Arch Linux installation: Filsystem på partition

Permalänk

Arch Linux installation: Filsystem på partition

Hej!

Jag sitter och ska installera Arch Linux på min laptop. Jag använder mig av "Beginners' guide" men har fastnat vid steget där jag ska skapa filsystem.

Jag vill dual-boota vid sidan av Win 8.1 så jag har en partition med windows sedan tidigare som jag "shrinkat" och gjort en partition av. Jag har sda1 och sda2 som windows-partitioner och sda3 som jag tänker använda till Arch.

Jag har använt parted på sda3 för att skapa partitionerna /boot, /, swap och /home (BIOS/MBR). Använder jag print i parted så ser det bra ut. I följande sektion där jag ska skapa filsystem för partitionerna så står det:

Once the partitions have been created, each must be formatted with an appropriate file system, except for swap partitions. All available partitions on the intended installation device can be listed with the following command:
# lsblk /dev/sdx

With the exceptions noted below, it is recommended to use the ext4 file system:
# mkfs.ext4 /dev/sdxY

lsblk /dev/sda3 visar inga partitioner så jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Jag tänker mig att det borde vara så att jag ska hitta partitionerna som sda4, sda5 osv. så jag kan använda mkfs för att skapa filsystem på dem en efter en.

Tack på förhand!

Permalänk

Testa "# lsblk /dev" ist "# lsblk /dev/sdax".

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

kör "lsblk /dev/sda", skippa siffran (om du läser instruktionerna igen så ser du att det även står så i guiden )

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Tack för svar!

Om jag kör lsblk /dev/sda får jag upp ett träd där sda är uppdelad i sda1, sda2 och sda3.

sda1 och sda2 tillhör windows och sda3 innehåller partitionerna /boot, /, swap och /home. Dessa syns inte med lsblk och jag kan väl inte skapa ett ext4 filsystem på hela sda3?

Hoppas ni förstår vad jag menar

Mvh

Martin

Permalänk
Medlem

sda1, sda2 och sda3 är partitioner, så det verkar konstigt att du skapat partitioner på sda3. Det du nog egentligen vill göra är att ta bort partitionen sda3, och sedan skapa nya partitioner av det utrymmet så att du har sda1 och sda2 för windows, och sda3-sda6 för linux.

Permalänk

@perost: Nu när du säger det låter det självklart logiskt! Tack!