Hjälp! Lillebror stal kreditkort och gjorde köp i cod advanced warfare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ett ämne som borde vara obligatoriskt i skolan är privatekonomi och hanterande av pengar i samhället, några timmar per termin.

Vet att när mina barn var runt 12-13 år och dom bad få nått, spel eller annat och man svara det var lite dyrt och vi får vänta ett tag, då svara dom "Men du har ju kortet" många yngre kopplar inte riktigt att pengarna via kort är ens riktiga pengar tror jag.

Är nackdelen med det nästan kontantlösa samhället, respekten för pengar är mycket mindre idag än förut, och det gäller nog inte bara för barn och yngre..

Jo skulle behövas mer i skolan.
Många vuxna verkar heller inte koppla att kortet är ens riktiga pengar.

Själv började jag använda farsans tankkort & mastercard i den åldern. Med ok från hans sida så klart och visste i stort pengarnas värde.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av rzlo90:

@XFTality:
Hmm, intressant. I de kretsar som jag växte upp i (också i Stockholm) så var det inte alls lika hårda bud. Det var ju under split-screen-eran, så det fanns knappast någon poäng i att alla skulle äga alla konsoler och spel för man satt ändå vid samma skärm och spelade.

Kan tänka mig att det är lite annorlunda nu när alla har bredband och man spelar online, och att det därför kan upplevas som hårt att helt frånta någon en potentiellt viktig kanal för social interaktion.

Jag kan nog tycka att det, i så fall, skulle vara ett icke-konstruktivt straff. Finns nog bättre sätt att läxa upp ungen än att strypa social kontakt. Men jag spekulerar bara.

Hursomhelst verkar det inte som att spelkonsolen är hans, så det är väl inte ett alternativ i vilket fall.

Känner igen mig i det där att dra hem till polare och splitscreena hela natten det var tider det

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Hade jag gjort något sådant när jag va 13-14 så hade mina föräldrar dragit in månadspengen + sålt min konsoll utan att blinka, och det tycker jag låter som en vettig lösning.

Med det sagt så skulle jag aldrig fått för mig att "låna" mina föräldrars kreditkort när jag var 13-14 år heller.
Skulle vilja inbilla mig själv att jag är bättre uppfostrad än så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Slå sönder konsolen eller sälj den om pengarna spelar roll. Nästa Playstation får han tjäna ihop till själv om det nu var så att han fick den, har han köpt den för egna pengar så kan man istället ta den i beslag och kräva återbetalning i form av indragen månadspeng/veckopeng/presenter eller låta han samla ihop pengarna själv.

Permalänk
Skrivet av foh668:

Slå sönder konsolen eller sälj den om pengarna spelar roll. Nästa Playstation får han tjäna ihop till själv om det nu var så att han fick den, har han köpt den för egna pengar så kan man istället ta den i beslag och kräva återbetalning i form av indragen månadspeng/veckopeng/presenter eller låta han samla ihop pengarna själv.

som det redan sagts i tråden
det är inte lillbrorsan konsol utan TS.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av IRockYouRule:

Hej igen, jag har varit i kontakt med både playstationstore och banken men tydligen så kan man inte få tbx några pengar från playstationstore då det var tilläggspaket, supply drops tyckte jag hon sa, vilket är förbrukninggrejer i spelet. Var väl därför det vart köpt så pass många ggr. Hon sa att hon än så länge inte visste av någon som lyckats få pengar tillbaka tyvärr. Och för göra en tillbakadragning av pengarna via banken så måste lillbrorsan polisanmälas först...

Det där stämmer inte riktigt med lagen, enligt föräldrabalken får inte barn under 18 år ingår avtal utan tillstånd. Har de ändå gjort det har föräldrarna rätt att häva köpet, i alla fall så länge barnet är under 16 år sedan blir det lite friare. Play store och Apple store har fått lämna tillbaka pengar för köp i spel på liknande grunder.

Skrivet av http://faktabanken.nu/barnkop.htm:

Kan man få pengarna tillbaka för barnens olämpliga köp?

