Noctua NF-A14 PWM "Konsument" eller "industri"

Permalänk
Medlem

Noctua NF-A14 PWM "Konsument" eller "industri"

Hej,
Ska köpa på mig några bättre fläktar än dem jag har för tillfället. Både till chassi och CPU-kylare.
Jag har 2xMSI r9 290 och en i7 4790k i min burk och dem går ganska varmt då jag gillar att överklocka dem. Har en noctua tornkylare(mins inte benämningen på den, men föregångaren till den nya med två torn).

De fläktar jag står och velar mellan är Noctuas A-serie(120&140mm) eller motsvarande "industri"-variant.
Det lutar nog mest åt industri varianten men jag har hört att dem låter mycket.
Är det någon som har erfarenhet av dem?
De specifikationer jag har sett om ljud på dem är bara i full hastighet men hur mycket låter dem i förhållande till konsument varianten från 1500rpm och uppåt?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Industrivarianterna är tysta enligt mig då. De varvar ju mer, men det är ju möjligt att de även låter mer på samma rpm.

Du kan köra industri på CPU-kylaren och vanliga i chassit om du är osäker. Det är skönt att kunna ha de RPM resurser som PPC fläktarna har. Eventuellt skulle du kunna köra industri även på utsugsfläkten om den sitter nära CPU kylaren.

Permalänk
Medlem

Ja det skulle ju kunna vara en bra melllanväg att gå.
Kommer bedömt bli en "push-pull" på CPU kylaren med PPC fläktar
Märkte du stor skillnad på luftflödet i din burk med PPC?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har vanliga och industri noctua fläktar i min dator. Jag satte industri fläktarna först på min rad, men jag tyckte inte det hjälpte mycket förutom när jag satt och klockade som en dåre(5GHz+), så flyttade över dom till andra kammaren där moderkort/grafikkort sitter för att ge mer luft, eftersom mina grafikkort ligger kloss på varandra.

Vad du än väljer, så välj PWM styrda fläktar. Jag kan dra ner mina industri fläktar på 300RPM och upp över 2800RPM. Personligen tycker jag att industri fläktarna är mer tysta än vad de vanliga Noctua är vid samma RPM.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Får helt klart bli PPC fläktarna med PWM, ni har övertalat mig
Hur funkar dem om jag skulle vilja sätta dem på en radiator någon gång i framtiden?

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostulv:

Får helt klart bli PPC fläktarna med PWM, ni har övertalat mig
Hur funkar dem om jag skulle vilja sätta dem på en radiator någon gång i framtiden?

Mina satt snyggt och tätt på en Corsair H105:)

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |