Ersättare för Iphone 4s Sökes!

Permalänk
Medlem

Ersättare för Iphone 4s Sökes!

Efter 3+ år i drift så valde min 4s'a att lägga ner, misstänker att det har skett en kortslutning då högtalare+batteri har bettet sig konstigt samt att det startade sig så fort man stängde av den.

Därför behöver jag en ny telefon!

Jag kan knappast säga att jag är en "poweruser" när det kommer till telefoner. Jag surfar lite, använder spotify och kollar på streams via twitch.
Bilder tar jag nästan aldrig, kameran är inte alls en prioritet. Storleksmässigt så tyckte jag min 4s var helt ok, har inget mot tjockleken så länge det har en hyfsad batteri tid. Skärmen är inte heller jätte viktigt, vore kul om det ser bra ut.

Jag uppskattade ios interface'et, det kanske var lite begränsat med vissa funktioner men det var väldigt simpelt. Kan dock vara svårt att hitta apple i denna prisklass.

Det är just priset jag har lite strul med. Jag är en klantig jävel, har en tendens att tappa bort saker och drämma ned dom i marken.
Att min 4s'a klarade sig så länge är nästan ett mirakel. Det känns dumt att lägga ned mycket pengar på något som det finns en relativt stor chans att jag blir av med.
Dessutom är mina krav relativt lätta.(?) Vore kul om det inte kändes som att den skulle falla isär varje gång man plockar upp den. Försöker dock komma undan relativt billigt
2-4000kr.

Uppskattar alla råd!

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@johan450 begagnat kanske?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@johan450 begagnat kanske?

Försöker att undvika det om möjligt.

Jag kollade på 5c'an men dundrade om det finns något bättre alternativ för android för pengarna, Tror ej att jag skulle ha några större problem med att byta OS.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Försöker att undvika det om möjligt.

Jag kollade på 5c'an men dundrade om det finns något bättre alternativ för android för pengarna, Tror ej att jag skulle ha några större problem med att byta OS.

Storleksmässigt och prismässigt passar Sony Z3 Compact in, har en sådan själv. Väldigt bra telefon, har inget att klaga på och då är jag nog relativt nära en poweruser ;-).

Permalänk
Medlem

Har du bytt batteri någon gång på din 4s? Annars kan det ju vara värt att köpa ett nytt och byta själv för ca 200kr. Dåliga batterier kan ju ge en del underliga fel.
Bytte själv på en 4s åt en polare och det tog väl 10 min ungefär och hade inte gjort det innan. Skulle man kollat ett klipp på youtube eller liknande innan kanske man fått ner tiden ett par minuter.

Ska du kolla på android så är det väl moto e och moto g som nog skulle passa dina behov. Sen finns det väl windowstelefoner som är billiga som ger en rätt bra upplevelse.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@creativ: Plockade isär den idag och det går vist att starta med endast kabel och inget batteri, har redan beställt ett nytt batteri. Dock vore det bra att vara förberedd inför när den skiter sig mer permanent.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Försöker att undvika det om möjligt.

Jag kollade på 5c'an men dundrade om det finns något bättre alternativ för android för pengarna, Tror ej att jag skulle ha några större problem med att byta OS.

Det ända du undviker är faktiskt, nylukt och garanti (och många gånger så finns det garanti kvar)

En begagnad sak med kartong och alla tillbehör som är två till 7 månader gammal och kostar tusenlappar mindre, det min vän, skall man inte skämmas för

Jag kan bara tala för mig själv, men av alla teknikprylar jag köpt begagnat, har allt funkat.
Kanske har jag bara tur, jag vet inte..
Och flera saker har jag sålt vidare om det inte passat, och gått + - 0.

Och man får ju mycket mer prestanda och fler prylar om man siktar in sig på beggat

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nexus 5 börjar väl bli lite gammal, men annars är det en bra telefon.

Samsung Galaxy S5 Mini för runt 3 000 kr beroende på vart du går (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2718122) verkar också rätt bra, har en kompis med S4 Mini som är jättenöjd. En nedskalad men fullt funktionell variant av S5:an.

Slutligen är ju Sonys telefoner heta just nu och Z3 Compact har jag bara hört bra om (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787296). Dock är den nästan 1 000 kr dyrare än ovanstående.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

@FilosofN:

Nexus 5 finns väl inte ens att köpa längre ? Annars hade jag nog köpt en ny Nexus 5 om min skulle paja. Bästa telefon jag haft. Borde inte få sluta tillverkas! =D

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Nexus 5 börjar väl bli lite gammal, men annars är det en bra telefon.

Samsung Galaxy S5 Mini för runt 3 000 kr beroende på vart du går (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2718122) verkar också rätt bra, har en kompis med S4 Mini som är jättenöjd. En nedskalad men fullt funktionell variant av S5:an.

Slutligen är ju Sonys telefoner heta just nu och Z3 Compact har jag bara hört bra om (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787296). Dock är den nästan 1 000 kr dyrare än ovanstående.

Men varför välja Z3 Compact, när man kan få Sony Z3 koppar begagnat för 3200Kr

(OBS ett urklipp från en gammal Swec annons från Mars)

Har en Sony Z3 koppar till salu.

Telefonen är ca 3mån gammal och i nyskick
2st magnetladdkablar följer med
3st skal, Roxfit, CaseMate och Nillkin
Alla tillbehör och kvitto skickas med.
Pris 3 200 kr

Bara ett exempel varför det är (tycker jag) ren idioti att köpa nytt.
Och jag skulle kunna posta mängder med länkar, b l a gick det en Note 4 för ca 3000Kr nu i veckan.
Har man bara lite tålamod och is i magen så

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Z3 Compact.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Z3 Compact.

Så du hade hellre valt en ny Sony Xperia Z3 Compact för ca 3600Kr , före en begagnad Samsung Note 4 som är sex månader gammal för 3500Kr ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men varför välja Z3 Compact, när man kan få Sony Z3 koppar begagnat för 3200Kr

text

Bara ett exempel varför det är (tycker jag) ren idioti att köpa nytt.
Och jag skulle kunna posta mängder med länkar, b l a gick det en Note 4 för ca 3000Kr nu i veckan.
Har man bara lite tålamod och is i magen så

Jag tycker att begagnat är jättebra. Det är billigare för konsumenten (både köpare och säljare), det är miljövänligare att inte kasta användbara saker, det bidrar inte till de (enligt mig) höga kostnaderna för flaggskeppstelefoner osv. Över hälften av min datorutrustning är köpt beggat. Allting funkar utmärkt, men man vet aldrig. Köper man nytt från OK återförsäljare så är man helt 100 på att det funkar som det ska och annars får man ersättning för det. Det finns inga smårepor och andra eventuella rester från föregående användare. Det är helt enkelt nytt, och jag köper gärna begagnat, men just telefonen vill jag nog ha ny på grund av att man använder den ganska "intimt" eller vad man ska säga (det låter lite fel men du kanske fattar).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Jag tycker att begagnat är jättebra. Det är billigare för konsumenten (både köpare och säljare), det är miljövänligare att inte kasta användbara saker, det bidrar inte till de (enligt mig) höga kostnaderna för flaggskeppstelefoner osv. Över hälften av min datorutrustning är köpt beggat. Allting funkar utmärkt, men man vet aldrig. Köper man nytt från OK återförsäljare så är man helt 100 på att det funkar som det ska och annars får man ersättning för det. Det finns inga smårepor och andra eventuella rester från föregående användare. Det är helt enkelt nytt, och jag köper gärna begagnat, men just telefonen vill jag nog ha ny på grund av att man använder den ganska "intimt" eller vad man ska säga (det låter lite fel men du kanske fattar).

Jo jag fattar exakt vad du menar, jag gör det eftersom jag har tänkt och handlat exakt som du skriver för ett antal år sedan.

Alla mina mobiler som jag köpt beggat, har varit i nyskick, och jag menar verkligen i nyskick.

Det gäller bara att leta upp guldkornen, att ha en bra dialog med säljaren, be om bilder, fler bilder om det är något man är osäker på. Ställa frågor som: är den tappad, har den skärmskydd sen dag 1 etc etc

Väldigt väldigt många köper den senaste mobilen, sen kommer dom på att dom får sitta o äta nuddlar i tre månader. Det är där jag kommer in i bilden
Och jag har inga problem med mitt samvete alls, det är ju säljaren som tabbat sig, köper inte jag den, köper någon annan den.
Sen finns det dom som tröttnar, och säljer.. etc etc

För att vara helt ärlig så ser jag inte någon skillnad på min mobil och min flickväns mobil (Note 3) den ända skillnaden är att jag betalade några tusen mindre

Man gör som man vill, men jag gillar inte att bränna pengar, och kan man skall man spara!!
Som sagt, man får lite mer och bättre hårdvara då.

Det ända negativa med detta, som jag ser det, är att man får vänta lite längre "på-den-senaste-modellen" men det tar jag med glädje.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så du hade hellre valt en ny Sony Xperia Z3 Compact för ca 3600Kr , före en begagnad Samsung Note 4 som är sex månader gammal för 3500Kr ?

Absolut. Varför? Formfaktorn.

Skickades från m.sweclockers.com