Ja, det finns det goda möjligheter till. En omyndig person (under 18 år) har inte rätt att ingå avtal, men det finns några undantag. Det viktigaste undantaget gäller den som fyllt 16 år: denne får ingå avtal, t.ex. köpa saker osv, för pengar han/hon själv tjänat ihop. Om det inte var fråga om pengar barnet själv tjänat, eller över huvud taget om barnet är under 16 år, är köpet ogiltigt.

Detta regleras i föräldrabalken, 9:e kapitlet, 1:a paragrafen: "Den som är under aderton år (underårig) är omyndig och äger icke själv råda över sin egendom eller åtaga sig förbindelser ...". Vissa undantag finns för underåriga som har eget hushåll, driver egen firma, och har fått gåva/testamente med särskilt villkor om att mottagaren ska få råda över det mottagna. Om det inte är fråga om det, och inte någon över 16 år med egna ihoptjänade pengar, får han/hon inte själv köpa saker för sina pengar utan vårdnadshavarens samtycke.

I praktiken presumeras, antas, föräldrarnas samtycke av affärsinnehavare vid barns köp för mindre belopp enligt gammal praxis. Men om föräldrarna klagar och vill häva köpet därför att de inte hade gett sitt samtycke, måste affärsinnehavaren ta tillbaka varan och lämna pengarna tillbaka. Föräldrabalkens 9:e kapitel, 7:e paragrafen: "Varder avtal, som underårig ingått utan erforderligt samtycke, ej gällande, bäre envar åter vad han mottagit eller utgive, om det ej kan ske, ersättning för dess värde. ...".

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Dela ut en armbåge och sälj grabbens Playstation

Skrivet av xtQ:

Sälj konsolen samt spelet. Saker och ting har konsekvenser. Föräldrarna får igen sina pengar (förmodligen?) och din bror förstår innebörden av sitt misstag.

Sen kan han gott och väl få arbeta runt huset, hos grannen eller liknande för att tjäna ihop pengarna.

Skrivet av Emil Hansson:

Att sälja hans Playstation tycker jag verkar bra, Då kanske dom får tillbaka pengarna han har spenderat plus att han förhoppningsvis lär sig en läxa

Skrivet av XFTality:

Måste hålla med om att hans handlingar måste få konsekvenser. Även fast det är väääldigt gravt att sälja hans konsoll tycker jag nästan att hans lika grava handling gjort honom förtjänt av det.

Skrivet av Marre09:

nu ska vi väll inte överdriva

Och du tycker inte att ovan-nämnda sadister överdriver?
Att göra sig av med en enhet som för TS lillebror kan betyda mycket är inget alternativ även om enheten i fråga tillhör TS.
Det finns på tok för mycket jubelidioter, som stolt preppar ut sådana videos på Youtube.
Om man nu måste straffa, så är det bättre att låta honom klippa sommarens gräs, med ett visst avdrag per klippning, på den skuld han ådragit sina föräldrar.
Personligen tror jag varken på våld eller straff, jag är väl inte tillräckligt primitiv tydligen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att en rimlig bestraffning för lillebror är indragen månadspeng tills summan han gjort av med uppnåtts och under under den tiden inte heller tillåta spel via konsol, dator och liknande. Jag skulle gå med på att korta ner tiden mot att pojken utförde (fler) hushållssysslor. Användande av dator och teknik för att snacka med polare ska inte begränsas, bara spelande, även om det sker tillsammans med kompisar. Såklart så sker det här efter ett snack med grabben där man förklarar varför och hur han gjort fel.

Det är viktigt att straffet är kopplat till gärningen och att det är proportionerligt mot "brottet".

Men jag är ju inte ungens förälder.

I övrigt så bör det ju finnas ganska goda möjligheter att få tillbaka pengarna i någon form.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Det handlar inte om "våld eller straff", det handlar om att förstå och acceptera att handling har konsekvens. Hur ska du förklara för dina framtida eller nuvarande barn att handling har just konsekvens om du inte visar vad det innebär? Att förklara i teori kanske fungerar till viss mån men det går sämre om barnet inte möter praktisk konsekvens fören senare i livet.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Vill bara reda ut begreppen gällande kortköp på nätet då det skrivits en del inlägg som innehåller en del felaktigheter.

