja denna framför konkurrenterna.

Vad är meningen med att ha något semi passivt när fläktkurvan är optimal?
Men det kanske bara är jag inte kan höra en fläkt som snurrar i 400rpm.

Permalänk
Medlem

Schweet #nätagg, dock så ligger mitt AX 850 på nästan samma nivå och kostade mig 1649kr för 3-4 år sen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag läste det som "11850W" först och tänkte att nu tar de väl i så de spricker??

Samma här!

Skickades från m.sweclockers.com