Jobbar själv med kort och specifikt med kortsäkerhet.

MasterCard Securecode eller Verified by Visa är två i princip likadana lösningar (de bägge lösningarna brukar kallas 3d secure som ett samlingsnamn) som innebär att en säkerhetskod (statisk eller dynamisk) används som en extra verifiering vid onlineköp. Hur den lösningen ser ut beror på ditt korföretag.

Kortföretaget måste ha implementerat en lösning som motsvarar MasterCards och Visas krav för att betraktas som "säker". Alla stora svenska kortutgivare är anslutna till 3d secure.

Butikerna måste även de, via sin inlösare, ansluta sig till 3d secure. Det är ett val som alla butiker kan göra, det finns säkert inlösare som tvingar sina butiker in i det men det är nog inte så vanligt. Globalt är knappt 20% av alla onlinebutiker anslutna till 3d secure. Sen finns det butiker där du som kund själv kan välja om du vill använda 3d secure eller inte.

Varför vill en butik ansluta sig till 3d?
I kortvärlden finns en princip som säger "lägst säkerhet förlorar". I fallet 3d secure innebär det att om det sker ett bedrägligt köp på en butik som inte är ansluten till 3d secure, så får butiken ta förlusten. Är butiken ansluten, så får kortföretaget ta förlusten

Varför är bara knappa 20% av butikerna ansluta?
Extra säkerthetsfeatures innebär alltid lägre användande. Det finns alltid kunder som inte klarar av att genomföra köp när de måste göra något de inte gjort tidigare osv. Butikerna vill alltså inte tappa kunder/försäljning genom att ansluta sig till 3d secure. Ofta är det butiker där genomsnittliga köpbeloppen är små och bedrägerier är ovanliga eller inte särskilt kostsamma.

Sen finns det kortutgivare som väljer att inte tvinga in alla köp genom 3d processen för att inte tappa för mycket business där. Kommer nog bli mycket vanligt snart.

Om det som MultiMan skrev om att butiker sparar kortnr. Det är i regel INTE ok och aldrig ok att spara för all framtid. Sen finns det butiker som gör det ändå för att de har dålig koll (och ingen som kontrollerar dem). De flesta butiker som sparar kortnr sparar dem trunkerade.

Gällande köp som ligger reserverade och sedan släpps för att debiteras ännu senare är egentligen inget märkligt alls. Gör du ett köp så resveras beloppet fram till att debiteringen kommer in till ditt konto. Om köpet inte debiterar så släpps reservationen oftast efter 5 dagar. Det styrs helt av kortutgivaren. När debiteringen kommer in styrs av när butiken skickar debiteringen och det kan hända efter 5 dagar. Då uppstår det scenario som MuiltMan beskrev om köpet på Elgiganten. Det är inget fishy eller tveksamt kring det. Kan verka förvirrande om man inte vet hur det funkar men inget att haka upp sig på.

Instämmer för övrigt med övriga kommentarer om vikten av att lära barn om pengars värde samt att knodden bör betala/arbeta av den skuld han grejat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

@Lifooz: Det handlar inte om "våld eller straff", det handlar om att förstå och acceptera att handling har konsekvens. Hur ska du förklara för dina framtida eller nuvarande barn att handling har just konsekvens om du inte visar vad det innebär? Att förklara i teori kanske fungerar till viss mån men det går sämre om barnet inte möter praktisk konsekvens fören senare i livet.

Nej, jag vet att man måste visa bestämt när något är galet gjort.
Jag tyckte bara att det var lite väl hårda förslag faktiskt, gjort är gjort, men en tillrättaviselse skall givetvis utfärdas.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ett ämne som borde vara obligatoriskt i skolan är privatekonomi och hanterande av pengar i samhället, några timmar per termin.

Vet att när mina barn var runt 12-13 år och dom bad få nått, spel eller annat och man svara det var lite dyrt och vi får vänta ett tag, då svara dom "Men du har ju kortet" många yngre kopplar inte riktigt att pengarna via kort är ens riktiga pengar tror jag.

Är nackdelen med det nästan kontantlösa samhället, respekten för pengar är mycket mindre idag än förut, och det gäller nog inte bara för barn och yngre..

Det är det också, i högstadiet och på gymnasiet.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt nu men hur i all världens namn kunde han använda kortet på ett konto? Finns det inte ett sätt att göra köp omöjliga genom någon kontroll? Här är det ju helt klart föräldern som felat någonstans om barnet i fråga inte insåg felet i agerandet.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är det också, i högstadiet och på gymnasiet.

Jag hade min första privatekonomilektion i onsdags (jag var på studentmottagning då dock) men detta var en vecka före studenten och de tog upp mer större frågor som reklamation, lån och studenthantering av det. Det borde faktiskt vara med redan i grundskolan hur man handskas med pengar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Har inte läst igenom riktigt hela tråden. Enligt konsumentköplagen så kan föräldrar i efterhand kräva att ett köp hävs om en minderårig genomför ett köp utan föräldrarnas tillstånd. Detta gäller även om barnet har sparat ihop till köpet själv. Frågan är ju nu hur PSN hanteras, eftersom det är på nätet och servrarna förmodligen inte är placerade i Sverige, så bör köpet inte räknas som om det är gjort här. Men EU kanske har mer att säga till om här.

Permalänk
Medlem

Jag hade låtit han betala av sakerna han köpt med sin veckopeng/månadspeng.
Köper han kläder och sånt själv så är det ju bara att köpa de kläderna till han och sen flytta den delen av avbetalningen till en annan månad.
Spelförbud eller så tror jag inte på, när de hände mig när jag var yngre så drog man bara till en polare och lirade nånting istället.
Låt han betala av det, men framförallt, så borde dina föräldrar sätta sig ner och prata med han, så han förstår varför de gör som de gör.
Tycker han inte att hans pengar räcker till varje månad så kan han söka helgjobb på kvällar/helger. Några timmar i veckan blir ju en del pengar för han.
Kolla på ett fik eller ica eller nånting. Dela ut reklam går ju med, men helt värdelöst betalt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av wille61:

Dela ut en armbåge och sälj grabbens Playstation

Skrivet av xtQ:

Sälj konsolen samt spelet. Saker och ting har konsekvenser. Föräldrarna får igen sina pengar (förmodligen?) och din bror förstår innebörden av sitt misstag.

Sen kan han gott och väl få arbeta runt huset, hos grannen eller liknande för att tjäna ihop pengarna.

Ni två… alltså hur fasiken tänker ni? - HELT RÄTT! Dagens jäkla daltande med barn - Herre gud! Gör ungen fel ska den förstå det, inget jäkla puttenutte här inte. Skriker ungen får den en klubba eller en jäkla iPad? Veka föräldrar… Gjorde jag fel fick jag veta det med.

Jag minns en gång jag hade en hemmafeZt; untz untz untz, saker gick sönder och det spilldes vin lite var stans. Resultatet blev att jag fick städa hela huset och tvätta bilen en gång i veckan under sommarlovet.

Värt att nämna att det var en stor fest, men i alla fall.

Jag är väldigt glad över min uppväxt i efterhand. Jag tar vara på mina ägodelar på ett sätt jag inte tror jag skulle gjort om jag inte fick uppläxningen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Ni två… alltså hur fasiken tänker ni? - HELT RÄTT! Dagens jäkla daltande med barn - Herre gud! Gör ungen fel ska den förstå det, inget jäkla puttenutte här inte. Skriker ungen får den en klubba eller en jäkla iPad? Veka föräldrar… Gjorde jag fel fick jag veta det med.

Som sagts typ i vartannat inlägg innan, det är inte ungens konsoll, det är TS. Och det vore väl orimligt att sälja TS leksaker, eller hur?
Det skulle väl vara bättre att betala av genom indragen månadspeng och tjänster utöver det vanliga.

Nu var ju dock detta kanske ett missförstånd, och det är ju det första man måste reda ut. Skulle man råka ha sönder en fin tallrik hemma när man diskar borde man ju kanske inte straffas för det? Ville ungen däremot stjäla pengar av sina föräldrar (och insåg detta) bör man ju sätta ner foten och låta pengarna återbetalas.

Permalänk
Medlem

Kör över konsollen med en monstertruck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Som sagts typ i vartannat inlägg innan, det är inte ungens konsoll, det är TS. Och det vore väl orimligt att sälja TS leksaker, eller hur?
Det skulle väl vara bättre att betala av genom indragen månadspeng och tjänster utöver det vanliga.

Nu var ju dock detta kanske ett missförstånd, och det är ju det första man måste reda ut. Skulle man råka ha sönder en fin tallrik hemma när man diskar borde man ju kanske inte straffas för det? Ville ungen däremot stjäla pengar av sina föräldrar (och insåg detta) bör man ju sätta ner foten och låta pengarna återbetalas.

Pågen är 13 år, klart att han fattar vad han gör och att det är stöld. Ingen månadspeng tills summan som han spenderade är uppnådd, ingen Playstation under x antal månader och inte träffa kompisar under en tid. Gärna lite arbete i hemmet på det också. Måste kännas när man gör något så allvarlig som att stjäla.

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med om att detta måste få konsekvenser. Hur tänker människor som mottar för motsatsen?

Då det är trådskaparens konsol går det naturligtvis inte att sälja konsolen för att utmäta straff. Dra in hans veckopeng/månadspeng (om han har någon?) tills summan är betald. Och för all del, dra av lite extra för ränta, så kanske han lär sig konceptet om även det, lol.

Eller så kan man tvinga honom till kroppsarbete av något slag. Slita i saltgruvorna eller klippa gräsmattan. Någonting i alla fall.

Snorungen ska fan få känna på konsekvenserna av stöld. Särskilt stöld från sin egen familj. Nog för att jag har varit ett barn som alla andra, men jag var alldeles för ängslig och mån om min familjs samtycke med mina handlingar att jag aldrig skulle ha gjort något sådant här. Känslan av att ha brutit sina föräldrars förtroende skulle svida tillräckligt hårt för att avskräcka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Jag håller verkligen med om att detta måste få konsekvenser. Hur tänker människor som mottar för motsatsen?

Då det är trådskaparens konsol går det naturligtvis inte att sälja konsolen för att utmäta straff. Dra in hans veckopeng/månadspeng (om han har någon?) tills summan är betald. Och för all del, dra av lite extra för ränta, så kanske han lär sig konceptet om även det, lol.

Eller så kan man tvinga honom till kroppsarbete av något slag. Slita i saltgruvorna eller klippa gräsmattan. Någonting i alla fall.

Snorungen ska fan få känna på konsekvenserna av stöld. Särskilt stöld från sin egen familj. Nog för att jag har varit ett barn som alla andra, men jag var alldeles för ängslig och mån om min familjs samtycke med mina handlingar att jag aldrig skulle ha gjort något sådant här. Känslan av att ha brutit sina föräldrars förtroende skulle svida tillräckligt hårt för att avskräcka mig.

Klart att det måste få konsekvenser men för att grabben verkligen ska lära sig något av det här kan man inte bara fokusera på att straffa och att få tillbaka varje krona. Det känns lite småsint och inte som något skrivet med vettig uppfostran i tanke. Betänk att en 13-årings hjärna är underutvecklad med avseende på konsekvenstänkande, så att bara köra på behaviorism rakt av och straffa på hårdast möjliga sätt är inte särskilt effektivt om man vill att ens barn faktiskt ska dra lärdom av erfarenheten.

Poängen är att han inte ska låta bli att göra sådant här i fortsättningen av rädsla för att straffas utan att han ska låta bli för att han förstår varför det inte är okej. Därför är det framförallt viktigt att föräldrarna kommunicerar med honom och får honom att fatta varför det nu blir en viss konsekvens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marre09:

nu ska vi väll inte överdriva

Inte direkt överdrivet. Jag undrar nästan om det här inte skulle räknas som urkunsförfalskning, där grabben påstår sig vara ägaren av kortet när köp genomförs. Man behöver inte göra en polisanmälan, utan ibland kan ett litet samtal hållas. Har själv varit med om det inom yrkeslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

Inte direkt överdrivet. Jag undrar nästan om det här inte skulle räknas som urkunsförfalskning, där grabben påstår sig vara ägaren av kortet när köp genomförs. Man behöver inte göra en polisanmälan, utan ibland kan ett litet samtal hållas. Har själv varit med om det inom yrkeslivet.

Grabben är under 15 så det är irrelevant att spekulera i vilka sorters brott som kan ha begåtts, då inget medför straffansvar. Och att skrämma ihjäl killen med hjälp av en polis känns överdrivet. Dra in förmåner i hemmet istället, och lär han värdet av pengar på ett vettigt sätt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Betänk att en 13-årings hjärna är underutvecklad med avseende på konsekvenstänkande, så att bara köra på behaviorism rakt av och straffa på hårdast möjliga sätt är inte särskilt effektivt om man vill att ens barn faktiskt ska dra lärdom av erfarenheten.

Inget i beskrivningen som tyder på att barnet bör tillrättavisas, utan snarare behandlas mot missbruksbeteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRockYouRule:

Hej,
min lillebror (13år) stal ett kreditkort från mina föräldrar och skrev in deras kontouppgifter, varför vet jag inte men under 2 veckors tid köpte han olika tillägg i spelet cod advanced warefare och dom fick en inte alltför vänlig räkning om vi säger så. Hur får man tillbaka pengarna!?

Nu vet jag inte hur mycket pengar det rör sig om men genom att sälja ert playstation 3 plus andra spel och prylar som din lillebror äger så borde ni få igen en del av pengarna iaf.

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Nu vet jag inte hur mycket pengar det rör sig om men genom att sälja ert playstation 3 plus andra spel och prylar som din lillebror äger så borde ni få igen en del av pengarna iaf.

läs tråden igen..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

läs tråden igen..

varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Därför att (som folk redan sagt ett tiotal gånger) TS äger konsollen, inte lillebror.

Generellt sett är straff rätt dåliga på att uppfostra barn, de lär sig mycket mer av positiv förstärkning och modellinlärning. Jag håller nog med Lifooz och gänget att man bör låta ungen jobba av skulden (förutsatt att det blir en, annars en symbolisk summa) och dra in vissa privilegier ett tag. Inte spela på X veckor borde svida tillräckligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Därför att (som folk redan sagt ett tiotal gånger) TS äger konsollen, inte lillebror.

Generellt sett är straff rätt dåliga på att uppfostra barn, de lär sig mycket mer av positiv förstärkning och modellinlärning. Jag håller nog med Lifooz och gänget att man bör låta ungen jobba av skulden (förutsatt att det blir en, annars en symbolisk summa) och dra in vissa privilegier ett tag. Inte spela på X veckor borde svida tillräckligt.

Ok.
Jag tror inte det är fel att barn som gör fel får ersätta skadan dom orsakat. En 13åring är inte så dum så att han inte kan skilja på rätt eller fel. Det hade varit annat om det vore en 3 åring. Och att sno och använda någon annan kreditkort är, iallafall enligt mig, jäkligt allvarligt. Det är inget man råkar göra.
Är det möjligt att ungen kan jobba av skulden så visst är det en bra idé. Jag har dock svårt att se att en 13åring kan göra det. Att betala sina egna ungar för att klippa gräset, tvätta bilen eller städa sitt rum är bara löjligt. Det är sånt dom självklart ska hjälpa till med utan att ha betala. Sen om föräldrarna vill betala nån symbolisk summa är en annan femma.